Door de klimaatverandering zijn er veel langere periodes van regen en droogte. Daar zijn we niet op ingesteld. De waterstanden in de rivieren worden steeds lager. Daar zul je je dus aan moeten aapassen. Wat zijn de opties, de mogelijkheden, de innovaties? Shipfit BV uit Terneuzen heeft een nieuw dubbelwerkend roersysteem ontwikkeld waarmee een effectief hulpmiddel wordt geboden voor het varen in ondiep water.
De resultaten van de eerste testen van het unieke stuursysteem voor de binnenvaart zijn uitstekend. Het nieuwe roerwerk kan de stuwkracht van de schroef alle kanten op sturen, zodat het schip in alle vaarrichtingen zowel vooruit als achteruit bestuurbaar is. Of een schipper hard of zacht vaart, of het schip al dan niet geladen is: er is altijd een efficiënte achteruit. In het najaar zal een sleeptest worden gedaan bij Marin in Wageningen, via een model van een binnenvaartschip met de roeren van Shipfit eronder.
Lage waterstanden
,,Door de lage waterstanden wordt het steeds moeilijker om de rivieren te bevaren. Wij zijn de uitdagingen aangegaan. Ons dubbelwerkend systeem maakt het mogelijk om achteruit te varen, terwijl de schroef in vooruit blijft draaien. De behaalde stuwkracht in achterwaartse richting is ongeveer de helft van de voorwaartse stuwkracht. Ons systeem kan zowel op nieuwe als bestaande schepen worden ingebouwd”, aldus ondernemer Dirk Waaijenberg van Shipfit BV.
Stuwkracht
Als er weinig water is, dan loopt een schip snel aan de grond. ,,Dat is niet de bedoeling. Dan komt het vakmanschap van een schipper aan de orde. Met een groot schip door een klein kanaal valt niet mee. De kans op schade is dan aanzienlijk. Het gebeurt nog al eens dat roerwerk beschadigd wordt door laag water. ‘De truc’ met ons nieuwe roersysteem is dat je altijd met de schroef vooruit blijft draaien. De stuwkracht blijft altijd bestaan en kan 360 graden gedraaid worden en zo het schip in alle omstandigheden bestuurbaar houden.”
Schadeherstel
Shipfit is gespecialiseerd in onderhoud en allerlei reparaties aan schepen, variërend van roerwerken en pompen tot het inbouwen van een nieuwe motor en schadeherstel boven water. Opdrachtgevers zijn binnenvaartschippers en rederijen uit heel Europa.
Reparaties
Shipfit verricht alle reparaties boven het water. ,,Een schip is eigenlijk een grote constructie. Voor reparatiewerkzaamheden moet je vooral beschikken over handigheid en creativiteit. Je bent zowel metaalbewerker als monteur, die ook een motor moet kunnen repareren of inbouwen. In tegenstelling tot een auto is aan een schip niet zo veel standaard. Dat is een groot verschil. Soms gaat er iets kapot aan een schip en dan moet je wat bedenken om het in orde te krijgen. Daar moet je dus zelf een oplossing voor zoeken. Onderdelen van een oud schip zijn bijvoorbeeld niet meer voorradig en dan moet je toch iets bedenken om het schip weer vooruit te krijgen”, aldus Dirk Waayenberg.
www.shipfit.nl