Sfeervolle netwerkbijeenkomst bij 80-jarig Van Keulen Transport

Het 80-jarig jubileum bij Van Keulen Transport op Industrieterrein Arnestein 2 in Middelburg werd op maandag 5 juni op grootste wijze gevierd. De vele leden en participanten van de Middelburgse Bedrijven Club (MBC) en Zeeland Connect waren getuige van een waar spektakel. Compleet met rode loper, food truck, cava en diverse speeches.

 

Van Keulen Transport is in 2021 verhuisd naar een fraai nieuw onderkomen, op slechts een steenworp verwijderd van de oude huisvesting. Met het nieuwe transparante kantoor en de nieuwe werkplaats is het bedrijf klaar voor de toekomst.

 

Moderne eisen

De nieuwe huisvesting voldoet aan alle moderne eisen. Het is voor alle medewerkers een flinke stap vooruit. Belangstellenden kregen een rondleiding door het pand, dat door het Zeeuwse bedrijf Fraanje is gebouwd. Onder de aanwezigen op de netwerkbijeenkomst waren ook oud-wethouder Johan Aalberts (inmiddels projectmanager bij Fraanje) en zijn opvolger Rutger Schonis in het college van B & W van Middelburg.

 

Transport

Van Keulen transporteert in heel Nederland, België, Frankrijk en Duitsland en heeft daarvoor de beschikking over 65 vrachtwagens en 90 trailers. Er zijn 80 mensen in vaste dienst waarvan 70 vaste chauffeurs, monteurs, planners en administratieve medewerkers. Daarnaast is er ook een poule van flexibele chauffeurs. Er wordt in de meest uiteenlopende behoeftes op het gebied van transport voorzien.

 

Wim van Keulen (met bloemen) was de gevierd man.

 

Krantenbericht uit 1943

Huidig directeur Edwin van Keulen nam in zijn openingsspeech de aanwezigen mee naar een krantenbericht uit de PZC van 29 maart 1943, waarin zijn opa zei. ,,Hierbij deel ik het geachte publiek van Biggekerke en omstreken mede dat ik de bodezaak van de heer L. Jobse heb overgenomen. Hopende door een vlugge en nette bediening mij uw vertrouwen waardig te maken, beveel ik mij hierbij in uw gunst aan. Aanbevelend, A. van Keulen.”

 

Zeecontainers

De in 1943 door opa Van Keulen gestarte bodedienst met paard en wagen is geëvolueerd in een veelzijdige logistieke dienstverlener. Naast allerhande agrarisch transport, vervoer van bijzondere constructies, afval-, pallet- en groupage vervoer verzorgt Van Keulen in toenemende mate transport van zeecontainers. Van Keulen Transport rijdt met name vanuit de haven van Vlissingen om containers te vervoeren naar het achterland. Hiervoor worden multifunctionele containerchassis ingezet.

 

Vlissingen

,,De containermarkt is een beetje overspannen. Het is ongekend wat een druk daar op zit. De congestie in de havens van Antwerpen en Rotterdam is enorm. Wij hebben het geluk dat Vlissingen in onze achtertuin is. Dat zijn korte lijntjes. Daar laden we bijvoorbeeld fruit bij ZZC Vlissingen. Vervolgens gaan bijvoorbeeld medicijnen en frites retour naar Zuid-Amerika.”

 

 

Speciaal transport

Zeecontainers vormen inmiddels zo’n 70 procent van de business van Van Keulen Transport. Daarnaast worden vanouds ook veel bulkgoederen vervoerd, met name voor de agrarische sector zoals suikerbieten en graan. Tevens weten bedrijven Van Keulen ook goed te vinden voor speciaal transport, zoals staalconstructies en kraandelen.

 

Groei

De groei van het bedrijf heeft onder leiding van Wim van Keulen (de vader van Edwin) echt gestalte gekregen. Wim heeft nog het hele nieuwbouwproject begeleid, maar zet nu echt een stap opzij om plaats te maken voor de jongere garde: Edwin van Keulen en zijn compagnon Erik Breure. Laatstgenoemde is als chauffeur begonnen, vervolgens ‘verhuisd’ naar de planning en sinds 2020 maakt hij deel uit van de directie.

 

Historie

Erik Breure ging in zijn speech in op de lange historie van Van Keulen. ,,Al meer dan 70 jaar worden er bieten vervoerd. Die moesten vroeger zelf geladen worden met de riek en kinderen hielpen mee met het laden van de vrachtwagen. Het afrekenen gebeurde toen nog aan huis. De boeren waren hier erg gesteld op omdat het vergezeld ging van een borrel en een sigaar. De bodedienst ging in die tijd ook gewoon door, dit werd dan bovenop de bieten geladen. Als er ’s winters ook nog gestrooid moest worden was het een heel karwei om het allemaal rond te krijgen.”

 

 

Chauffeur

,,Na 1970 begon het containervervoer toe te nemen. Dat het zo’n impact zou hebben als we vandaag de dag zien had toen ook niemand kunnen vermoeden. Ook Van Keulen ging vanuit Vlissingen containers vervoeren. De containers van Seawheel werden opgezet bij de N.V. haven in Vlissingen. Halverwege de jaren zeventig namen de verschillende soorten van transport toe en waren er ook meer chauffeurs nodig om het werk te verzetten. Gelukkig kwam er een persoon die net afgezwaaid was uit dienst en wel interesse had om chauffeur te worden. Dat was Wim van Keulen!”

 

Monteursopleiding

Edwin van Keulen: ,,Mijn vader werd geboren als vierde zoon van Adriaan van Keulen. Op zijn 16e startte hij met de monteursopleiding, gevolgd door diensttijd, waarna hij als chauffeur binnen Van Keulen aan de slag ging.” Na de nodige rij-uren, nam Wim in 1985 met twee oudere broers (Lou en Kees) Van Keulen Transport over en werd hij algemeen directeur.”

 

Zuinigheid

Wim van Keulen was als kind opgegroeid in omstandigheden waarin elk dubbeltje omgedraaid moest worden. ,,Mijn vader wist hierdoor als geen ander dat zuinigheid en voorzichtigheid ook belangrijke eigenschappen zijn om een bedrijf staande te kunnen houden. Met passie, gedrevenheid en uiterste inspanning runde hij het bedrijf. Het liefst undercover, zonder dat hij als directeur bekend stond. Het was voor vertegenwoordigers soms een grote verrassing dat de man buiten in overall, degene was die eigenlijk de scepter zwaaide”, vervolgt Edwin van Keulen.

 

V.l.n.r. Wim van Keulen, Edwin van Keulen en Erik Breure.

 

Loyaliteit

Als directeur stond Wim van Keulen dicht bij zijn werknemers. ,,Zijn betrokkenheid, loyaliteit, tomeloze energie en inzet zijn eigenschappen die we hem kunnen toedichten. Zijn passie voor transport zorgde ervoor dat ik als kleine jongen ook aangestoken werd met het virus en 30 jaar later het bedrijf samen met mijn compagnon mag overnemen”, vervolgt Edwin.

 

Voortbouwen

Het bedrijf bouwt voort op de fundering die grondlegger Adriaan van Keulen en zijn zoon Wim van Keulen (en broers) hebben gelegd. Wim van Keulen was in alle toespraken de gevierde man. Wethouder Schonis: ,,Ik heb nog nooit meegemaakt dat het gras zo voor mijn voeten is weggemaaid. Alles is in feite al gezegd in de vorige speeches. Felicitaties met het 80-jarig jubileum. Hopelijk blijft het bedrijf nog 80 jaar bestaan!”

 

Gepensioneerd

Voorzitter Bram van Stel van de Middelburgse Bedrijven Club (MBC): ,,Wim is een trouw lid van de MBC en altijd bereid om anderen te helpen. We maken wel eens het grapje dat hij de oprichter van Van Keulen Transport is, maar nu mag hij echt met pensioen!” Vervolgens overhandigde Van Stel als cadeau een overall in de herkenbare rode kleur van Van Keulen met het opschrift ‘gepensioneerd’.

 

Op woensdag 6 juli proost de Middelburgse Bedrijven Club samen met de Vlissingse Bedrijven Club (VBC) op de zomer, aan boord van het schip ‘Jacob van Artevelde’ van Zeeland Cruising.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op