SieStar: slim batterij energie-opslagsysteem
De energietransitie is een must om invulling te geven aan het klimaatakkoord. Doelstelling van de Europese Unie is klimaatneutraliteit in 2050. Probleem is dat uitbreidingsplannen van bedrijven stagneren door de netcongestie. De Modulaire Batterij Energie Opslag van SieStar biedt uitkomst. Het is uitgerust met een innovatief energie management systeem (EMS). Kernwaarden van het intelligente batterij opslagsysteem zijn energiedichtheid, een lange levensduur en veiligheid.
De Nederlandse netbeheerder TenneT (TSO) liet anderhalf jaar geleden al weten dat het stroomnet vol is. Daardoor moest een tijdelijke stop worden ingezet op nieuwe aanvragen van grootverbruikers. De verwachting is dat de problemen op het stroomnet nog jaren zullen aanhouden.
Joint venture
Dit was voor de Zeeuws-Vlaamse bedrijven SieTec en EmergoStar de reden om de joint venture SieStar op te richten. SieTec is specialist in industriële automatisering en EmergoStar is ontwikkelaar en producent van accumodules. Door de bundeling van krachten tussen de twee Terneuzense bedrijven, op een steenworp afstand van elkaar gelegen, wordt een slimme oplossing geboden voor het tekort aan stroom.
Configuraties
Het innovatieve modulaire opslagsysteem SieStar C10 werd onlangs in Terneuzen gelanceerd. Het is uitgerust met een slim Energie Management Systeem (met Siemens software) en LiFePO4 batterijmodules, die een langere levensduur hebben en stabieler en brandveiliger zijn dan andere Li-ion batterijen. SieStar levert naast de C10 (10 ft container) ook een Tower configuratie (54 to 179 kWh) en C20 (20 ft container) met energieopslag capaciteit tot 1935 kWh.
Toepassingen
SieStar biedt bedrijven uit het oogpunt van bedrijfszekerheid 24 uurs service. De capaciteit van het C10 batterij energie opslagsysteem kan afhankelijk van de vraag variëren van 215 tot 645 kWh. Er zijn tal van toepassingsmogelijkheden, zoals in de landbouw, transport & logistiek, havens, industrie en MKB. Vier systemen worden gebouwd middels OPZuid, waarvan de eerste al succesvol is geleverd aan de recreatiesector. Zo is de C10 Smart Energy Storage al sinds de zomervakantie tot volle tevredenheid in gebruik op camping Ons Buiten in Oostkapelle.
Schaalbaar
De modulaire batterijen van SieStar zijn schaalbaar naar gelang de energiebehoefte. ,,De elektrificatie van bedrijfsprocessen (laden van voertuigen en machines, inzet van warmtepompen, enz.) kan op bepaalde tijdstippen leiden tot overschrijding van het gecontracteerd transport vermogen (GTV). De dure pieken in energiekosten en stroomverbruik uit het net kunnen worden voorkomen in de modus Peak Shaving. De batterij wordt opgeladen tijdens daluren wanneer de elektriciteitsprijzen lager zijn”, aldus Erwin Van Assel, directeur van SieStar.
Buffer
Bij invoeding op het net kan de toegestane terug-levercapaciteit worden overschreden. Optimalisatie van zelf opgewekte hernieuwbare energie, kosten drukken en operationele uitdagingen minimaliseren is mogelijk met de SieStar modus Load Shifting. Eén of meerdere SieStar batterij-energieopslagsystemen creëren een energie buffer die op een later tijdstip wordt ingezet voor het gedeeltelijk of geheel voeden van bedrijfsprocessen. Het SieStar energieopslag systeem is uitgerust met een slim energie management systeem (EMS) dat de flexibiliteit biedt meerdere modi te combineren, inclusief handelen op de energiemarkt.
Stroomstoring
Als ondernemer is alle besparing op de vaste lasten mooi meegenomen. Als het SieStar batterij-opslagsysteem wordt gecombineerd met een dynamisch energiecontract, kan voordelig energie worden ingekocht op het moment dat de prijzen voor energie lager liggen. Naast buffer intern dient een batterij ook als buffer extern. Denk bijvoorbeeld aan een stroomstoring waardoor computers en productieapparatuur stilliggen. Met de Modulaire Batterij Energie Opslag wordt een stroomstoring opgevangen en kan het bedrijfsproces meteen door.
Netverzadiging
,,Om de emissiedoelstellingen te behalen wordt er veel geïnvesteerd in wind-, zonne-energie en elektrificatie van de industrie. Aansluitingen kleiner dan 3*80 A elektrificeren ook. De graad van elektrificatie bij huishoudens blijft groeien met het laden van EV’s, elektrisch koken en de inzet van warmtepompen. De elektrische transportnetten zijn reeds verzadigd of lopen tegen hun grenzen aan. Deze netten kunnen niet tijdig verzwaard worden, waardoor ondernemingen belemmerd worden in hun groei. Netcongestie blijft hierdoor geen ver-van-mijn-bed show om alle behoeftes te dekken. Installatie van slimme batterij energieopslag systemen achter-de-meter door ondernemingen kunnen hiertoe een oplossing bieden”, vervolgt Van Assel.
Regie
De opwekking van groene energie fluctueert sterk. ,,Hierdoor treden grote schommelingen in energievoorziening op waarbij de energieprijzen even sterk stijgen en dalen. Bij terug-levering vanuit de aansluiting kan dit zelfs resulteren in negatieve prijzen, waardoor je de energieleverancier moet betalen. Met onze slimme energieopslag houden bedrijven de regie over het peak shaven en load shiften van hun energiegebruik.”
Expertise
Erwin Van Assel (58), afkomstig uit Wachtebeke (B) en al decennia woonachtig in Zeeuws-Vlaanderen, heeft internationaal veel expertise opgebouwd bij achtereenvolgens ABC Diesel, Cummins en Aggreko. Inmiddels geeft hij leiding aan de joint venture van SieTec en EmergoStar.
Uitrollen
,,SieStar is eind vorig jaar opgericht. We beginnen in Zeeland, maar willen het slimme Modulaire Batterij Energie Opslag systeem in de komende tijd landelijk en internationaal uitrollen. Bedrijven worden gedwongen om hun carbon footprint te verlagen, waardoor elektrificeren essentieel is. Om een schip, fabriek of elektrisch materiaal te voeden moeten we van het gas af. Hulpmotoren of scheepsgeneratoren hoeven niet meer te draaien door stroom vanaf de wal. Daar kan tijdelijk een slim energieopslagsysteem van 10 of 20 ft. worden geplaatst. De containers zijn brandwerend en isolerend uitgevoerd”, legt de SieStar-directeur uit.
Onvoorspelbaar
Hernieuwbare energie-opwek blijft groeien waardoor het voor de TSO moeilijker wordt voor ieder uur van de dag een correcte inschatting te maken van het landelijk energieverbruik. ,,Niks is zo onvoorspelbaar als het weer, dus gedurende het merendeel van de dagkwartieren wordt er bij- of afgeschaald door de TSO. Dit leidt steeds vaker tot negatieve energieprijzen. Als er geen of weinig eigen opwek is, zijn dit de uitgelezen momenten voor het volladen van het batterij energieopslag systeem.”
Voeden
Het is belangrijk om in de pauzes of ’s avonds het rollend materieel zoveel mogelijk te voeden via het slim batterij energieopslag systeem; of in de winter (als je minder opwekt) de batterij te gebruiken als een buffer ter voorkoming van overschrijding van het getransporteerd vermogen. Het is riskant om boven het gecontracteerd transportvermogen uit te komen”, besluit Van Assel.
www.siestar.nl.