Sinds maandag 18 januari komen schippers bij drie sluizen in Zeeland digitale borden tegen waarop zij worden geattendeerd op het naleven van een tweetal regels: ‘rood licht betekent invaart en uitvaart verboden’ en ‘trossen vast, schroeven uit.’
Wachten bij rood en rood/groen licht
Net als op de weg betekent een rood licht ook op het water dat je moet wachten. Maar ook op het water houdt niet iedereen zich aan deze regel. Regelmatig varen schippers al als de sluisdeuren opengaan, terwijl het licht dan nog op rood of rood/groen staat. In beide gevallen mag een schipper dan nog niet de sluis in- of uitvaren. Wanneer de lichten rood/groen branden, is dit het teken dat de sluis spoedig opengaat. Schippers kunnen zich dan startklaar maken om de sluis in te varen.
Trossen vast, schroeven uit
Vaarweggebruikers komen bij het schutten letterlijk en figuurlijk in elkaars vaarwater. Dat kan hinder en irritatie geven. Bijvoorbeeld wanneer een groot schip zijn schroef laat draaien om het schip in de sluis op zijn plaats te houden. Doordat een schipper zijn schroef laat draaien, veroorzaakt hij golven achteruit. Kleinere schepen die vervolgens de sluis invaren komen hierdoor in een stroming waardoor ze niet veilig kunnen afmeren of zelfs tegen een schip of sluismuur botsen. Om dit te voorkomen geldt de regel: trossen vast, schroeven uit. Bij de Krammersluizen, waar zoet en zout water van elkaar gescheiden worden, is het uitzetten van de schroeven ook om een andere reden van belang: werveling van het water hindert het scheiden van zoet en zout water en vertraagt daarmee het schutproces.
Handhaving
De digitale borden staan bij de Kreekrak-, Hansweert- en Volkeraksluizen. Er wordt in eerste instantie waarschuwend opgetreden. Als een schipper niet meewerkt of veelvuldig de regels blijft overtreden, kan Rijkswaterstaat met inzet van mobiele verkeersleiders handhavend optreden. Zodra er meer recreatievaart op het water is, wordt de actie herhaald.