Samenwerking tussen Philipskercke BV en Rabobank is super

Het is vrijdagavond. Plaats van handeling is het dubbelwandige beunschip Philipskercke II in de Amaliahaven, op de Tweede Maasvlakte. ,,We hebben gisteravond om tien uur 1400 ton zand en 1600 ton grind geladen bij Deme Building Materials (DBM) in Vlissingen. Om twee uur ’s nachts zijn we gaan varen, nadat we hebben gewacht op het tij. Dat bespaart veel gasolie. De lading moet in de Amaliahaven gelost worden bij de betoncentrale”, opent Johan Faasse. Het ondernemersechtpaar Johan & Digna Faasse en accountmanager Grootzakelijk Tim Nagel van de Rabobank vertellen vervolgens gepassioneerd over de binnenvaart, met de nodige anekdotes. Zo kocht Piet Faasse (de vader van Johan) ‘onder het genot van een borreltje’ zijn eerste beunschip voor 475.000 gulden via financiering bij de toenmalige Rabobank in Sint-Philipsland. Het typeert de gemoedelijke jarenlange band tussen de familie Faasse en de Rabobank.

 

De Rabobank stimuleert investeren van vergroening in de binnenvaart. Daar is de jarenlange businessrelatie met Johan en Digna Faasse van Philipskercke BV een mooi voorbeeld van. Zij lopen voorop in duurzaam ondernemen. Het schippersechtpaar uit Sint-Philipsland kiest doelbewust voor een toekomstbestendige uitbreiding van de vloot. Deze bestaat momenteel uit drie duurzame beunschepen en ondertussen is voor de Philipskercke IV een businessplan ingediend bij de Rabobank.

 

Samenwerking

Philipskercke BV heeft een strategische samenwerking met Van Ouwerkerk uit Middelburg, De Rycke uit Kallo (B) en Vermeij Assurantiën uit Wemeldinge. ,,Alles staat of valt met een klik”, benadrukt Digna. ,,Die klik is er zowel met deze bedrijven als met de Rabobank.” Haar echtgenoot zegt dat hun bedrijf en de bank in feite met elkaar meegegroeid zijn. ,,De samenwerking met de Rabobank is super. Er zijn korte lijnen tussen ons bedrijf en de bank op basis van wederzijds vertrouwen. Zowel met Martin Kole als zijn opvolger Tim Nagel. We hebben een gedegen businessplan ingediend voor de financiering van de Philipskercke IV en hopen dat binnenkort kan worden begonnen met de afbouw van het casco uit Polen”, aldus Johan Faasse.

 

Het schippersechtpaar Johan en Digna Faasse.

Investeringen

,,De kracht zijn de mensen achter de bank, waar je goede gesprekken mee hebt en soms ook zakelijke stevig kunt sparren. Het is ook bij de Philipskercke IV belangrijk dat de bank brood ziet in het businessplan. Daarvoor moet alles wel goed onderbouwd worden”, vervolgt de 55-jarige schipper.

 

Coöperatief

,,Bij jullie zit ‘partner’ in de naam, bij de Rabobank zit ‘coöperatief’ in de naam. Het heeft allebei te maken met samenwerking, waarbij het omgaan met elkaar als mensen centraal staat”, aldus accountmanager Tim Nagel van de Rabobank. Deze bank stimuleert investeringen op het gebied van verduurzaming en innovatie. ,,Bij het beoordelen van financieringen zijn duurzaamheid en MVO voor de Rabobank belangrijke aspecten, maar ook de opdrachtgevers hebben steeds meer eisen op dit gebied”, gaat Tim verder. De Zuid-Hollander is voor de Rabobank werkzaam vanuit Rotterdam voor de binnenvaart in heel Nederland.

 

Afbouw in Wemeldinge

Na de doop van de Philipskercke II in september 2019, werd medio 2021 de Philipskercke III gedoopt. Voor beide schepen is het casco in Polen gebouwd en bij Zeeland Maritime Services (ZMS) in Wemeldinge afgebouwd. ZMS kiest bewust voor de bouw van casco’s in Oost-Europa en afbouw op de eigen werf in Nederland. Daardoor kan een korte levertijd en een gunstige prijs worden geboden. De vergroening van de vloot was een belangrijke overweging voor de Rabobank om tot financiering over te gaan.

 

Stage V-eisen

De Philipskercke II voldeed in 2019 al aan de nieuwe Stage V-eisen, die onlangs pas officieel van kracht zijn geworden. Bovendien werd drie jaar geleden al de CCR II motor van de kleinere Philipskercke I omgebouwd met een nabehandelingssysteem om aan de nieuwe strenge eisen te voldoen. Het karakteriseert de duurzame ambities van de familie Faasse.

 

Vergroening

Vergroening is anno 2022 rendabel, het is goed voor de waarde van een bedrijf. De Rabobank hanteert voor financiering van duurzame projecten vaak een langere looptijd en een lagere rente. Er zijn diverse financiële producten waarmee investeringen aangenamer kunnen worden gemaakt. Financiële middelen, kennis en netwerk van de Rabobank worden extra ingezet bij ondernemers met een duurzame visie en een circulair businessmodel. Bijvoorbeeld in de binnenvaart. Deze vervoersmodaliteit is van origine duurzamer dan vervoer over de weg, al vergt dit wel investeringen om dit te blijven waarmaken.

 

Project Nieuwe Sluis Terneuzen

 

Green Award Gold

De familie Faasse heeft al jaren geleden voorgesorteerd op de eisen van de EU op het gebied van duurzaamheid. Zowel de Philipskercke II als III zijn ondertussen gecertificeerd met Green Award Gold. Daarmee behoren deze Stage-V-schepen tot de top van de duurzame binnenvaart. Green Award is een certificaat op het gebied van kwaliteit, veiligheid en milieu. Er zijn gradaties in brons, zilver, goud en platina, afhankelijk van de stappen van vergroening. Het milieulabel is voor Havenbedrijven, verladers en banken van invloed op havengelden, contracten en financiering.

 

Optimale CO2-footprint

,,Wij voldoen met het Gold label voor de Philipskercke II en III (de Philipskercke I heeft zilver) aan de strengste duurzaamheidseisen. Platina is formeel nog hoger, maar daarvoor moet je elektrisch varen. Hybride of elektrisch varen kost meer vermogen dan een traditionele dieselmotor met nabehandeling. Op dit moment is er nog niks beter dan zo’n dieselmotor met nabehandeling. Met ook warmte en stroom via het accupack bereiken we een optimale CO2-footprint. Over tien jaar kan er wel een belangrijke slag gemaakt worden met varen op waterstof. Dat is een betere optie dan elektrisch varen, maar het kost nu nog te veel vermogen om het op te wekken”, aldus schipper-eigenaar Johan Faasse. De Zeeuw is ook bestuurslid is van brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer en adviseur betonning voor de binnenvaart bij Rijkswaterstaat

 

Onderscheiden

Met de duurzame schepen van Philipskercke BV kunnen ook op laag water meer tonnen worden vervoerd. ,,De trend is lichtere schepen voor de binnenvaart, met minder stuwkracht voor dezelfde snelheid. De Philipskercke IV, met een capaciteit van 2.000 ton, wordt een maatje kleiner: 80 meter lang, 10 meter breed en 4.20 meter kruiphoogte. Daarmee kunnen we ons onderscheiden met een groter bereik van bestemmingen. Met zo’n kleiner schip kunnen we bijvoorbeeld ook de kanalen boven Brussel bereiken.”

 

Tim Nagel van de Rabobank en Digna & Johan Faasse van Philipskercke BV.

Bevrachting

Johan en Digna Faasse werken voor de bevrachting van hun schepen samen met Zand- en Grinthandel Van Ouwerkerk uit Middelburg en soms ook met het kantoor Favo van zoon en schoondochter Pim en Monica Faasse-Vonk Noordegraaf. Met een capaciteit van 3.250 ton, een lengte van 86 meter en een breedte van 11,45 meter zijn de Philipskercke II en III ideaal voor het vervoer van grote hoeveelheden zand en grind.

 

Uniek

,,De Philipskercke III is een kopie van de II, zowel qua afmetingen, innovatieve technische voorzieningen als verbruik. Met een hoger tonnage is er een lager brandstofverbruik, evenals een flinke reductie van de schadelijke uitstoot van fijnstof en stikstof. Zeker voor beunschepen is dit vrij uniek”, zegt Johan. Naast de nabehandeling is er een warmtewisselaar en accupack als alternatief voor walstroom. Allemaal voorzieningen die bijdragen aan een zeer lage CO2–footprint en een hoger rendement op de vracht.

 

Aanbestedingen

Hoe duurzamer aannemers een plan kunnen onderbouwen, hoe meer punten ze krijgen. ,,Duurzaamheid gaat steeds meer doorwegen bij aanbestedingen. Daarbij zijn scheepvaartondernemers tegenwoordig steeds meer partner dan vervoerder van A naar B. Zuiniger varen is ook vanwege de energiecrisis veel belangrijker geworden. De dure gasolie toont het voordeel van zuinig(er) varen, van hoe efficiënt een schip is en maakt het belang van duurzame investeringen beter zichtbaar”, zegt Tim Nagel.

 

De bink

Duurzame schepen leveren in de sector een concurrentievoordeel op. Duurzaamheid is niet alleen goed om milieutechnische-, maar ook om economische redenen. ,,Het is tegenwoordig de kunst om met zo weinig mogelijk pk’s en zo min mogelijk verbruik, zo groot mogelijke prestaties te leveren. Vroeger was je de bink met veel geïnstalleerde pk’s, maar dat is nu helemaal omgedraaid”, legt Johan Faasse uit.

 

Opdrachtgevers

De schepen van de Philipskercke vervoeren hun bouwgerelateerde grondstoffen, met name voor dezelfde opdrachtgevers zoals De Rycke en Van Ouwerkerk. Vaak ten behoeve van grote projecten zoals de Kieldrechtsluis, het Delwaide Dock in Antwerpen, de Nieuwe Sluis Terneuzen, de nieuwe Kaai in Antwerpen, de nieuwe Blankenburgtunnel in Rotterdam en een toekomstig windmolenpark op het IJsselmeer. Uiteraard wordt er soms ook voor andere opdrachtgevers vervoerd als dat past in de planning. Dat is dan meestal in samenwerking met Favo en Transko.

 

Scharnierfunctie

Johan en Digna laden meestal in de haven van Vlissingen de mineralen die met schepen van DEME van zee komen. Die worden in Vlissingen opgeslagen waarna het schippersechtpaar ze in het schip laden en vervoeren. ,,De schepen van de Philipskercke vormen, in samenspel met Van Ouwerkerk en De Rycke, een soort scharnierfunctie tussen goederen die van buiten naar binnen komen, van zout naar zoet water”, besluit Tim Nagel de sfeervolle meeting op de Philipskercke II.

 

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op