Zeeuwse wateren als pijlers van de economie

De Zeeuwse wateren zijn de pijlers van de provinciale economie. De motor wordt gevormd door de havens van Vlissingen en Terneuzen. Ze zorgen voor een kwart aan directe en afgeleide werkgelegenheid. De Zeeuwse havens genereren jaarlijks honderden miljoenen euro’s die door vele gezinnen worden uitgegeven. Ze dragen dus een aardig steentje bij aan de Zeeuwse welvaart, waar ook andere sectoren van profiteren.

De zeegebonden overslag bij bedrijven in de haven daalde in 2015 weliswaar met ruim 5 procent naar 33 miljoen ton, maar dat had zijn redenen. De onverwacht vroegere sluiting van de EPZ-kolencentrale, de ongekend lage energie- en olieprijzen en enkele langdurige onderhoudstops bij bedrijven in de haven zorgden voor een negatieve boost. Daar staat tegenover de groei in breakbulk van ruim 25 procent. Het aantal zeeschepen dat de Zeeuwse haven bezocht steeg met ruim 5 procent en het aantal binnenvaartschepen zelfs met 11 procent. De overslag in de binnenvaart nam met een procent toe tot bijna 32 miljoen ton. In totaal werd vorig jaar 40 hectare grond in erfpacht uitgegeven door Zeeland Seaports. “Er is in 2015 twee keer meer grond uitgegeven dan gepland. Een goede ontwikkeling, juist omdat de uitgifte van grond een vooraankondiging is voor een belangrijke toename van de bedrijfsactiviteiten en werkgelegenheid in en om de haven”, aldus CEO Jan Lagasse van Zeeland Seaports. Het Havenbedrijf ontwikkelt, exploiteert en beheert de zeehavens van Vlissingen/Borsele en Terneuzen. Samen vormen ze één havengebied dat strategisch is gelegen in Noordwest-Europa met een gunstige toegang vanaf de monding van de Westerschelde en met zeer goede achterlandverbindingen. De vele industriële en logistieke bedrijven in het havengebied zorgen er voor dat het op basis van overslag de derde zeehaven van Nederland is.

LNG pilot
In de Kaloothaven van Vlissingen vond op maandag 11 april de succesvolle start plaats van de pilot om Liquefied Natural Gas (LNG) te bunkeren via de Truck to Ship methode. Het vloeibaar aardgas werd getankt vanuit een vrachtwagen op de kade. Het bunkeren van deze duurzame scheepsbrandstof draagt bij aan de doelstelling van het havenbedrijf Zeeland Seaports om de totale emissie uitstoot te verlagen. Aan de hand van de pilot, die tot eind van het jaar duurt, zal beslist worden of er structureel LNG gebunkerd kan worden in de Zeeuwse haven.

Strategisch Masterplan
Het bunkeren van LNG zal de nautische aantrekkelijkheid van de Zeeuwse havens vergroten en de uitstoot van CO2 en stikstof aanzienlijk beperken. Beide aspecten staan ook vermeld in het Strategisch Masterplan van Zeeland Seaports dat onlangs werd gepresenteerd. Hierin geeft het havenbedrijf te kennen dat het uiterlijk in 2020 voorzieningen of oplossingen voor LNG bunkering wil realiseren en een belangrijke speler wil worden in de LNG-keten.

Cruisevaart interessant
Het 5 sterren cruiseschip de Vantage meerde onlangs aan in Terneuzen. Het was een tussenstop op een reis vanuit Amsterdam (via Tholen) met eindbestemming Antwerpen. Aan boord waren 176 Amerikaanse passagiers die met volle teugen genoten van de Kanaalzone. Ze werden in de stad met open armen ontvangen want de cruisevaart is goed voor de economie en het toerisme. Voor PureBlue uit Kapelleburg (gemeente Hulst) was het een mooie gelegenheid om haar klant te bezoeken aan boord van het riviercruiseschip. Het Zeeuws-Vlaamse bedrijf is leverancier van het biologische afvalwaterzuiveringssysteem op de Vantage.

PureBlue Innopack++ marine
Met het oog op het verscherpen van de Europese wetgeving, waarbij strenge eisen gelden voor het lozen van afvalwater in de rivieren, heeft PureBlue de Innopack++ marine ontwikkeld. Aan boord van de Vantage langs de kade van Terneuzen werd gesproken over toekomstige plannen met oog voor vernieuwing. De Hulsterse onderneming heeft de ambitie de verantwoordelijkheid over het totale watermanagement aan boord op zich te nemen. Van drinkwaterproductie tot afgifte aan wal. Door toegepaste innovaties zullen logistieke acties van de bemanning, zoals afgifte van slib, minimaal worden. Van de gelegenheid werd gebruik gemaakt tot het verlenen van service in de machinekamer.

Cultureel erfgoed
“Het aantrekken van de cruisevaart naar Zeeuws-Vlaanderen is een logische ontwikkeling. We hebben een mooi achterland met veel cultureel erfgoed. Terneuzen is daarvan de toegangspoort. Daar moeten we trots op zijn”, aldus Angelo de Mul, directeur van PureBlue. Zijn bedrijf is in Europa volledig gecertificeerd voor een biologische afvalwaterzuivering aan boord van riviercruiseschepen. Er wordt steeds schoon water van zeer hoge kwaliteit op duurzame wijze terug de rivier in gepompt. Een storingsvrij vacuüm systeem pompt het water op efficiënte wijze uit douches, toiletten, keuken en wasserij naar de Innopack ++ Marine. Daar zorgen de bacteriën voor de volledige zuivering van alle afvalwaterstromen aan boord.

MPC Charles Dickens
PureBlue is ook verantwoordelijk voor de complete afvalwaterbehandeling van het 5 sterren rivier cruiseschip MPS Charles Dickens van Select Voyages. Schoon water óp het water is essentieel, maar er komt heel wat kijken bij zo’n drijvend hotel. Diverse systemen en installaties moeten perfect opereren, wil de vakantie van zo’n 150 passagiers niet letterlijk in het water vallen. Met de biologische afvalwaterzuivering aan boord is machinist Victor van Waveren gerust aan zijn tweede seizoen begonnen op de MS Charles Dickens. “Het is handig dat je overal goed bij kan. Alle onderdelen zijn prima bereikbaar, waardoor ze makkelijk zijn te onderhouden. Dagelijks wordt 30.000 liter water verbruikt door 200 mensen in douches, toiletten, wasserij en keuken. De Innopack ++ Marine is een fantastisch systeem met nagenoeg geen storingen. De betrouwbaarheid is goed voor de gemoedsrust. Er is tenslotte genoeg te doen aan boord van zo’n drijvend hotel.”

Pre-engineering
Het is de kunst om veel te kunnen op een beperkte ruimte. Vanwege de compactheid van de Innopack ++ Marine, is er extra ruimte voor passagiers, bemanning en opslag. Er is bij de ontwikkeling van de installatie nagedacht over de ruimte en positie in het schip. Dankzij vakkundige pre-engineering is ook de problematiek van wisselende waterstanden aangepakt. De installatie staat midscheeps, waardoor het schip meer in balans is. Problemen door vetten afkomstig uit de galley worden opgelost met een vetvanger.

Visserij
Naast logistieke & industriële activiteiten in de havens van Vlissingen en Terneuzen en de potentiële groeimarkt van de cruisevaart, staan de Zeeuwse wateren van oudsher bekend om hun visserij. In het zuivere zilte water van de Oosterschelde gedijen de Zeeuwse mosselen, de Oosterscheldekreeft en de Zeeuwse oester uitstekend. De eerste gevangen Oosterscheldekreeft werd onlangs overhandigd aan maître-restaurateur en kookboekschrijver Joop Braakhekke. Hij was eregast op Schouwen-Duiveland. Uitvalsbasis voor de culinaire persreis van de Stichting Promotie Oosterscheldekreeft, onder leiding van food communicator Balth Roessingh, was het vernieuwde Grand Hotel Ter Duin in Burgh-Haamstede. Van daaruit, vlakbij de Oosterscheldekering, verzamelden de scribenten en fotografen zich voor de Opening van het Kreeftenseizoen in Zierikzee. De eerste Oosterscheldekreeft werd binnengehaald door kreeftenvisser Gerrie van den Hoek met zijn boot MS3, geassisteerd door diverse ambassadeurs. De delicatesse is sinds 1883 in de Zeeuwse wateren aanwezig. Het kreeftenseizoen loopt tot en met medio juli.

Ambachtelijke bedrijven
Een dag eerder voerde de persreis, die georganiseerd werd in opdracht van de gemeente Schouwen-Duiveland, naar allerlei ambachtelijke Zeeuwse bedrijven. De start was bij Seafarm van Adri Bout in Vrouwenpolder. Dit bedrijf vist, verwerkt en exporteert mesheften en andere schelpdieren binnen Europa. Vervolgens werd koers gezet naar Zeeroop van Conny Schoenmakers. Zeeland heeft prachtige kruiden met verrassend kleurrijke geuren. Die bloemengeuren, dicht bij zee, geven de siropen van Zeeroop het verrassende accent. Vervolgens ging de tocht naar de Komkommerkwekerij van Bram Vandijke in Oosterland, gevolgd door een bezoek aan de Vrije Uitloop Kippen van Mario Brouwer in Nieuwerkerk.

Gastronomisch diner
De dag werd afgesloten met een gastronomisch diner met bijpassende wijnen in het restaurant van Grand Hotel ter Duin. Tijdens het aperitief in de vernieuwde brasserie hield gastheer Jelle Landman een betoog over het innovatieve concept van het hotel. “Het heeft een geweldige structuur, ligging en potentie. We doen er alles aan om het de gasten naar de zin te maken. Vandaar dat we ook veel waarde hechten aan een goede band met omliggende recreatieondernemers en streekproducenten.”

Maître-restaurateur
Na een goede nachtrust in het hotel repte iedereen zich naar Zierikzee voor de kreeftentocht over de Oosterschelde. De ongeveer 200 gasten werden verwelkomd in een grote tent van Krijn Verwijs. Na de openingswoorden van Luit Ezinga, voorzitter Stichting Oosterscheldekreeft, was er een ludieke toespraak van Joop Braakhekke. “Ik word vaak aangekondigd als chef-kok, maar dat ben ik helemaal niet. Ik ben maître-restaurateur”, aldus de BN’er. Vervolgens ging de menigte aan boord van de Frisia. Daar werd genoten van een prima lunch, met blikveld op Nationaal Monument de Oosterschelde. Met bijzondere aandacht werd het lichten van de eerste kreeft gevolgd.

Food Delta Zeeland
De Oosterscheldekreeft is een mooi staaltje van duurzame visserij. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken, dat door de afwijkende DNA structuur, de Oosterscheldekreeft een fijnere en zachtere smaak heeft. Bovendien staat de versheid (rechtstreeks uit de Oosterschelde naar de restaurants) garant voor een hoogwaardig kwalitatief product. Hetzelfde kan gezegd worden van de Zeeuwse mossel en de Zeeuwse oester. Het mosselseizoen start per traditie medio juli, het oesterseizoen begin september. Cees van Liere uit Bruinisse is voorzitter van de Nederlandse Oestervereniging. De burgemeester in ruste werd recentelijk benoemd tot voorzitter van Food Delta Zeeland, dat voortgekomen is uit een fusie tussen de Stichting Lekker Regionaal Product en Food Port Zeeland.

Auteur: Henk van de Voorde

Deel dit bericht op