ZMC uit Vlissingen-Oost en VHC uit Spijkenisse: specialist in maritieme- en industriële cleaning

Zeeland Maritime Cleaning (ZMC) uit Vlissingen-Oost bestaat inmiddels 15 jaar. Corebusiness is van origine maritieme cleaning: reiniging van zeeschepen en binnenvaartschepen. Daaraan gerelateerde activiteiten van ZMC zijn inzameling van scheepsafvalstoffen en calamiteitenbestrijding. Daarnaast is ook steeds meer de focus komen te liggen op industriële reiniging, zoals het reinigen van olieopslagtanks voor bedrijven in de petrochemie, schoon spuiten van silo’s en het schoonmaken van betoncentrales. Mede dankzij de overname in 2019 van het bedrijf Van Hamburg Cleaning (VHC) uit Spijkenisse zijn de activiteiten enorm toegenomen.

 

,,Sinds de start in 2007 zijn we behoorlijk gegroeid. We zijn continu aan het optimaliseren en professionaliseren”, aldus directeur-eigenaar Marijn van Nispen van STT Holding. Onder deze paraplu ressorteert naast ZMC en VHC ook Oil Spill Response International BV (OSRI). Dit bedrijf levert een breed scala aan producten op het gebied van oliebestrijding te water.

 

Oil spill producten

De oil spill producten zijn onder te verdelen in absorptiematerialen (absorptiebooms en -matten) en recovery systems (oil booms, skimmers, pompen, powerpacks) en silt screens. Deze laatste productgroep wordt ingezet om tijdens baggerwerkzaamheden het gebied buiten het baggerwerkgebied preventief te beschermen.

 

Team Zeeland

Naast het leveren van producten adviseert OSRI ook tijdens calamiteiten en incidenten op het water. Hiervoor zijn ZMC en OSRI met de Vlissingse Bootliedenwacht (VLB) verenigd in het Calamiteiten Team Zeeland. ZMC levert de olieschermen en de skimapparatuur om de olie van het water te verwijderen, terwijl VLB voorziet in de schepen om de olieschermen uit te varen.

 

Zusterbedrijf VHC

Enkele jaren na de start van ZMC is Remco Vercouteren de directie van ZMC komen versterken. Hij werkte eerst elf jaar aan de landkant (industrie), waarvan acht jaar als bedrijfsdirecteur. Vercouteren heeft de dagelijkse leiding in Spijkenisse bij zusterbedrijf VHC, terwijl Van Nispen het team in Vlissingen-Oost aanvoert bij ZMC. Beide bedrijven werken nauw samen. Er zijn inmiddels ruim 50 mensen in vaste dienst met veel kennis en ervaring. Bij VHC is ook een groot depot voor (oliehoudende) afvalstoffen, die uiteindelijk vloeibaar en verpakt worden afgevoerd naar de eindverwerkers.

 

Hogedruk units

Zeeland Maritime Cleaning en Van Hamburg Cleaning beschikken over een uitgebreide vloot van vacuümwagens en hogedruk warm water units. ZMC verricht veel werkzaamheden voor bijvoorbeeld Damen Shipyards in Vlissingen. Veel schepen gaan dokken voor onderhoud. ZMC reinigt aan boord van het schip olieopslagtanks (fuel tanks), machinekamers, dubbele bodem- en ballasttanks, zodat vervolgens de reparateurs veilig hun werk kunnen doen.

 

Oliehoudende afvalstoffen

Een schip is net als een industrie: er komen allerlei soorten afvalstoffen vrij. Bij een schip zijn dat hoofdzakelijk oliehoudende afvalstoffen die naar erkende afvalverwerkers moeten worden afgevoerd. ZMC en VHC werken in dit kader nauw samen met de erkende afvalverwerker ATM Moerdijk. Het proces bij maritieme en industriële reiniging is in grote lijnen hetzelfde: hogedrukunits creëren spuitwater dat wordt opgezogen door de vacuümwagens en afgevoerd naar de verwerkers.

 

Maritieme projecten

ZMC heeft in haar 15-jarig bestaan ook een aantal grote maritieme projecten verzorgd in samenwerking met de Zeeuwse Damen werven. Zo werd een enorme vissersboot herbouwd door Damen Shiprepair Vlissingen nadat in het verleden brand was uitgebroken. ZMC nam de reiniging voor haar rekening. ,,ZMC heeft al verschillende ‘brandboten’ gereinigd. We zorgen voor cleaning van de machinekamer, tanks, ruimen en de volledige housekeeping van het schip. De brand- en roetschade verwijderen we via hogedrukunits”, aldus Wendie Lindgreen, quality & communication manager bij ZMC.

 

Onvoorspelbaar

Grote projecten zorgen voor continuïteit, maar anderzijds zitten er ook (financiële) risico’s aan. ,,Wij houden echter van uitdagingen. De maritieme wereld is onvoorspelbaar. Op maritiem gebied valt er veel minder te plannen dan in de industrie, waar men vaak met stappenplannen werkt. Ondernemen is risico nemen en kwaliteit leveren, zeven dagen per week en 24 uur per dag”, onderstreept Van Nispen.

 

Wake up call

De mondiale pandemie was een wake up call voor gezondheid, veiligheid én reinheid. De bewustwording van samenleving en bedrijfsleven van de essentie van goed schoonmaken is daardoor aanzienlijk toegenomen. ,,Een goede cleaning is van groot belang, onder andere omdat reparateurs veilig en schoon moeten kunnen werken op een schip. Daarnaast beantwoorden onze werkzaamheden ook aan duurzaamheid en milieuvriendelijk ondernemen. Overtollige afvalstoffen moeten goed worden afgevoerd om het milieu niet te belasten.”

 

Veiligheid

Naast ISO 9001, ISO 45001, ISO 14001en VCA Vol certificeringen zijn ZMC en VHC inmiddels ook VCA-P gecertificeerd. ,,Daardoor mogen we ook voor de grote petrochemische spelers werken. Het VCA-P certificaat is gericht op bedrijven die risicovolle werkzaamheden in de petrochemische industrie uitvoeren, waar nog strengere eisen op het gebied van veiligheid gelden”, zegt kwaliteitsverantwoordelijke Lindgreen.

 

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op