Verbindende factor in de Zeeuwse havens

Voorzitter Henk de Haas verwoordde het treffend op de traditionele eindejaarsbijeenkomst van Zeeland Port Promotion Council (ZPPC) en Zeeland Seaports. “Wat is de rol van ZPPC als netwerkorganisatie? Het cement tussen alles en iedereen die direct en indirect belang heeft bij de Zeeuwse havens. Fundament is het havenbedrijfsleven. ZPPC tracht een verbindende factor te zijn en wil haar netwerkfunctie verder accentueren. In 2014 is de economie weer aarzelend op gang gekomen. Ik hoop dat we in 2015 ons malaisegevoel kwijtraken. Dat helpt om uit de malaise te geraken”, zei de voormalige havenwethouder van Vlissingen met een kwinkslag. Landelijke cijfers wijzen uit dat de economie weer aantrekt. In de havens van Vlissingen en Terneuzen was er in 2014 zelfs een zeeoverslag record. De positieve trend lijkt zich in 2015 door te zetten.

ZPPC is zowel netwerkclub voor als promotieorgaan van de Zeeuwse bedrijven in de havens van Vlissingen en Terneuzen. De bedrijvigheid in het havengebied vormt de motor van de Zeeuwse economie. Bijna een kwart van de Zeeuwse werkgelegenheid is direct of indirect gerelateerd aan de havens in deze provincie, goed voor een slordige 30.000 banen.

Participanten
ZPPC is een non-profit organisatie met meer dan honderd participanten uit de Zeeuwse havensector. “Het belangrijkste doel van ZPPC is de promotie van de Zeeuwse havens en de diensten van de participanten in binnen- en buitenland. Onze participanten zijn bedrijven die actief zijn in met name op- en overslag, industrie, scheepsagentschap, transport&logistiek, slepen&bergen, cleaning en scheepsreparaties. De havens van Zeeland hebben een strategische ligging tussen Rotterdam en Antwerpen. Ze bieden ruimte voor nieuwe vestigingen, liggen aan diep vaarwater, hebben directe toegang van en naar open zee en beschikken over terminals voor de handling van allerlei goederen. Daarnaast hebben de Zeeuwse havens uitstekende filevrije achterlandverbindingen van en naar West-Europa over de wegen, via het spoor en binnenvaart. De vaartijd naar onze havens is zelfs zes uur korter dan de vaartijd naar Antwerpen. Onze participanten bieden havengerelateerde diensten en logistieke oplossingen voor alle type goederen. Ze zijn flexibel, bieden service en kwaliteit, zijn betrouwbaar en gemakkelijk om zaken mee te doen. De werknemers zijn toegewijd en hoogopgeleid. Er heerst een uitstekend arbeidsethos in de Zeeuwse havens”, aldus voorzitter Henk de Haas van ZPPC. In totaal zijn er zo’n 250 bedrijven actief in de havens van Terneuzen en Vlissingen-Oost. Preses Henk de Haas (voormalig havenwethouder van Vlissingen) wordt in het bestuur van ZPPC gesecondeerd door vicevoorzitters Dick Gilhuis (Commercieel Directeur Zeeland Seaports) en Bert van Hoepen (Directeur Damen/Koninklijke Schelde Groep), secretaris Pepijn Nuijten (Managing Director Multraship Towage & Salvage), penningmeester John Anthonise (Commercieel Directeur Rabobank Walcheren/Noord-Beveland), Wim van de Berge (HSEQ Zeeland Refinery), Sander van der Veeke (Account & Planning Manager Ovet B.V.), Frank de Meijer (Managing Director Outokumpu Stainless B.V.), Peter de Graaff (General Manager Euro-Mit Staal B.V.), Rinus de Bruijn (Manager Ovet Shipping B.V.) en Jeroen Heesters (Managing Director Damen Shiprepair Vlissingen).

Netwerkevenementen
Een belangrijke taak van het bestuur is partijen bij elkaar brengen en houden. Deze verbindende factor krijgt vorm door netwerkevenementen als bedrijfsbezoeken, havenlunches,
lezingen en andere informatieve bijeenkomsten. Tevens is er gezamenlijke deelname aan buitenlandse beurzen en handelsmissies. Dit jaar werd er onder andere een bezoek gebracht aan Zeeland Refinery in Vlissingen Oost en in het najaar wordt koers gezet naar Terneuzen voor een bezoek aan de dynamische wereld van Multraship Towage & Salvage. Recentelijk was ZPPC met een aantal participanten present op de beurs Transport & Logistic in München en een missie naar het Midden Oosten is in voorbereiding.

Multiplier
Er zijn ruim 15.000 mensen direct in de Zeeuwse havens werkzaam. Daarnaast is er het multiplier effect via indirecte werkgelegenheid door activiteiten in en rond de havens en de hele schil van toeleveranciers. De havens zijn een banenmotor waar gemiddeld hogere salarissen worden betaald dan in andere sectoren. De Zeeuwse havens genereren jaarlijks honderden miljoenen euro’s die door vele gezinnen worden uitgegeven. “De betalingen aan onze mensen zorgen voor een flinke bijdrage aan de Zeeuwse welvaart, waar ook andere sectoren van profiteren. Vandaar dat het essentieel is dat de havens ruimte krijgen om te groeien. We moeten kunnen groeien van een jaarlijkse zeeoverslag van ruim 35 miljoen ton in de huidige tijd ton tot vijftig miljoen ton in 2020”, aldus Henk de Haas. De kopman van ZPPC legt uit dat het essentieel is om jongeren te interesseren voor een havengerelateerde baan of opleiding, om ook op termijn concurrerend te kunnen zijn in de Hamburg-Le Havre range. In met name technische en logistieke beroepen is er (dreigende) krapte op de arbeidsmarkt.

Imago
“Er zijn in Zeeland meerdere onderwijstechniekprojecten met een goede wisselwerking tussen de scholen en het bedrijfsleven. Een goede zaak want het imago van techniek en logistiek dient te worden opgevijzeld. De havens worden ten onrechte vaak geassocieerd met zwaar en vuil werk. Het Zeeuwse havengebied is goed voor een brede diversiteit aan technische en logistieke functies. Van een logistiek medewerker, zoals een havenwerker tegenwoordig meestal wordt genoemd, wordt verwacht dat deze veel kennis heeft over opslag, overslag en ladingbehandeling. Vaak is er hoog opgeleid personeel vereist voor bijvoorbeeld projectmatige of kantoorfuncties.” Met een recordaantal van ruim 15.000 bezoekers was de 7e editie van de Open Havendag in juni 2014 een groot succes. In totaal waren circa 750 Zeeuwse scholieren met diverse projecten actief betrokken bij de Open Havendag. Gedurende de dag stonden werk en vacatures in de haven centraal, met onder andere speeddating van uitzendbureaus. Naast de scholierenprojecten waren ook de Vloot en Roadshow van de Koninklijke Marine en de Otib-techniektrailer present. Een brede waaier havenbedrijven liet zien wat zij Zeeland te bieden heeft. De havens zijn en blijven verantwoordelijk voor een groot deel van de Zeeuwse werkgelegenheid.

8e editie Open Havendag
Inmiddels wordt door ZPPC, in samenwerking met Zeeland Seaports, alweer de weg geplaveid voor de achtste editie van de tweejaarlijkse Open Havendag, in de zomer van 2016. Op de Open Havendag is er in samenwerking met Technocentrum Zeeland en onderwijsinstellingen ook volop aandacht voor technische opleidingen en beroepen. Op de vraag van de arbeidsmarkt afgestemde opleidingen zijn en blijven tenslotte van wezenlijk belang.

www.zppc.nl

Auteur: Henk van de Voorde

Deel dit bericht op