Koninklijke Van der Wees: bijzonder transport over het water

Voor al het transport dat niet over de weg of met conventionele schepen vervoerd kan worden vanwege gewicht of afmetingen is men bij Koninklijke Van der Wees aan het juiste adres. Het bedrijf is one-stop dienstverlener op het gebied van water- en wegtransport, logistiek en op- en overslag. Recentelijk is van het 116-jaar jonge bedrijf het hoofdkantoor in Dordrecht fraai gerenoveerd.

 

Maritieme werken

De klant wordt van A tot Z ontzorgd, mede door het verstevigen van de binnenvaartdiensten. Naast industriële werken verricht Van der Wees ook veel maritieme werken, waar vaak pontons voor worden ingezet. ,,Sommige werken kunnen we zelfs volledig op het water uitvoeren. Het is dan heel fijn om over een eigen vloot te beschikken, evenals over eigen op- en overslagfaciliteiten. We zijn flexibel en kijken proactief naar kansen in de markt”, aldus salesmanager Mark van den Berg.

 

Lastdrager 8

Van der Wees beschikt over 7 duw/sleepboten en 20 pontons. De vloot is afgelopen zomer uitgebreid met een nieuw ponton: de Lastdrager 8. Het is gebouwd bij Pattje Shipyards in Waterhuizen.

 

Het gerenoveerde pand van Koninklijke Van der Wees aan de ’s-Gravendeelsedijk in Dordrecht

 

Te volumineus

,,Wij zijn specialist in het vervoer van alles wat te groot, te massaal en te volumineus is. Het water is daarvoor super geschikt. Door de grote afmetingen past de lading vaak niet in een binnenvaartschip, maar dan biedt een ponton uitkomst. Ons grootste ponton is 75 bij 22 meter”, aldus salesmanager Mark van den Berg.

 

Specialist

Van der Wees is op het gebied van vervoer over het water uitgegroeid tot dé specialist bij uitstek voor transport van onder andere havenkranen, luxe megajachten, (petro) chemische onderdelen, industriële machines, generatoren, scheepssecties, offshore- en baggerequipment. Naast reguliere sleepdiensten voor de baggerindustrie of offshore variëren projecten van het transport van superjachten tot het transport van brugdelen en het plaatsen van sluisdeuren. In toenemende mate worden kust- en kanaalwerken verzorgd, zoals transport en bewerking van damwanden en remmingwerken.

 

Vaarwegen

Van der Wees is bekend met de vaarwegen en kan elk transport uitvoeren, calculeren en engineeren, voor binnenwateren en short sea. Het bedrijf kent de verschillende instanties en weet precies waar het moet zijn als het gaat om het verkrijgen van vergunningen. Men kent de bottlenecks en weet hier op in te spelen, mede dankzij ervaren schippers, uitvoerders en projectmanagers. De Koninklijke Van der Wees Groep biedt altijd transportzekerheid. Bij extreem laag water wordt speciaal de Nicolaas van der Wees ingezet, met slechts een diepgang van 1.15 meter.

 

Het nieuwe ponton Lastdrager 8 is sinds enkele maanden operationeel.

 

Logistiek

Naast het Watertransport wordt de Koninklijke van der Wees Groep gevormd door de divisies Wegtransport en Logistiek. De onderneming beschikt in Dordrecht over een opslagterrein van 90.000 vierkante meter, inclusief acht geconditioneerde opslagloodsen. De kade is geschikt voor schepen tot 5.5 meter diepgang.

 

Op- en overslag

Met de directe verbinding naar de A16-E19, een spooraansluiting voor de deur en de kade direct aan de Oude Maas is Van der Wees strategisch gelegen. Dat biedt veel logistieke voordelen. De onderneming voorziet in op- en overslag in de brede zin van het woord: stukgoederen, stalen buizen, damwanden en het strippen en stuffen van containers.

 

Bewerking

Met een 550 meter lange kade en een kadekraan met een capaciteit van 104 ton, kan het bedrijf veel projecten aan. De onderneming wordt ook in toenemende mate ingeschakeld voor bewerking van stalen buizen en andere halffabricaten.

 

 

Containers

Verder heeft Van der Wees een vijftien meter brede verlaagde oprijkade om RoRo-operaties uit te voeren. Het terrein voorziet ook in een directe spoorverbinding. Bij Van der Wees kunnen per uur 25 containers gelost worden. Hierdoor kunnen niet alleen grote projecten, maar vooral ook korte termijnprojecten worden aangegaan.

 

Inland terminal

,,De helft van onze overslag is inmiddels op containers gebaseerd. Zo zijn we een soort inland terminal geworden. Het is hier in Dordrecht een fantastisch kruispunt tussen Rotterdam, Moerdijk en Antwerpen. Bovendien kunnen wij uitkomst bieden vanwege de congestie in Rotterdam.”

 

Wispelturig

De aanvoer per schip is altijd wispelturig. In nauw overleg met de barge operators zorgt Van der Wees ervoor dat de containers wanneer dan ook kunnen worden leeggehaald. Desgewenst wordt voor de klant ook het voorraadbeheer van de opgeslagen goederen verzorgd.

 

Vacatures

Van der Wees opereert in een dynamische branche, met een grote verscheidenheid aan projecten. Er zijn momenteel onder andere vacatures voor matrozen en stuurmannen.

 

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op