Thijs Logistiek uit Weert is specialist bij uitstek in fijnmazige distributie. Binnen de hele Benelux wordt 98 procent binnen 24 uur bezorgd. Het zwaartepunt ligt op stads- en regiodistributie. Lading die ‘s middags is opgehaald, wordt de volgende ochtend bezorgd. Moeilijk bereikbare plaatsen in binnensteden, bouwwerven, ziekenhuizen: Thijs ontzorgt de klant volledig! Variërend van producten voor de automotive en de bouw tot schoenendistributie en opslag & transport van gevaarlijke stoffen. Of het nu gaat om pallet en pakket-zendingen, lengtegoederen, afwijkende goederen of ADR: Thijs Logistiek regelt het allemaal. De Limburgse onderneming heeft ook jarenlange ervaring met ADR-, kwetsbare en buitenmaatse goederen. Zowel qua opslag, transport als levering.
“Als specialist in fijnmazige distributie geniet een tevreden klant de hoogste prioriteit. De chauffeur is het verlengstuk van kantoor. Via de boardcomputer is actuele informatie direct beschikbaar. Op 1 dag worden soms 25 opdrachten afgemeld door de chauffeur”, aldus Marius Verschuuren, directeur van Thijs Logistiek. Hij nam vijf jaar geleden transportbedrijf Expeditie Thijs BV over. De roots van de onderneming liggen aan het einde van de 19e eeuw, toen Antonius Theijs zich in Weert vestigde als diligence ondernemer. Nadat Joep van Rooijen in 1958 het transportbedrijf ‘Gezusters Theys’ overnam, werd een flinke groei gerealiseerd. Het bedrijf verhuisde in de loop der jaren enkele keren binnen Weert. In 1964 van de Wilhelminasingel naar de Dr. Schaepmanstraat en in 1976 naar de Havenweg 7. Door het plotselinge overlijden in 1982 van Joep namen zoon Frans en dochter Marjo als begin twintigers het bedrijf over. Samen met het voltallige personeel hebben zij de schouders onder het bedrijf gezet. In 1996 werd er een nieuwe vestiging gebouwd aan de Havenweg 10, de huidige locatie. Marius Verschuuren nam het bedrijf midden in de crisisjaren over, maar wist in 2016 een forse groei van 20 procent te realiseren.
Topsport
“Transport is topsport, waarbij altijd voor ogen moet worden gehouden dat de goederen op tijd en onbeschadigd aankomen. Afspraak is afspraak. Je moet doen wat je belooft. Dat kan alleen als de organisatie op orde is. Er moet bijvoorbeeld een goede wisselwerking zijn tussen de afdelingen verkoop en operations. Maar we blijven natuurlijk afhankelijk van de handel die onze klanten drijven. Geen handel, geen klanten”, relativeert Marius, die eerder bij diverse transportbedrijven in verschillende functies heeft gewerkt. Van laden en lossen tot directiewerkzaamheden. Marius weet van de hoed en de rand in de fijnmazige distributie, de markt waarop Thijs Logistiek de focus heeft. “Ik ben mijn hele leven in de logistiek werkzaam. Ik vind het een geweldige omgeving. Er werken bij ons nu 135 mensen waarvan 65 als chauffeur. De mentaliteit is te vergelijken met die van bouwvakkers. Dat ongepolijste spreekt me wel aan.”
Kernwaarden
Belangrijke kernwaarden bij Thijs Logistiek zijn flexibiliteit, efficiency, transparantie en pro-activiteit op basis van een positieve benadering. Kwaliteit, comfort én plezier zijn speerpunten van beleid. Met recht wordt de slogan ‘Thijs bezorgt het plezier’ gehanteerd. “Als een bestelling op de juiste manier (op het gewenste tijdstip, volgens afspraak en in goede conditie) wordt geleverd, dan bestelt de betreffende klant graag vaker. Medewerkers die tevreden zijn en plezier hebben in het werk, stralen dat uit naar de klant. Dat komt de dienstverlening ten goede. En een tevreden eindontvanger leidt tot meer orders bij de klant.” Thijs Logistiek kenmerkt zich door haar langdurige relaties met klanten en lange dienstverbanden van het personeel. Afgelopen jaar waren er vier medewerkers met meer dan 40 dienstjaren.
Vloot
De vloot van Thijs Logistiek bestaat uit 45 vrachtwagens en 10 busjes. Het bedrijf heeft ook een eigen werkplaats en de beschikking over 8.400 vierkante meter in-house warehousing, 6.000 vierkante meter warehouse, waarvan 3.600 vierkante meter gevaarlijke stoffen plus 2.400 vierkante meter cross-dock. Ruimtegebrek op de eigen locatie, het niet kunnen voldoen aan de veiligheidsnormen, onvoldoende mankracht of simpelweg omdat het bedrijf van de klant geografisch onhandig ligt. Het zijn allemaal redenen voor de klant om te kiezen voor een extern warehouse.
DHB Logistiek
Thijs Logistiek is partner is in een samenwerkingsverband met lokale specialisten. Zo heeft het Limburgse bedrijf de krachten gebundeld in DHB Logistiek. Daardoor kan er heel efficiënt worden gewerkt in de hele Benelux. De samenwerking van zes familiebedrijven leidt tot minder kilometers, meer duurzaamheid en meer kostenbeheersing. De bedrijven zijn gelijkwaardige partners en hebben dezelfde doelstellingen. De één kan niet zonder de andere vijf om de fijnmazige distributie dagelijks competitief waar te maken. Door de jarenlange regionale aanwezigheid en kennis van de markt is iedere partner specialist in zijn eigen regio. De goederen worden ’s nachts tussen de zeven cross-dock operaties in België, Luxemburg en Nederland uitgewisseld, gescand en snel en accuraat verwerkt. De zendingen worden automatisch gepland en voorzien van het verwachte tijdstip van levering, klaar voor de levering door één van de 700 eigen chauffeurs.
Verladers
“Belangrijk is om in de buurt van de verladers te zitten. We wisselen onderling goederen uit, op basis van transparantie en ‘afspraak is afspraak’. We richten ons vooral op kleinere zendingen voor de non-food, industrie en general cargo. Uitdagingen als de voortdurend toenemende congestie op de wegen, afgesloten binnensteden, op handen zijnde kilometerheffing, milieuproblematiek en aanhoudende kostendruk kun je beter gezamenlijk aanpakken. Door de samenwerking maken we minder kilometers waardoor er minder CO²-uitstoot is, blijven de distributiekosten binnen de perken en is een kwalitatieve levering gegarandeerd. Bovendien delen we elkaars kennis en ervaring”, vertelt Marius Verschuuren.
Slimme ICT oplossing
Automatisering, inkoop, sales en marketing worden waar mogelijk centraal geregeld. Het klantenportal WOEI (Web Order Entr & Informatie) is een slimme webbased ICT-oplossing, waardoor de klant zijn goederen van nabij kan opvolgen via track & trace, maar ook zijn eigen afleveradressen kan beheren.
Met plezier
Via DHB is er de beschikking over 400.000 vierkante meter warehousing, verdeeld over 14 locaties in de Benelux, met een breed palet aan opslagformules. Door wet- en regelgeving is betaalbare 24-uurs-levering in de Benelux alleen mogelijk met nachtelijk transport en op- en overslag. Omdat de logistieke locaties verspreid liggen over de hele Benelux, zijn de goederen de volgende ochtend al dicht in de buurt van hun eindbestemming. In minder dan 24 uur worden de goederen na zo min mogelijk kilometers afgelegd te hebben met plezier uitgeleverd op de eindbestemming.
Teamtrans
Thijs Logistiek participeert ook in Teamtrans, waarin 10 ervaren vervoerders een fijnmazig netwerk vormen voor regio- en stadsdistributie in heel Nederland. De combinatie van lokale expertise en nationale dekking leidt tot bundelen van ladingstromen en efficiënt vervoeren met minder kilometers. Teamtrans levert met haar landelijk netwerk voor regiodistributie ook een duurzame oplossing voor de actuele problematiek van de Nederlandse stadsdistributie.
Business-to-consumer
Naast business-to-business levert Thijs Logistiek ook in toenemende mate rechtstreeks aan consumenten. “Inmiddels is bij ons 15 procent van de omzet business-to-consumer gerelateerd. Door bestellingen via internet wordt er een hele keten overgeslagen. Wij kunnen hier in mee. Met name de niet-pakketten (bijvoorbeeld het afleveren van fietsen en speeltoestellen) vormen hierbij een groeimarkt”, besluit Marius Verschuuren.