Uniek roersysteem voor de binnenvaart

Ondernemer Dirk Waaijenberg van Shipfit uit Terneuzen, gespecialiseerd in reparatie en onderhoud van schepen, heeft een uniek roersysteem ontwikkeld en gebouwd. De resultaten van de eerste testen zijn zeer goed. Het nieuwe roerwerk kan de stuwkracht van de schroef alle kanten op sturen, zodat het schip in alle vaarrichtingen zowel vooruit als achteruit bestuurbaar is. Of een schipper hard of zacht vaart, of het wel of niet geladen is: er is altijd een efficiënte achteruit. 

Het nieuwe stuursysteem, succesvol getest op een vlet, is met name interessant voor de binnenvaart omdat ondanks een geringe diepgang het schip toch naar alle kanten te manoeuvreren is. Ervaren schippers zijn enthousiast over het nieuwe roersysteem, waarop in mei patent is verleend.

Schoon transport
Het vervoer over water is en blijft belangrijk. We willen immers een schone en efficiënte manier van transport. Met de uitvinding van Waaijenberg heeft Shipfit een nieuw dubbelwerkend systeem ontwikkeld waarmee een oplossing wordt geboden voor het varen in ondiep water. 

Stuwkracht
,,Dit systeem maakt het mogelijk om achteruit te varen, terwijl de schroef in vooruit blijft draaien. De behaalde stuwkracht in achterwaartse richting is ongeveer 50 procent van de voorwaartse stuwkracht. Er is tien procent minder brandstofverbruik vergeleken met het gangbare roer, terwijl de stuureigenschappen zeker zo goed en efficiënt zijn”, legt Waaijenberg uit. Dit is ook vastgesteld door Marin, het Maritiem Research Instituut Nederland. Ook onbeladen kan met het inventieve roersysteem toch nog achteruit worden gevaren. 

Extra veiligheid
Met name om een binnenvaartschip ook onbeladen te voorzien van een goed werkende achteruit, is het nieuwe roersysteem zeer geschikt. Gezien de regelmatig voorkomende lage waterstanden van de rivieren is het een goede oplossing om de schepen veilig te kunnen laten varen. De werking van het roersysteem zorgt voor een zo groot mogelijke remkracht. 

Snel stoppen
,,Het allerbelangrijkste is namelijk dat een schip bij ondiep water zo snel mogelijk stil kan liggen. Vooral als een schip leeg vaart kan dat een probleem zijn. De toegenomen flexibiliteit zorgt voor extra veiligheid want in geval van nood kan het schip snel stoppen en blijft het bestuurbaar.”

Allerlei reparaties
Het ruim tien jaar jonge Shipfit heeft vijf jaar geleden op een geheel nieuwe locatie aan de Beneluxweg (aan het kanaal van Gent naar Terneuzen) een goed geoutilleerde nieuwe loods van 30 meter lang en 15 meter breed gerealiseerd. Hier is de ondernemer met enkele medewerkers druk doende met allerlei reparaties voor schepen, variërend van roerwerken en pompen tot het inbouwen van een nieuwe motor. Opdrachtgevers zijn binnenvaartschippers en rederijen. De schepen komen uit heel Europa.

Smid aan het water
,,Ik vind het mooi om een schipper te helpen en hem tevreden te zien wegvaren. Een schip is eigenlijk een grote constructie. Voor reparatiewerkzaamheden moet je vooral beschikken over handigheid en creativiteit. Je bent zowel metaalbewerker als monteur die ook een motor moet kunnen repareren of inbouwen. We doen alle reparaties boven het water, behalve schilderwerk en betimmering. Ik ben eigenlijk een soort van smid aan het water.”

Auteur: Henk van de Voorde

Deel dit bericht op