Na twee jaar van stagnatie is bij de bedrijven in de Zeeuwse haven een duidelijke stijging van het overslagvolume in de zeevaart zichtbaar. De groei was daarbij merkbaar in alle kwartalen. De zeegebonden overslag bij bedrijven in de Zeeuwse haven is in 2014 met ruim zes procent toegenomen tot meer dan 35 miljoen ton. Een uitstekende prestatie ten opzichte van de twee voorgaande jaren en in vergelijking met de meeste andere havens in de Hamburg – Le Havre range. Een analyse van de overslagcijfers toont daarbij groei in zowat alle segmenten.
De grootste goederenstroom in de haven, de natte bulk, groeide met 13 procent. Een toename die vooral te verklaren is door flinke uitbreiding van tankopslagcapaciteit en ten gevolge van de doorzettende groei in boordboord overslag. De overslag van droge bulk, in omvang de tweede stroom in de haven, kende een groei van 5 procent. Deze toename komt door een aanzienlijke stijging in overslag van vaste brandstoffen en ertsen. De overslag in containers en RoRo kende een stijging van respectievelijk 13 en 4 procent.
“Deze positieve cijfers illustreren hoe krachtig en flexibel de bedrijven in de Zeeuwse haven zich kunnen ontwikkelen en aanpassen aan nieuwe economische omstandigheden. De ondernemingszin die zo kenmerkend is voor de bedrijven in deze regio maakt dit mogelijk. In goed partnership met het havenbedrijf wordt gewerkt aan verdere groei”, aldus Jan Lagasse, CEO van Zeeland Seaports.
Ondanks lastig blijvende macro-economische omstandigheden en geopolitieke onzekerheden verwacht Zeeland Seaports voor 2015 opnieuw een lichte groei van overslag bij de bedrijven in haar havengebied. Dit is mede gebaseerd op de komst van enkele aansprekende nieuwe spelers en nieuwe ladingstromen in de haven.
Offshore windenergie
Zo is de offshore windenergie (renewables) een flinke groeimarkt voor de Zeeuwse haven. Aan de kade bij VDS Staal- en Machinebouw B.V. in Nieuwdorp ligt momenteel de Aeolus van het internationaal actieve bagger- en offshoreconcern Van Oord. Het innovatieve transport- en installatieschip voor de aanleg van offshore windparken is medio 2014 gedoopt in Rotterdam. Het reusachtige schip is uitgerust met een kraan die ruim 900 ton kan tillen en heeft een accommodatie voor 75 mensen. Het hefschip kan op eigen poten staan (jack-up) tot waterdiepten van 55 meter.
Het eerste project voor het schip is het in opdracht van Eneco en Mitsubishi Corporation te bouwen offshore windmolenpark Luchterduinen, dat eind van het jaar operationeel zal zijn. Dit park verrijst 23 kilometer voor de kust van Noordwijk en Zandvoort. Van Oord is als EPC contractor verantwoordelijk voor het ontwerp, de inkoop en installatie van de fundaties, de complete elektrische infrastructuur inclusief het offshore transformatorstation en het installeren van de windmolens. Het schip heeft een goed gevulde orderportefeuille. Na Luchterduinen zal het schip worden ingezet op het project Gemini, waar 150 windmolens 55 kilometer boven de kust van Schiermonnikoog in waterdiepten van 35 meter worden geïnstalleerd.
Aeolus
In de huidige winterperiode wordt de Aeolus bij VDS aangepast om de 43 windmolens voor de kust van Noordwijk en Zandvoort verder op te bouwen. Na het hameren van de monopiles in de zeebodem en de installatie van de transition pieces kan straks, bij een aangenamer klimaat, de voortgang van het proces plaatsvinden. Het Zeeuwse bedrijf is regelmatig betrokken bij spraakmakende projecten zoals medio 2013 bij De Groene Verbinding. VDS heeft voor het prestigieuze project in de eigen fabriek zowel de ‘Koedoodbrug’ als de ‘Netkous’ vervaardigd. De twee brugdelen voor de Netkous werden op de kade in Nieuwdorp op een ponton gereden richting de Rotterdamse Waalhaven. Daar werden ze ontscheept met behulp van twee hijsbokken en met multiwheelers (spmt’s genaamd) over de A15 naar de plaats van bestemming gereden. Vervolgens zijn ze met drie zware kranen op de betonnen ondersteuningen over de A15 gelegd. De Groene Verbinding is onderdeel van het Project Mainport Rotterdam, waar ook de aanleg van de Tweede Maasvlakte onder valt. Wandelaars en fietsers kunnen sinds het voorjaar van 2014 van Rotterdam via deze brug over de A15 naar dit uitgestrekte natuurgebied langs de Oude Maas. Het is tegelijkertijd natuurcompensatie ten gevolge van de uitbreiding van de Rotterdamse haven.
Unieke projecten
“Wij participeren graag in unieke complexe projecten. Volgens het bestek moest de ‘Netkous’ naast de A15 gebouwd worden. We hadden echter een plan gemaakt om de Netkous in twee delen (350 en 325 ton) bij ons te bouwen en te transporteren naar Rotterdam. De twee brugdelen hebben we geproduceerd, aan elkaar gelast en geconserveerd”, aldus Marcel Geschiere, die samen met Robert van der Loos aan het roer staat van VDS. De Zeeuwse onderneming werkt momenteel ook aan een ‘nearshore’ windmolen project in het IJsselmeer. Het zorgt naast de coating en marking van deze monopiles ook voor de op- en overslag van dit project op haar nieuw in gebruik genomen terrein van drie hectare. “Deze winter hebben wij ook het tweede blade rack voor opdrachtgever Siemens gebouwd, afgeleverd en geïnstalleerd aan boord van het windturbine installatieschip MPI Adventure van Rederij Vroon, in de haven van Teesside in Noord-Engeland. We zijn uitgegroeid tot een internationale speler op het gebied van de fabricage van offshore constructies. Naast het bedienen van de jonge markt van de offshore windenergie, hebben we een mooi trackrecord in de oil & gas industrie met klanten als Heerema, Statoil, Allseas en IHC”, aldus Robert van der Loos. Naast de vestiging in Vlissingen-Oost is de VDS Offshore Construction Terminal Eemshaven (op de Orange Blue Terminals) sinds afgelopen zomer operationeel.