Na meer dan 25 jaar voor Sandfirden Technics te hebben gewerkt, nam commercieel directeur Lex van der Loo op vrijdag 10 april afscheid. Afscheid van het bedrijf waarin het hoofdzakelijk draait om gasmotoren en gasgeneratorsets voor industriële en maritieme toepassingen. Op 10 april draaide echter alles om Lex van der Loo.
In 1989 ging Lex van der Loo aan de slag voor Sandfirden Technics als sales manager. Vanaf 2001 tot nu was hij de commercieel directeur van een volgens zijn zeggen: “Fantastisch bedrijf met een duidelijke en innovatieve visie op de markt.” Lex van der Loo heeft ruim veertig jaar maritieme ervaring, vandaar dat zijn afscheid goed bezocht werd door een diversiteit aan mensen. Het afscheid was niet alleen handen schudden, want er waren tal van interessante lezingen, gegeven door mensen uit het veld. Zo vertelde Scania over de toekomstplannen wat betreft de ontwikkeling van nieuwe marine motoren. Rens Vermeulen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaf een lezing over LNG in de binnenvaart. Leendert Korvink, senior inspecteur van datzelfde ministerie, vertelde over permanente emissiemetingen aan boord van binnenvaartschepen. Als goed stalmeester sprak Piet Kooistra, voormalig eigenaar van Sandfirden Technics, de verschillende onderdelen van het programma aan elkaar. De bezoekers werden ook in de gelegenheid gesteld de proefstand te bezoeken waar Sandfirden Technics een demo van een diesel-elektrische aandrijving had opgesteld.
Apotheose was het feest in een van de hallen van Sandfirden die voor de gelegenheid was omgetoverd tot Frans café. Toepasselijk, want Lex van der Loo is van plan een groot deel van het jaar te gaan wonen in Frankrijk en van uit daar per camper Europa te ontdekken, samen met zijn echtgenote. Vandaar dat het thema van de avond ‘C’est la vie’ was. “Ik heb van eerste tot het laatste moment genoten”, vertelt Van der Loo na afloop over de receptie.
Opvolger
Met het vertrek van Van der Loo, treedt Erik de Wit aan als zijn opvolger in een nieuw management-team. De Wit werkt al sinds 1988 in de maritieme sector en werkt nu ruim vier jaar voor Sandfirden Technics. Door gewijzigde regelgeving en moderne technieken, zal De Wit en zijn team zwaar inzetten op gasproducten voor zowel industriële als maritieme toepassingen, inclusief bijbehorende elektrische aandrijfsystemen voor de binnenvaart. “Al vanaf de eerste dag onderhielden wij gasmotoren en later zijn we ze ook zelf gaan bouwen”, blikt Van der Loo terug. Sandfirden Technics is nu koploper als het gaat om het bouwen en leveren van gasmotoren, op basis van Scania en Sisu Agco Power motorblokken. Deze motoren worden ingezet voor voortstuwing, vermogensgeneratie, pomp- en boegschroefaandrijving. Maar bij Sandfirden gebeurt meer. Zo heeft Sandfirden Technics een eigen R&D afdeling. Deze ontwikkelt en verbetert met ondersteuning van Scania en Sisu Agco Power eigen gasproducten. De laatste tijd wordt er veel aandacht besteed aan remote monitoring van gasmotoren en genereert Sandfirden Technics veel aandacht met ‘proven designed’ elektrische aandrijfsystemen die reductieloos werken en via een DC-bus gekoppeld worden aan een willekeurige genset of batterijpakket. Sandfirden Technics is ook de Nederlandse vertegenwoordiger van: Thordon Bearings, Becker Marine Systems, Aura Marine, Steerprop, Resita, Torque Marine IPS en Hatlapa.