Shipfit BV: uniek roersysteem voor de binnenvaart

Dirk Waayenberg van scheepsreparatiebedrijf Shipfit BV uit Terneuzen heeft een uniek roersysteem voor de binnenvaart ontwikkeld voor het varen in ondiep water. Samen met partners Scheepvaart Bouwman uit Kapelle en Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) uit Wageningen ontvangt Shipfit BV een subsidiebedrag van € 129.018 voor een project via de Zeeland in Stroomversnelling-regeling.

 

Het doel van dit project is de demonstratie van een innovatief roersysteem in het bassin van MARIN en in de praktijk op de sleepboot Mslb Jaguar. Recentelijk zijn er bij het onderzoeksinstituut in Wageningen al twee weken sleeptesten gedaan, via een schaalmodel van een binnenvaartschip met de roeren van Shipfit eronder. Die testen zijn zeer goed uitgepakt. Binnenkort vinden de praktijktesten op de Mslb Jaguar plaats.

 

Stuursysteem van Shipfit maakt binnenvaart minder kwetsbaar

 

Klimaatverandering

Door de klimaatverandering zijn er veel langere periodes van regen en droogte. Daar is de scheepvaart echter niet op ingesteld. Er zullen dus aanpassingen moeten worden verricht ter compensatie van de steeds lagere
waterstanden in de rivieren. Wat zijn de opties, de mogelijkheden, de innovaties? Het Zeeuws-Vlaamse Shipfit BV heeft een nieuw dubbelwerkend roersysteem ontwikkeld waarmee een effectief hulpmiddel wordt geboden voor het varen in laag water.

 

Besparing brandstof

Bij de subsidietoekenning lichten Gedeputeerde Staten van de Provincie Zeeland toe dat met het nieuwe roersysteem
naar verwachting een brandstofbesparing van 10 procent kan worden gerealiseerd. ,,Daarnaast zal door de verbeterde stuureigenschappen de manoeuvreertijd met zo’n 25 procent worden verkort. Bovendien maakt het nieuwe systeem manoeuvreren bij laagwaterstanden mogelijk. Hierdoor wordt de binnenvaart dus minder kwetsbaar voor laagwaterperiodes en blijft het een aantrekkelijke vervoersoptie ten opzichte van het meer milieubelastende vervoer met vrachtwagens”, aldus GS van Zeeland.

 

Dirk Waaijenberg van scheepsreparatiebedrijf Shipfit uit Terneuzen

 

Efficiëntie

Het dagelijks bestuur van de Provincie Zeeland wijst op de functionaliteit van het nieuwe roersysteem. ,,Door de verkorte manoeuvreertijd kan het nieuwe roersysteem bijdragen aan de efficiëntie van logistieke ketens in North Sea Port en andere havens. Tevens is er potentieel voor toekomstige toepassingen in autonoom varen.”

 

Dubbelwerkend

,,Door de lage waterstanden wordt het steeds moeilijker om de rivieren te bevaren. Wij zijn de uitdagingen aangegaan. Ons dubbelwerkend systeem maakt het mogelijk om achteruit te varen, terwijl de schroef in vooruit blijft draaien. De behaalde stuwkracht in achterwaartse richting is ongeveer de helft van de voorwaartse stuwkracht. Ons systeem kan zowel op nieuwe als bestaande schepen worden ingebouwd”, aldus ondernemer Dirk Waaijenberg van Shipfit BV.

 

Stuwkracht

Als er weinig water is, dan loopt een schip snel aan de grond. ,,Dat is niet de bedoeling. Dan komt het vakmanschap van een schipper aan de orde. Met een groot schip door een klein kanaal varen valt niet mee. De kans op schade is dan aanzienlijk. Het gebeurt nog al eens dat roerwerk beschadigd wordt door laag water. Met ons nieuwe roersysteem kun je altijd met de schroef vooruit blijven draaien. De stuwkracht blijft altijd bestaan en kan 360 graden gedraaid worden en zo het schip in alle omstandigheden bestuurbaar houden”, vervolgt Dirk.

 

Schadeherstel

Shipfit is gespecialiseerd in onderhoud en allerlei reparaties aan schepen, variërend van roerwerken en pompen tot het inbouwen van een nieuwe motor en schadeherstel boven water. Opdrachtgevers zijn binnenvaartschippers en rederijen uit heel Europa.

 

Testopstelling in het bassin van MARIN in Wageningen

 

Reparaties

Shipfit verricht alle reparaties boven het water. ,,Een schip is eigenlijk een grote constructie. Voor reparatiewerkzaamheden moet je vooral beschikken over handigheid en creativiteit. Je bent zowel metaalbewerker als monteur, die ook een motor moet kunnen repareren of inbouwen.”

 

Oplossing

In tegenstelling tot een auto is aan een schip niet zo veel standaard, legt Dirk uit. ,,Dat is een groot verschil. Soms gaat er iets kapot aan een schip en dan moet je wat bedenken om het in orde te krijgen. Daar moet je dus zelf een oplossing voor zoeken. Onderdelen van een oud schip zijn bijvoorbeeld niet meer voorradig en dan moet je toch iets bedenken om het schip weer vooruit te krijgen.”

 

www.shipfit.nl

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op