Schoonmaken nóg belangrijker

Cleaning Professionals blijft met nieuwe acquisities de horizon verruimen. Met de recente overnames van Cityservice uit Antwerpen en Rupelcleaning uit Niel staat de teller al op meer dan dertig acquisities in de afgelopen vijftien jaar. Het vertrouwen in de economie neemt toe en de vaccinatiegraad blijft stijgen. Tegelijkertijd is de mondiale pandemie een wake up call voor gezondheid, veiligheid en reinheid. Dat betekent dus ook dat bij samenleving en bedrijfsleven de bewustwording aanzienlijk is toegenomen van het belang van goed schoonmaken, hygiëne en desinfectie. Cleaning Professionals merkt dat in de dagelijkse praktijk. Naast het reguliere schoonmaken verleent het Vlaamse bedrijf ook diensten die een rechtstreeks gevolg zijn van de coronamaatschappij. Bijvoorbeeld in verband met dienstverlening voor schepen die vanwege onderhoud aanmeren in de haven. 

Zeebrugge
,,Afgelopen zomer nog hebben we voor een groot installatieschip in de haven van Zeebrugge alle bemanningsleden geregistreerd en gecontroleerd op mogelijke koorts met betrekking tot covid. Verder hebben we naast reinigingswerkzaamheden aan boord, op de kade ook het sanitair en de gangway gedesinfecteerd. Op vraag van de klant (en ter geruststelling van de bemanning) was er dag en nacht een team van ons ter beschikking, waarbij we onder andere ook voor mondmaskers, desinfectiemiddelen en handschoenen zorgden”, aldus dagelijks bestuurder Peter Augusteyns van Cleaning Professionals, dat zich stilaan in de top 10 van Belgische schoonmaakbedrijven nestelt.

Vestigingen
De hoofdvestiging van Cleaning Professionals bevindt zich in Aalst. Daarnaast heeft de onderneming kantoren in Brasschaat, Brugge, Dessel, Oostende, Niel, Sint-Niklaas en Wevelgem. Tevens heeft zusterbedrijf Glanzer vestigingen in Zandhoven, Lier en Antwerpen. 

Jongste loten
Sinds de start in 2006 door de ondernemers Luc van de Voorde en Marco Apers heeft Cleaning Professionals meer dan dertig kleine en middelgrote bedrijven overgenomen. De jongste loten aan de stam van deze Vlaamse onderneming zijn Cityservice uit Antwerpen en Rupelcleaning uit Niel. Deze bedrijven blijven onder hun eigen naam opereren, net als het in 2009 overgenomen Glanzer, eveneens een zusterbedrijf van Cleaning Professionals. 

Vebego
De grondleggers van Cleaning Professionals zijn 15 jaar geleden met vrijwel niks begonnen. Mede door het vertrouwen van de bank en de financieel sterke back-up van medeaandeelhouder Vebego konden Luc en Marco het bedrijf uit laten groeien tot een begrip in België. 

KMO land
België is een echt KMO land. Cleaning Professionals heeft veel kleine en middelgrote schoonmaakbedrijven gekocht, bijvoorbeeld bedrijven die geen opvolging hadden, niet durfden te investeren, niet voldoende middelen hadden om problemen te tackelen of op omvallen stonden. In 2007 werd met Cleaningboy uit Kortrijk het eerste bedrijf overgenomen, een jaar later gevolgd door Clean Contractors uit Aalst. Beide bedrijven waren goed voor een stevige klantenportefeuille en ruim 100 werknemers, waardoor er sprake was van een vliegende start.

Regioverantwoordelijken
Het schoonmaakbedrijf kiest doelbewust voor korte communicatielijnen. Het ondernemersbloed van de oprichters heeft zich vertaald over de hele organisatie. ,,De Regioverantwoordelijken hebben bij ons een grote beslissingsbevoegdheid. Op die manier kunnen ze opereren als kleine ondernemers binnen hun regio, onmiddellijk de nodige beslissingen nemen en een gepersonaliseerde dienstverlening bieden aan de klant. Dit zorgt voor een correcte inschatting van de schoonmaaktijd, een continuïteit in dienstverlening en een uiteindelijke kostprijs die in balans is”, benadrukt Peter Augusteyns.

Respecteren
Ook in de relatie met de medewerkers is er een persoonlijke aanpak. ,,Je moet je mensen respecteren en beschermen. We willen onze medewerkers een optimaal gevoel van veiligheid geven. Daarbij hoort ook een correcte en snelle verloning, onmiddellijk na het afronden van de maand.”

Waardering
Regelmatige uitingen van waardering zijn daarom evident voor Cleaning Professionals. De medewerkers zijn trots op hun vak en op wat ze dagelijks presteren. Tevreden medewerkers zijn goed gemotiveerd en stralen dat ook uit naar de klant.

Krapte op de arbeidsmarkt
Het is vandaag de dag lastig om vacatures in te vullen, met name in sectoren als techniek, logistiek, zorg én facilitaire dienstverlening. Die krapte op de arbeidsmarkt dreigt steeds meer een probleem te worden. Met goede arbeidsvoorwaarden en gedegen opleidingen blijft Cleaning Professionals mensen aan zich binden en tracht het ook nieuwe medewerkers te werven. 

MVO
Voor Cleaning Professionals is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) een van de speerpunten van beleid. Duurzaamheid is een belangrijke pijler waarop het bedrijf is gevestigd. De onderneming werkt dan ook zoveel mogelijk met biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen en materialen die hergebruikt kunnen worden. 

Veiligheid
Terwijl schoonmaken vroeger een sluitpost op de begroting was voor veel bedrijven, staat het tegenwoordig synoniem voor veiligheid. ,,Veilig schoonmaken, desinfecteren en een virusvrije werkomgeving zijn essentieel. De pandemie is een extra stimulans voor goed poetsen”, vervolgt Peter. De Vlaming heeft anderhalf jaar geleden als dagelijks bestuurder de taken van Marco Apers overgenomen, die vervroegd met pensioen ging.

Kwalitatief maatwerk
Cleaning Professionals is specialist in schoonmaken en glazenwassen. Het bedrijf ontzorgt haar klanten door het uitvoeren van een correcte dienstverlening. Met een persoonlijk gesprek worden de specifieke behoeften van de klant in kaart gebracht. Vervolgens wordt kwalitatief maatwerk geboden. Het brede pallet bestaat met name uit schoonmaakonderhoud van kantoor- en bedrijfsgebouwen, showrooms, winkelpanden, trappenzalen, scholen, publieke ruimten en gemeentelijke instellingen. 

Opleiding
Dat de waardering voor schoonmaken steeds verder stijgt betekent ook dat scholing aan belang wint. Terwijl voorheen schoonmaakmedewerkers als het ware van straat geplukt werden en een borstel in de hand kregen, is in toenemende mate de nadruk komen te liggen op begeleiding en opleiding. Met name scholing is erg belangrijk om veilig en goed te kunnen schoonmaken. Permanente educatie is dan ook bij schoonmaken essentieel. 

E-learning
Binnenkort start Cleaning Professionals met een nieuwe cursus schoonmaken voor elke medewerker via een E-learning platform, verklaart de dagelijks bestuurder. ,,Deze cursus kunnen de mensen op kantoor of thuis volgen, waarbij ook die uren door ons vergoed worden. Onze personeelsdienst kan de voortgang van de opleidingen van de medewerkers op afstand volgen. Nadat de medewerkers met goed gevolg een inhoudstoets hebben afgelegd, ontvangen ze voor deze basisopleiding een certificaat. Hierdoor stijgt tegelijkertijd het vertrouwen van de medewerker in het uitvoeren van zijn job. Daarnaast worden als vanzelfsprekend ook op de werkvloer de fijne kneepjes van het vak bijgebracht. 

Gezondheid
,,De Belgische overheid zet steeds meer in op gezondheid, veiligheid en duurzaamheid. Dus is er ook een focus op nog beter en frequenter poetsen, zodat de medewerkers van bedrijven en instellingen op een veilige en verantwoorde wijze hun werk kunnen uitvoeren”, gaat Peter verder.

Wateroverlast
Bedrijven, kantoren, winkels en scholen worden door Cleaning Professionals en de aanverwante bedrijven schoongemaakt door zo’n duizend medewerkers. Alleen al Cleaning Professionals heeft meer dan 2.800 klanten in de Belgische provincies in Oost- en West-Vlaanderen, Antwerpen, Limburg en Brabant. ,,Als gevolg van de wateroverlast van afgelopen zomer in Wallonië ondervinden wij dat ook meer en meer Waalse bedrijven een beroep op ons doen.”

Optimalisatie
Sinds de eerste (grotere) overnames geraakte de ontwikkeling van Cleaning Professionals in een stroomversnelling. Het bedrijf bleef steeds gestaag doorgroeien, soms met vallen en opstaan maar met een steeds verdere optimalisatie van de dienstverlening. 

Cultuur
Naast autonome groei zijn steeds meer bedrijven aan de Cleaning Professionals groep toegevoegd door fusies en overname van kleine en middelgrote bedrijven, die vaak nog steeds onder eigen naam en logo werken. Er is steeds bewust voor gekozen om ook de kantoren en de medewerkers over te nemen. Ieder bedrijf heeft zijn eigen cultuur. Het is iedere keer weer een uitdaging om de verschillende culturen bij elkaar te brengen en er op geleidelijke wijze een Cleaning Professionals saus over te gieten. Deze weg van de geleidelijkheid blijkt telkens goed te werken.
,,Ook tijdens corona hebben we nog twee bedrijven en een handelsfonds overgenomen. Het was een hele uitdaging om een overname van thuis uit te coördineren. We lieten ons echter niet ontmoedigen of afremmen door de moeilijke situatie en achteraf bezien is dat een juiste handelwijze geweest.”

Flexibel
De filosofie van Cleaning Professionals is autonome groei en acquisities (‘kralen rijgen’) in het segment van de kleinere klanten. In tegenstelling tot de grote spelers is haar organisatie daar ook op ingericht. ,,We zijn flexibel, staan altijd paraat en er zijn hele korte lijnen met de klant, zoals een kleine onderneming dit kan. Ook de schoonmaakmedewerkers wonen bij voorkeur in de omgeving van de klant.”

Marktleider kleine klanten
Cleaning Professionals is uitgegroeid tot marktleider in het bedienen van kleine klanten, maar in haar manier van werken en het benaderen van de klanten is het bedrijf zelf ook klein gebleven. ,,Ondanks de snelle groei staan rust, kwaliteit en continuïteit steeds centraal. Cleaning Professionals is groot in kleine bedrijven en klanten. Daardoor kunnen we alle klanten bedienen zoals een kleine organisatie, namelijk met een optimale dienstverlening en goede prijsafspraken. Men kan bij ons altijd terecht voor een snelle adequate dienstverlening. Wij weten wat een ondernemer of middenstander nodig heeft”, aldus de dagelijks bestuurder.

Grotere bedrijven
Inmiddels ondervindt Cleaning Professionals dat ook grotere bedrijven haar model van dienstverlening steeds meer opzoekt. ,,Terwijl voorheen grote organisaties automatisch een beroep deden op grote schoonmaakbedrijven, zien we dat in toenemende mate ook grotere bedrijven bij ons aankloppen, mede vanwege onze platte organisatiestructuur. Ook voor steeds meer grote klanten is het belangrijk dat men op het gebied van cleaning kan reageren als een klein flexibel bedrijf.” 

Havens
Naast sectoren als zakelijke dienstverlening en retail is Cleaning Professionals ook actief in transport & logistiek en haven & industrie. ,,Zo zijn we ook vertegenwoordigd in de havens van Antwerpen, Gent, Oostende en Zeebrugge. Tevens zorgen we voor de dagelijkse schoonmaak op de internationale luchthaven van Oostende-Brugge. Bovendien behoren door de overname van Cityservice inmiddels ook bedrijven tot onze klantenportefeuille die aan de Internationale Luchthaven van Antwerpen zijn gelieerd.”

Fijnmazig
De brede klantenspreiding is goed voor de continuïteit van het bedrijf. ,,Mede doordat we zo fijnmazig zijn georganiseerd in heel het land behoren ook in toenemende mate grotere bedrijven tot ons klantenbestand, zoals winkelcentra. Via onze vlakke interne structuur krijgen deze bedrijven bij Cleaning Professionals de aandacht en de service die ze zoeken ,” zegt Peter Augusteyns.

Schelderadarketen
Cleaning Professionals heeft sinds enkele jaren op vraag van het Nederlandse zusterbedrijf Stoffels Bleijenberg ook de Schelderadarketen als klant. Via de radarposten wordt het scheepvaartverkeer begeleid met als bestemming de havens van Antwerpen, Gent, Terneuzen, Vlissingen en Zeebrugge. Stoffels Bleijenberg poetst de Nederlandse kant van de Schelderadarketen, Cleaning Professionals de Belgische kant.

Grensoverschrijdend
Een grensoverschrijdende samenwerking tussen Cleaning Professionals en Stoffels Bleijenberg is er ook in het kader van de Belgisch-Nederlandse winkelketen Kwantum. Cleaning Professionals neemt het schoonmaken van alle Vlaamse woonwinkels van Kwantum voor haar rekening.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op