Toekomst voor jongeren in de binnenvaart

Hij vaart zelf niet maar als vierde generatie schipperskind heeft Pim Faasse met zijn bevrachtingskantoor FAVO wel een bestaan opgebouwd in de binnenvaart. Ondertussen heeft hij (met hulp van Rabobank) het motorschip Lejoma gekocht die van zijn zwager Arnoud en zus Joni was, die zelf hun nieuwe beunschip Cura hebben laten bouwen. Alle bewijs dat er met goed ondernemen en hard werken wel degelijk een toekomst is voor jongeren in de binnenvaartsector. Het verhaal van de familie Faasse leest als een kroniek van een familiebedrijf in de binnenvaart.

 

Het nieuwgebouwde beunschip Cura is Stage V gecertificeerd en bekroond met een Green Award Gold certificaat.

 

Met zijn opa Piet Faasse die vanuit Sint Philipsland op het Zeeuwse eiland Tholen als eerste met een zelflossend beunschip begon en zijn vader Johan en moeder Digna die een bedrijf hebben opgebouwd met een vloot van maar liefst vijf schepen (allemaal beunschepen, de Philipskercke I t/m V) heeft de familie Faasse een naam opgebouwd in het vervoer van zand en grind en andere bouwstoffen. Als schipperskind ging Pim vanaf zijn zesde naar het schippersinternaat in Werkendam.

 

Takken van sport

Hij ging op zijn zestiende in Werkendam op zichzelf wonen en koos ervoor niet het bedrijf van zijn vader in te gaan en te gaan varen. Hij voltooide eerst zijn mbo internationale marketing en sales (deelunit groothandel). Vervolgens bouwde hij een schat aan ervaring op in, zoals-ie zelf vertelt, ‘verschillende takken van sport’ in de binnenvaartsector. Van scheepsbouw naar voortstuwing, navigatie, bemanningszaken en bevrachtingszaken. ,,Vooral in dat laatste kreeg ik zoveel complimenten en advies van ‘dat moet je zelf gaan doen’,” zegt Pim Faasse.

 

 

FAVO Bevrachtingen

Op 7 januari 2020 zag de firma FAVO Handel, Transport en Logistiek BV, beter bekend als FAVO Bevrachtingen, het licht waarbij FAVO staat voor de eerste twee letters van Faasse en Vonk, de achternaam van zijn vriendin Monica Vonk Noordegraaf die de eerste jaren als startende ondernemer zijn steun en toeverlaat was en hielp met de administratie en back-office. Binnenkort gaat ze ook het nu drie man/vrouw sterke FAVO-team versterken.

 

Werk voor de schepen

Zo hebben vader, zoon Faasse en ook zwager en zus Van Weelden-Faasse allen zelf iets opgebouwd, met drie echt zelfstandige bedrijven. ,,Pa focust zich op het managen van de schepen en wij zoeken het werk voor de schepen, Arnoud en Joni varen met de Cura 100 procent voor FAVO en zijn dan ook bijna vanaf het begin het eerste vaste schip van FAVO. De schepen van pa doen naast het werk voor Van Ouwerkerk, De Rycke en DEME ook veel werk voor FAVO”, vertelt Pim Faasse. FAVO heeft een relatievloot van acht schepen. ,,Wij hebben zelf één eigen schip en zeven schepen op relatiebasis, dat zijn schepen van schippers die zeggen ‘jij mag mijn schip bevrachten’. Daarnaast hebben we zo’n tien schepen die we op projectbasis kunnen charteren. Wekelijks hebben we nu zo’n 15 tot 20 schepen voor ons varen”, vervolgt de jonge ondernemer.

 

Het koppel Monica Vonk Noordegraaf en Pim Faasse van FAVO Bevrachtingen.

 

Spannende tijd

Toen Pim Faasse in februari 2020 daadwerkelijk begon, brak er met de coronapandemie natuurlijk een spannende tijd aan voor startende ondernemers. ,,Ik dacht toen wel even van ‘waar zijn we nu in beland’,” vertelt hij. Maar het geluk lachte hem toe toen hij via connecties vanuit zijn familie, zijn opa had al een naam opgebouwd in de zand- en grindhandel, een contract binnensleepte voor het vervoer van 785.000 ton voor de verzwaring van de Afsluitdijk. ,,We hadden toen tien schepen per dag die voor ons laadden en losten. Dat betrof in totaal 522 scheepsbewegingen, 69 dagen lang.”

 

Connecties

Toen Pim met FAVO begon was hij de jongste in de bevrachtingsmarkten. Het is een wereld die van connecties aan elkaar hangt. Faasse zegt zelf contacten te hebben met heel veel bevrachters uit zowel Nederland als Duitsland, België en Frankrijk. ,,Ondanks alle connecties is het best wel een harde en competitieve wereld. Maar met goede service blijven klanten en partners je ook trouw. Dat is belangrijker dan absoluut de goedkoopste proberen te zijn. Inmiddels hebben we onze sporen in deze markt wel verdiend en groeien we ook nog steeds maand op maand.”

 

Het schippersechtpaar Arnoud en Joni van Weelden-Faasse bij de Cura.

 

100 jaar in de bouwstoffen

Opgegroeid met zijn familie in de bouwstoffensector voelt Pim Faasse zich in deze markt erg thuis. ,,Onder onze bevrachters en partners zitten mensen die nog met mijn opa en vader hebben samengewerkt. Onze familie zit al honderd jaar in het vervoer van bouwstoffen maar omdat het bedrijf meerdere keren van naam is veranderd, komen we niet in aanmerking voor het predicaat koninklijk.”

 

Werkendam

Pim was als kind in de weekenden en vakanties altijd aan boord van de schepen van zijn vader maar toen hij rond zijn 16e op redelijk hoog niveau ging basketballen (en werd ook scheidsrechter) werd dat allengs minder. Vader Johan had toen Pim twaalf was een huis in Werkendam gekocht. Pim ging daar later samen met zijn twee jongere zusjes wonen.

 

Grote projecten

FAVO Bevrachtingen vormt in de woorden van Pim Faasse, de schakel tussen mensen met een transportwens en mensen die een schip hebben. De klanten en opdrachtgevers van FAVO zijn met name afkomstig uit de bouwstoffensector. ,,Er moeten vaak enorm veel bouwstoffen worden getransporteerd. Daarbij focussen wij met name op de grote projecten zoals momenteel de aanleg van een groot infrastructureel project rond de stad Antwerpen. En binnenkort wordt de derde fase opgestart van het verdiepen en verbreden van de Leie. Twee grote iconische projecten in België waar wij met gepaste trots een belangrijke rol vervullen qua duurzaam binnenvaarttransport.”

 

Jong team

FAVO is nu een jong team van twintigers en net dertig. Naast Pim is ook Youssef een belangrijke schakel binnen het bevrachtingsteam en is Mieke verantwoordelijk voor de administratie. Binnenkort zal ook Pim’s vriendin Monica zich bij het team voegen. FAVO werkt vanuit een kantoor aan de Biesboschhaven-Zuid, aan de toegangsweg tot de haven van Werkendam, naast het huis dat Faasse enkele jaren geleden samen met Monica kocht. Het nieuwe kantoor is net opgeleverd.

 

Het uit 1962 daterende vrachtschip Lejoma is inmiddels Stage 5 proof en Green Award gecertificeerd.

 

Lejoma

Hij zegt nooit de ambitie te hebben gehad om groot te worden als ondernemer. ,,We doen gewoon ons ding en dat willen we gewoon goed doen. Met een team van vier kun je heel veel werk verzetten als je ’t op de juiste manier invaart,” zegt Faasse ,,We helpen onze partners nu met enkele miljoenen aan (duurzaam) transport over water per jaar.” Sinds twee jaar is Faasse ook de eigenaar van de Lejoma, een 86 meter lang vrachtschip. Hij kocht dat schip van zijn zus Joni en zwager Arnoud van Weelden die hiermee in 2020 gingen varen, maar na twee jaar een nieuw schip wilden. Pim Faasse heeft toen hun eerste schip overgenomen.

 

Rol van Rabobank

Cruciaal hierbij was de financiering door Rabobank en de rol van accountmanager Tim Nagel. Die kijkt niet alleen naar de omvang van de kredieten in relatie tot de verwachte inkomsten, maar ook naar de verdienmogelijkheden van binnenvaartschepen in de toekomst. Voor Rabobank was het daarbij een grote plus dat het schip aan de meest recente uitstooteisen voldoet.

 

De kennis, het netwerk en de financiële oplossingen die Rabobank biedt zet de bank graag in bij ondernemers met een duurzame visie en een circulair businessmodel.

 

Stage V

Het bestaande schip Lejoma is Stage V proof en Green Award gecertificeerd en het nieuwgebouwde beunschip Cura is Stage V gecertificeerd en bekroond met een Green Award Gold certificaat. Dat betekent dat de motor niet alleen is uitgerust met een katalysator voor het onschadelijk maken van de stikstofuitstoot, maar ook is voorzien van een warmteterugwinningssysteem waarmee het brandstofverbruik wordt teruggewonnen. Het schip is verder uitgerust met een asgenerator plus accu waarmee het schip 14 tot 16 uur op eigen stroom kan draaien. Duurt het langer dan kan altijd worden aangesloten op walstroom.

 

Financiering Rabobank

Pim Faasse is erg tevreden over hoe Rabobank de financiering heeft kunnen regelen. ,,Het is fijn als je rechtstreeks contact hebt met iemand die een goed beeld heeft van de markt en wat je met zo’n schip kunt verdienen. Het is wel vrij uniek als je als zo’n jong bevrachtingskantoor het vertrouwen van de bank hebt gekregen om zo’n financiering te verkrijgen.” De relatie tussen de familie Faasse en Rabobank is al vele decennia eerder ontstaan. Zo kocht Piet Faasse (de opa van Pim) ‘onder het genot van een borreltje’ zijn eerste beunschip voor 475.000 gulden via financiering bij de toenmalige Rabobank in Sint-Philipsland. Het typeert de goede jarenlange band.

 

Doop van de Philipskercke IV op 7 oktober 2023 in Wemeldinge.

 

Philipskercke

De Rabobank stimuleert investeren van vergroening in de binnenvaart. Daar is de jarenlange zakenrelatie met Johan en Digna Faasse (de ouders van Pim) van Philipskercke een mooi voorbeeld van. Zij lopen voorop in duurzaam ondernemen. Het schippersechtpaar uit Sint-Philipsland kiest doelbewust voor een toekomstbestendige uitbreiding van de vloot. Deze bestaat momenteel uit vijf duurzame beunschepen.

 

Rabobank stimuleert duurzame binnenvaart

Duurzaamheid heeft voor Rabobank hoge prioriteit. Vergroening is anno 2024 rendabel, goed voor de waarde van een bedrijf. Voor financiering van duurzame projecten bestaat de mogelijkheid voor een langere looptijd en een lagere rente. Er zijn diverse financieringsvormen; samen met een adviseur van de Rabobank wordt de best passende oplossing voor de onderneming gerealiseerd. De kennis, het netwerk en de financiële oplossingen die Rabobank biedt zet de bank graag in bij ondernemers met een duurzame visie en een circulair businessmodel. Bijvoorbeeld in de binnenvaart.

Ook kan Rabobank helpen om samen met de klant CSRD-duurzaamheidsrapportages voor hen op te stellen. Zij heeft daar specialisten voor in dienst genomen. Elke ondernemer wordt in zijn keten immers steeds vaker gevraagd naar hoe de footprint van het bedrijf in elkaar zit.

 

Investeringen

De binnenvaart is van origine duurzamer dan vervoer over de weg, al vergt dit wel investeringen om het te blijven waarmaken. ,,Rabobank stimuleert investeringen op het gebied van verduurzaming en innovatie. Bij het beoordelen van financieringen zijn duurzaamheid en MVO voor de Rabobank belangrijke aspecten, maar ook de opdrachtgevers hebben steeds meer eisen op dit gebied. Dat blijkt ook in de logistieke keten binnenvaart”, aldus accountmanager Tim Nagel. De Zuid-Hollander is voor de Rabobank werkzaam vanuit Rotterdam voor de binnenvaart in heel Nederland.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op