De waterstanden in de rivieren worden steeds lager. Bovendien krijgt de binnenvaart steeds eerder in het seizoen met laag water te maken, dit jaar al in het voorjaar in plaats van augustus. Hoe kunnen we daar op inspelen? Wat zijn de opties, de mogelijkheden, de innovaties? Shipfit BV uit Terneuzen heeft een nieuw dubbelwerkend roersysteem ontwikkeld waarmee een effectief hulpmiddel wordt geboden voor het varen in ondiep water.
De resultaten van de eerste testen van het unieke stuursysteem voor de binnenvaart zijn zeer goed. Het nieuwe roerwerk kan de stuwkracht van de schroef alle kanten op sturen, zodat het schip in alle vaarrichtingen zowel vooruit als achteruit bestuurbaar is. Of een schipper hard of zacht vaart, of het schip al dan niet geladen is: er is altijd een efficiënte achteruit.
Uitdagingen aangegaan
,,Door de lage waterstanden wordt het steeds moeilijker om de rivieren te bevaren. Wij zijn de uitdagingen aangegaan. Ons dubbelwerkend systeem maakt het mogelijk om achteruit te varen, terwijl de schroef in vooruit blijft draaien. De behaalde stuwkracht in achterwaartse richting is ongeveer de helft van de voorwaartse stuwkracht. Ons systeem kan zowel op nieuwe als bestaande schepen worden ingebouwd”, aldus ondernemer Dirk Waaijenberg van Shipfit BV.
Roerwerk beschadigd
Als er weinig water is, dan loopt een schip snel aan de grond. ,,Dat is niet de bedoeling. Dan komt het vakmanschap van een schipper aan de orde. Met een groot schip door een klein kanaal valt niet mee. De kans op schade is dan aanzienlijk. Het gebeurt nog al eens dat roerwerk beschadigd wordt door laag water. ‘De truc’ met ons nieuwe roersysteem is dat je altijd met de schroef vooruit blijft draaien. De stuwkracht blijft altijd bestaan en kan 360 graden gedraaid worden en zo het schip in alle omstandigheden bestuurbaar houden.”
Nieuwe motor
Shipfit is gespecialiseerd in onderhoud en allerlei reparaties voor schepen, variërend van roerwerken en pompen tot het inbouwen van een nieuwe motor. Opdrachtgevers zijn binnenvaartschippers en rederijen uit heel Europa. Zo heeft Shipfit onlangs nog een nieuwe Stage V motor ingebouwd op een binnenvaartschip.
Grote constructie
Shipfit verricht alle reparaties boven het water, behalve schilderwerk en betimmering. ,,Het is mooi om een schipper weer tevreden te zien wegvaren. Een schip is eigenlijk een grote constructie. Voor reparatiewerkzaamheden moet je vooral beschikken over handigheid en creativiteit. Je bent zowel metaalbewerker als monteur, die ook een motor moet kunnen repareren of inbouwen”, legt Dirk uit.
www.shipfit.nl