Zeehaven IJmuiden N.V. groeit uit tot een veelzijdige hub, met als corebusiness food, offshore en leisure. Begin juli was er een feestelijke bijeenkomst bij Breman Offshore ter gelegenheid van de afronding van het omvangrijke Herstructureringsproject Middenhavengebied. Met deze fasegewijze herstructurering in de haven van IJmuiden is eerst een talud vervangen door een ‘state of the art’ nieuwe kade van bijna 500 meter. Vervolgens zijn op het bedrijventerrein van 30 hectare voor 85.000 vierkante meter wegen vernieuwd, ruim 9 kilometer hoofdriool vervangen en 170 duurzame led-lichtmasten geplaatst.
De nieuwe kade is bijzonder geschikt voor zwaar transport en reachstackers voor de afvoer van reefer containers met diepgevroren vis. Door te investeren in verbetering van de infrastructuur blijft Zeehaven IJmuiden N.V. zich inzetten voor een vitale haven die past bij de in de haven gevestigde bedrijven en sectoren. “We hebben het initiatief genomen voor de herstructurering van het Middenhavengebied nadat een aantal andere projecten waren afgerond. Het Middenhavengebied was toe aan een grootschalige vernieuwing. De wegen waren slecht en ook de riolering was toe aan vernieuwing. Alles ziet er nu heel strak uit, in tegenstelling tot zeven jaar geleden toen een aanvang werd genomen met de werkzaamheden”, aldus Peter van de Meerakker”, algemeen directeur Zeehaven IJmuiden N.V. In 2011 is in het Middenhavengebied de nieuwe container terminal in gebruik genomen voor de afhandeling van diepgevroren vis voor Container Stevedoring IJmuiden (CSY), een initiatief van de Ter Haak Group (THG) en het havenbedrijf.
Europese hub
IJmuiden ontwikkelt zich steeds meer tot een Europese hub voor visserij. Container Stevedoring IJmuiden (CSY) aan de Haringhaven speelt een belangrijke rol bij de overslag van diepgevroren vis in reefercontainers. De nieuwe faciliteiten zijn aangelegd om de aan- en afvoer van containers te versnellen. “Door de revitalisatie van het Middenhavengebied zijn de infrastructurele randvoorwaarden voor Zeehaven IJmuiden compleet, zodat het zich verder kan ontwikkelen als Europese draaischijf voor verse en diepgevroren vis”, zegt van de Meerakker. Parlevliet & Van der Plas opent binnenkort aan de Kotterkade haar nieuwe vrieshuis met een opslagcapaciteit van 20.000 ton.
Offshore installatieschepen
Door het beschikbaar komen van het ‘havengebonden’ terrein aan de nieuwe kade heeft enkele jaren geleden Breman Offshore zich al met een bedrijfshal gevestigd. Dit bedrijf produceert onder andere diverse ‘grippers’ voor de offshore wind installatieschepen Seajacks Scylla en de Aeolus”, legt van de Meerakker uit. IJmuiden is ook een specialist geworden voor offshore windenergie op de Noordzee. Windtechnologie onderneming MHI Vestas Offshore verzorgt vanuit haar IJmuidense vestiging het onderhoud van de offshore windmolens van het Near Shore Windmolenpark voor de kust van Egmond, van het Prinses Amaliapark voor de kust van IJmuiden en van Luchterduinen voor de kust van Zandvoort. De offshorewindcluster, die zich met de vestigingen van Breman Offshore, Eneco, MHI Vestas, C-Ventus en Windcat Workboats in IJmuiden ontwikkelde, heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de totstandkoming van het derde Offshorewindpark Luchterduinen, dat begin dit jaar is opgeleverd. Aannemer Van Oord heeft dit project deels vanuit de IJmondhaven uitgevoerd. De ambitie van het kabinet is te komen tot 6.000 MW geïnstalleerd vermogen in 2020, onder meer door de realisatie van nieuwe windparken voor de kust van Zuid- en Noord-Holland. De voorgenomen aanleg van deze windparken schept de nodige kansen voor Zeehaven IJmuiden.
Trawlerkade
Aan de Trawlerkade zijn twee drijvende steigers met een totale lengte van 46 meter gerealiseerd om ligplaats faciliteiten te bieden aan zes windcats van Windcat Workboats en twee reddingboten van de KNRM. Een golfschot verschaft via twee beweegbare loopbruggen toegang aan beide steigers. De opstapbordessen maken het voor de bemanning mogelijk om ‘gelijkvloers’ op de schepen op te stappen. Windcat Workboats vervoert (onderhouds)personeel en materialen vanaf de boatlandings in de IJmondhaven naar de offshore gelegen windmolenparken voor de kust van IJmuiden.
Duurzame stroom
Voor de leverantie van groene, duurzame, stroom is een leveringscontract gesloten met energieproducent ENECO, ontwikkelaar en eigenaar van de deels vanuit de haven van IJmuiden gerealiseerde Offshore Windmolenparken Prinses Amaliapark en Luchterduinen. De voor de kust van IJmuiden opgewekte stroom wordt op deze wijze geleverd aan de onderhoudsschepen voor de wal in de haven van IJmuiden. “Er is in IJmuiden een mooi offshore windmolencluster tot stand gekomen. Vanuit de IJmondhaven wordt het onderhoud verricht voor diverse windmolenparken in de Noordzee. Onze ambitie is om van IJmuiden ook een toonaangevende speler te maken bij de installatie van nieuwe windparken”, aldus Van de Meerakker.
Ontmanteling
Op het gebied van de traditionele offshore is IJmuiden momenteel vooral interessant met betrekking tot de ontmanteling van de oude olie- en gasplatforms op de Noordzee. “IJmuiden moet zich gaan richten op de hele decommissioning markt. Dat levert extra dynamiek en werkgelegenheid op. Er liggen ongeveer 450 platforms op de Noordzee waarvan er binnen afzienbare tijd zo’n 100 ontmanteld moeten worden.”
Veelzijdig
Zeehaven IJmuiden N.V. is een dynamische en makkelijk toegankelijke haven aan de monding van het Noordzeekanaalgebied. Een veelzijdige open zeehaven met een goede reputatie op het gebied van op- en overslag van verse en diepgevroren vis, (traditionele) olie en gas offshore, bouw en onderhoud van windmolens op zee en ferry- en cruisevaart. Food, energy en leisure zijn kortweg de sectoren waar IJmuiden zich ons op richt.
Draaischijf
Met de wereldwijde groei in de visproductie en -consumptie liggen er goede kansen voor IJmuiden om zich te blijven ontwikkelen tot centrale ‘draaischijf voor vis’ in Europa. IJmuiden heeft binnen de elf Nederlandse visafslagen een marktaandeel van ruim twintig procent, waarmee het na marktleider Urk, de grootste visafslag van Nederland is. “We zijn erin geslaagd om steeds meer marktaandeel te winnen op het gebied van aanvoer van zowel diepgevroren als verse vis”, aldus Peter van de Meerakker.
Vriescapaciteit
Van de Nederlandse vriescapaciteit van ruim zeven miljoen kubieke meter bevindt zich bijna een derde deel in de havens van IJmuiden. De diepgevroren pakketten vis worden in geconditioneerde reefercontainers afgevoerd. “Er is een groeiende behoefte aan extra koel- en vriescapaciteit. Met name ook door de toename van stromen vis uit Noord-Amerika en Canada, zoals koolvis, zalm, kabeljauw en kreeft. Er zijn vaste reefer lijndiensten tussen Alaska en IJmuiden. Alle vangst uit Alaska, bestemd voor Noord-Europa, wordt via de draaischijf IJmuiden aangevoerd.”
Ferry- en cruisevaart
Op het gebied van leisure is Zeehaven IJmuiden eveneens een gevestigde naam geworden. Gestart met één afvaart per week in 1996, is de dagelijkse ferry verbinding van DFDS tussen IJmuiden en Newcastle uitgegroeid tot een begrip. Deze verbinding richt zich in eerste instantie op passagiers en aanvullend op de markt voor vracht. Met bijna 600.000 passagiers per jaar is het uitgegroeid tot de grootste passagiersferry verbinding op de Noordzee. Vorig jaar legden daarnaast nog eens 44 zeecruiseschepen aan in de haven van IJmuiden.