Trimodal handelt namens derden complete treinen af als agent. De cargadoor van het spoor ontzorgt de klant met wagonmanagement, checken van de lading, opmaken van documenten en tracking & tracing. Service en persoonlijk contact genieten de hoogste prioriteit bij de onafhankelijke spoorwegexpediteur.
Trimodal gelooft sterk in de toekomst van de intermodale transportoplossingen. ,,Door de toenemende files, de scherpe rij- & rusttijdenwet, verhogingen van de tol en het gebrek aan chauffeurs zijn wij van mening dat de modal shift de enige oplossing is voor de toekomst. De wegen slibben dicht en daarnaast is het spoorvervoer de stikstof vriendelijkste transportoplossing”, aldus Don van Riel, managing director van Trimodal.
Van A tot Z ontzorgd
De kracht van Trimodal is dat de klant van A tot Z ontzorgd wordt. ,,Elk transport is uniek en zo behandelen wij het ook. Natuurlijk proberen we zo veel mogelijk lading te vervoeren per spoor (dat zit namelijk in ons DNA) maar ook wij realiseren ons dat dit niet altijd de meest passende oplossing is. Belangrijk is om de klant zelf mee te laten beslissen. Als het dringend is en de klant wil daarom graag wegvervoer ook al kost het meer, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet mag? De klant wil geen gedoe en ontzorgd worden. Vandaar dat wij zelf wagons inhuren en waar nodig ook zorgen voor reparatie en cleaning.”
Maasvlakte shuttle
Het bedrijf uit Hoogvliet is afgelopen zomer gestart met de Maasvlakte shuttle, een eigen trein ‘met spoorboekje’ in de haven van Rotterdam. Het betreffen diverse treinen per week tussen de RSC Waalhaven en drie diepzee terminals op de Maasvlakte.
Redenen
Een betere bereikbaarheid, efficiency en betrouwbaarheid liggen ten grondslag aan de eigen trein van Trimodal. Spoorwegmaatschappij LTE rijdt namens Trimodal de Maasvlakte shuttle. ,,Het wordt steeds moeilijker met transporten over de weg. Bovendien komen de treinen met vertraging de haven in vanuit het achterland en moet dus alles telkens aangepast worden. Wij rijden daarom met een vast schema, zodat iedereen weet wanneer er een trein naar waar vertrekt.”
Schaalvergroting
Het bedrijf onder de rook van Rotterdam biedt haar klanten naast het spoor ook altijd de optie om de goederen via andere modaliteiten te vervoeren. Afhankelijk van de bestemming, gewenste lever- of losdatum en kosten, wordt elke modaliteit bekeken die het beste past bij de wensen van de klant. ,,De logistieke wereld verandert sneller dan werd verwacht. We hebben alle modaliteiten in het vervoer nodig. De aan- en afvoer naar de havens is met de schaalvergroting enorm toegenomen.”
VeZa-boog
Oud-spoorman van het jaar Van Riel is eveneens blij met de komst van de spoorlijn Axelse Vlakte-Zelzate, waardoor ook de ontsluiting van de Zeeuwse haven- en industriegebieden veel beter wordt. De aanleg van de VeZa-boog, waardoor treinen richting Antwerpen al ruim voor Bergen op Zoom in zuidelijke richting kunnen afslaan, wordt eveneens al jarenlang vurig bepleit door de Zeeuw.
Directe verbinding
Met het aanleggen van acht kilometer spoor langs de A4 of het Schelde-Rijnkanaal zou er een directe verbinding kunnen komen tussen Vlissingen en Antwerpen. ,,Treinen met gevaarlijke stoffen hoeven dan niet meer zinloos door dichtbevolkte gebieden in West-Brabant te rijden”, benadrukt Van Riel, die bestuurder is bij diverse nationale en Europese verenigingen, vooral spoorgerelateerd.
Voorzitter
Van Riel is ruim twee decennia voorzitter van de Nederlandse Vereniging Particuliere Goederenwagens (NVPG) en 12 jaar van de Belangenvereniging Zeehaven Expediteurs en internationale Logistieke Dienstverleners (BZE). Van Riel is ook actief in de internationale Ferrmed te Brussel om de Nederlandse spoorinfrastructuur te promoten.
Roeping
,,Onze roeping blijft om het milieuvriendelijke vervoer per spoor of over het water te bevorderen om de groeiende congestie van het wegvervoer tegen te gaan. Minder uitstoot van CO2 en fijn- en stikstof moet leiden tot een schonere planeet. Bovendien maken zware vrachtwagens de wegen kapot. Daarom zijn we ook voorstander van nieuwe milieuvriendelijke initiatieven zoals rijden op waterstof. Daarvoor is infrastructuur nodig, zoals waterstoftankstations”, verklaart Van Riel.
Spoorwegbeambte
Don van Riel groeide op in Zeeland waar zijn vader spoorwegbeambte werd bij de NS op Walcheren. Zo ontstond bij Don al op jeugdige leeftijd een voorliefde voor het spoor. ,,Mijn vader heeft lange tijd op de stations in Vlissingen en Middelburg gewerkt en later in Roosendaal, waar hij bij onregelmatigheden moest gaan kijken wat er aan de hand was. De ene keer was er sprake van koperdiefstal, de andere keer had er weer eens ‘een grapjas’ een rol wc papier in de bovenleiding gegooid. Zelf ben ik ooit ook nog lokettist geweest op de stations van Walcheren.”
Modaliteiten
De naam van Trimodal wijst op de drie modaliteiten spoor, water en weg met een sterke nadruk op de eerste twee. ,,Wij prefereren een combinatie van de binnenvaart en het spoor. Aansluitend dient alleen het laatste stukje over de weg vervoerd te worden. Bijvoorbeeld containers die aangeleverd worden op de spoorterminal in de haven van Rotterdam en van daaruit naar Italië of Oostenrijk moeten worden vervoerd.”
IJzeren Rijn
Don van Riel pleit ook al jarenlang voor het in ere herstellen van de IJzeren Rijn, de oude goederenspoorlijn tussen Antwerpen en Mönchengladbach via Neerpelt, Weert en Roermond. ,,Bij calamiteiten op de bestaande verbindingen van Rotterdam en Antwerpen naar het Duitse achterland, zijn de files en vertragingen niet te overzien. Helaas denken mensen direct aan de concurrentie tussen Antwerpen en Rotterdam, maar het is een noodzakelijke achterlandverbinding, mede om de Brabantroute te ontlasten.”
Oplossing
Van Riel is er veel aan gelegen om mensen te laten inzien, dat het een goede oplossing is. ,,Laat Nederland samen met België lobbyen in Brussel om de IJzeren Rijn op een verantwoorde wijze te heropenen, waar mogelijk met Europees geld. Verder is de Betuweroute klaar, maar dat geldt helaas nog steeds niet voor het derde spoor in Duitsland”, besluit de spoorbestuurder.