Upgrading afvalwaterzuivering Heros Sluiskil

Bij Heros Sluiskil, de grootste opwerker van AEC-bodemas in de Benelux, is recent een upgrading gerealiseerd van de afvalwaterzuiveringsinstallatie (AWZI). Voor de forse uitbreiding van de capaciteit is gekozen voor de MBBR-techniek. Hierdoor is de intrinsieke verwerkingscapaciteit van de AWZI sterk verbeterd. Het project is in meerdere fases uitgevoerd.

 

Plaatsing onderdelen MBBR installatie.

 

In februari 2023 is gestart met een ombouw van straat 2 van de AWZI om de capaciteit te verhogen van 40 naar 70 m3/h. Het MBBR-systeem berust op de werking van carriers ofwel dragermateriaal voor actief slib. Door deze carriers kan er meer zogenaamde biomassa (bacteriën) leven in de bestaande configuratie. ,,Straat 2 is gereed; de testfase is goed verlopen. We overwegen om ook een zelfde aanpassing voor Straat 1 te realiseren. We hebben namelijk nog steeds geen overcapaciteit. Zo is er bij duurzame regenval nog altijd een capaciteitsprobleem. We willen meer bodemas wassen, maar om ook meer regenwater te verwerken en meer afvalwater te zuiveren van externe klanten, moeten we nog een extra stap maken”, aldus Edwin Heijnsdijk, Product & Sourcing Manager bij Heros Sluiskil.

 

Verwerkingscapaciteit

Het dragermateriaal voor actief slib – levende bacteriën die de verontreiniging afbreken – zorgt voor een groter specifiek oppervlak waar de bacteriemassa zich aan kan hechten en groeien, waardoor er meer verwerkingscapaciteit is op dezelfde footprint. Met eenzelfde hoeveelheid werkbaar volume kan dus een grotere capaciteit gerealiseerd worden. Door het verwerken van een hogere flow op dezelfde ruimte is het nieuwe systeem dus zowel efficiënter als duurzamer.

 

De afvalwaterzuiveringsinstallatie (AWZI) van Heros Sluiskil, met links ‘straat 1’ en rechts ‘straat 2’.

 

Cokesfabriek

De afvalwaterzuivering op het Ecopark Terneuzen dateert al uit de tijd van de voormalige Cokesfabriek. In 2001 heeft Heros deze in gang gezet voor grondwatersanering en vanaf 2004 is het bedrijf de AWZI ook commercieel gaan gebruiken, al was dat toen nog op heel bescheiden schaal. De afgelopen jaren is de waterzuivering gemoderniseerd en aangepast aan de specifieke behoeften van Heros. Door toename van het bedrijfsoppervlak (extra asfalt, met dus meer opgevangen regenwater tot gevolg) en de toename van afvalwater van externe klanten, ontstond er geleidelijk aan een duidelijk capaciteitsprobleem. Dat is met de upgrading van Straat 2 voorlopig opgelost. Het gezuiverde water gaat naar de Westerschelde.

 

Vergroting wascapaciteit

Door de Bodemas Wasinstallatie (WASI) van Heros en de vestiging van biodieselfabriek Neste en Tank Terminal Sluiskil (TTS) op het Ecopark is het volume te zuiveren afvalwater in de afgelopen jaren fors toegenomen. De opwerking van AEC-bodemas is ondertussen gegroeid naar een miljoen ton per jaar, waardoor in de komende jaren ook de wascapaciteit wordt vergroot. De verwerkingscapaciteit van 800.000 m³ afvalwater per jaar (voor de upgrading) zal derhalve stapsgewijs toenemen tot maximaal 1.500.000 m³ afvalwater per jaar.

 

MBBR-technologie

De MBBR-technologie (Moving Bed Biofilm Reactor) verbetert sterk de intrinsieke verwerkingscapaciteit. Deze technologie voorziet er in dat binnen de bestaande bassins de intensiteit van het bacteriële leven fors wordt vergroot. Dat doet men door het inbrengen van carriers, een soort kunststof elementen, dat het hechtingsoppervlak voor de bacteriën enorm vergroot. Dat heeft als effect veel meer langs stromend afvalwater waar deze bacteriën zich tegoed aan doen. Zo wordt de bestaande verwerkingseenheid efficiënter gemaakt. De aangroei van bacteriën op de dragers vergt enkele maanden. Het vraagt dus de nodige tijd om de juiste bacteriën te kweken.

 

Heros leidt zelf machinisten op

Diverse wielladers, rupskranen, overslagkranen, dumpers, shrankladers, heftrucks: Heros beschikt in Sluiskil over een uitgebreid machinepark. Zo is een zware rupsgraafmachine druk in de weer met het verwerken van bodemas. Speciaal voor de werkzaamheden bij Heros Sluiskil beschikt de machine over extra LED verlichting bij de camera’s. De machine is ook voorzien van een CW55S hydraulische snelwissel, een zware opbreekbak met tanden en een groot volume laadbak.

 

Het MBBR-systeem berust op de werking van carriers ofwel dragermateriaal voor actief slib.

 

Toekomst

Heros blijft continu investeren in nieuwe machines. Zo zal deze 35 tons rupsgraafmachine binnenkort worden vervangen door een 50 tons-versie. Het is wel van groot belang dat er ook in de toekomst voldoende goed gekwalificeerde medewerkers zijn om de machines te bedienen. Vandaar dat Heros in 2021 begonnen is met een machinistenopleiding, in samenwerking met Dek Opleidingen.

 

‘Train de trainer-principe’

Het streven is dat Heros in de toekomst ook zelf machinisten gaat opleiden volgens het ‘train de trainer-principe’. Zodoende worden op termijn met eigen mensen de nieuwe toekomstige machinisten klaargestoomd om deel uit te gaan maken van het Heros team.

 

Machinistenopleidingen

Binnen Heros zijn er verschillende opleidingen zoals Wiellader en Shranklader, terwijl DEK ook een opleiding Overslagmachine/Rupskraan en Tractor aan het ontwerpen is. Heros geeft haar medewerkers de mogelijkheid om dit soort cursussen te volgen, waarvoor ze ook een certificaat ontvangen.

 

Heros Sluiskil is de grootste opwerker van AEC-bodemas in de Benelux.

 

Multifunctioneel inzetbaar

,,We willen de bestaande cursussen uitbreiden met meer machines. Belangrijk doel is dat de machinisten multifunctioneel inzetbaar zijn. Mede met het oog op de steeds modernere machines, zorgen de cursussen voor extra kennisverrijking”, aldus Gert-Jan Knol, Teamleider Logistiek & Terreinbeheer bij Heros Sluiskil.

 

Nieuwe cursussen

Na de toetsingsdagen Wiellader en Shranklader in mei/juni (onder leiding van Dek Opleidingen) start Heros in september met nieuwe cursussen. ,,Sowieso worden dit jaar nog de opleidingen Overslagmachine en Dumper gegeven. Wij hebben bij Heros in samenwerking met Dek een interne mentor. Dat is een allround machinist die beschikt over alle skills. Hij is opgeleid tot Erkend Leermeester”, vervolgt de logistiek manager.

 

 

Moeilijker

Het wordt onder de huidige marktomstandigheden steeds moeilijker om aan nieuwe machinisten te komen. Het is daarom essentieel om nu en in de toekomst goede opgeleide machinisten te hebben waarmee men het werk kan blijven doen. Vandaar dat Heros plannen heeft om ook zelf toekomstige collega’s op te leiden.

 

Opleidingsplan

In januari 2022 is gestart met de wiellader/shovel opleiding met deelname van een vijftal machinisten. Door het opleidingsplan te doorlopen worden de machinisten multifunctioneel getraind op alle voorkomende machines die Heros rijk is. Naast goed opgeleid en getraind personeel is er daarmee tevens een betere opvang van gaten in de planning.

 

 

Wielladers

Wielladers en dumpers rijden af en aan op het terrein van Heros aan het kanaal van Gent naar Terneuzen om grote hoeveelheden ruwe bodemas te lossen vanuit de binnenvaartschepen. Na het ‘binnenbrengen’ wordt de bodemas met een rupsgraafmachine opgehoogd. Deze bodemas (‘de rest van de rest’) is afkomstig van diverse afvalenergiecentrales.

 

Kanaalwater

Heros beschikt over een vijftiental wielladers. Ze worden na ongeveer drie jaar vervangen. Door de grote hoeveelheden bodemas is er een behoorlijke slijtage op de bakken. Vandaar dat ze voorzien zijn van extra slijtvaste lagen. Om stofoverlast tegen te gaan wordt het terrein nat gehouden met kanaalwater, maar daardoor slijten de machines ook sneller.

 

Meerdere shifts

Bovendien worden de wielladers iedere dag circa 16 uur ingezet doordat er in meerdere shifts wordt gewerkt. Vandaar dat ze om de 10.000 draaiuren worden ingeruild. Heros heeft geluk dat Pladdet BV uit Biervliet technische service om de hoek kan bieden aan de machines in Sluiskil. Stilstand van machines is namelijk ‘not done’.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op