Sagro is dé specialist in decommissioning

 

Op de zware lastkade van Sagro in Vlissingen-Oost worden de grootste jackets en topsides ontvangen. Het Zeeuwse bedrijf is uitgegroeid tot dé specialist in Europa op het gebied van decommissioning. Voor een toenemend aantal opdrachtgevers worden topsides, jackets en offshore constructies ontmanteld. Het is dan ook steeds een drukte van belang op de eigen kade, waarbij doorlopend grote stukken staal worden getakeld, verkleind en duurzaam afgevoerd. De eigen kade is een logistieke draaischijf voor onder andere decommissioning activiteiten. Het track record van Sagro telt vele mooie projecten, terwijl nieuwe opdrachten zich blijven aandienen.

 

Noordzee

Zo heeft Sagro van Heerema opdracht gekregen voor de ontmanteling van vijf (gas)platformen inclusief jackets. Die platformen zijn afkomstig van het Nederlandse deel van de Noordzee, ruim 50 kilometer voor de kust van Den Helder. Het werk wordt in twee fases verricht. Na de succesvolle decommissioning van de eerste twee platformen worden ook de andere drie platformen ontmanteld.

 

Scaldis

Ook voor Scaldis Salvage & Marine Contractors blijft het Zeeuwse bedrijf actief met grote projecten inzake onshore ontmanteling van gasplatformen (afkomstig uit de Zuidelijke Noordzee).

 

Kwaliteit

De toenemende aanvragen naar decommissioning zijn nauw verbonden met het hoge kwaliteitsniveau bij Sagro. Zowel olie- en gasmaatschappijen als heavy lift contractors stellen strenge eisen aan veiligheid en hechten veel waarde aan kwaliteit. Veiligheid staat voorop. Het feit dat allerlei constructies vanuit andere landen worden vervoerd voor decommissioning, zegt genoeg. Als erkenning voor het uitmuntende kwaliteitsniveau heeft Sagro een ‘Safety Recognition’ van Heerema ontvangen voor de succesvolle Tyra decommissioning.

 

Stappenplan

Bij Sagro is er van A tot Z sprake van ‘geëngineerd sloopwerk’, met een bijpassend stappenplan: van aankomst tot sloop. Overal wordt op gecheckt. Alles moet transparant zijn, tot en met de bestemming van de afvalstromen. Er wordt gebruik gemaakt van een digitaal volgsysteem voor de afvoer en verwerking van vrijkomende materialen. Daarbij staat duurzaamheid voorop en door de opdrachtgevers wordt streng toegezien op hoogwaardig hergebruik van materialen en grondstoffen.

 

Zero emissie transport

Naast het duurzame decommissioningproces zet Sagro ook stappen op het gebied van emissievrij transport. Zo heeft Kole Transport, onderdeel van Sagro, twee volledig elektrische Volvo FH-vrachtwagens in gebruik genomen. Deze zero emissie trucks worden ingezet voor zowel intern transport als logistieke ondersteuning van externe projecten, waarmee Sagro wederom een belangrijke bijdrage levert aan een schonere toekomst.

 

Duurzame transportsector

Raoul de Jonge van Kole Transport: ,,Met de introductie van de Volvo FH Electric versterken we onze inzet voor een toekomstgerichte en duurzame transportsector. Deze elektrische trucks zijn slechts het begin van een bredere verschuiving naar emissievrij transport, iets wat wij als bedrijf hoog in het vaandel hebben staan.”

 

Eigen laadvoorzieningen van topkwaliteit

Om deze nieuwe elektrische vrachtwagens optimaal in te zetten, heeft Kole Transport geïnvesteerd in eigen laadfaciliteiten op het terrein. Speciaal voor deze vrachtauto’s is een hoogwaardige DC-lader geïnstalleerd, geleverd door e-RS. Deze lader is van het hoogste segment en biedt niet alleen krachtige laadcapaciteiten, maar heeft ook een interactief scherm waarop diverse informatie kan worden getoond. De DC-lader staat op een betonsokkel geproduceerd door Innovarec, gemaakt van betonpuin afkomstig van sloopwerken van Sagro. Hiermee vormt het een circulair onderdeel van de duurzame laadoplossing. De installatie heeft een capaciteit van 100 kW, uit te breiden naar 200 kW met vier aansluitingen.

 

Gebruik van duurzame energiebronnen

Om de overgang naar elektrisch transport verder te ondersteunen, beschikt Sagro over een indrukwekkend netwerk van duurzame energiebronnen. Er zijn zonnepanelen geïnstalleerd op meerdere eigen locaties. Daarnaast heeft Sagro drie windmolens op eigen terrein in het havengebied van Vlissingen. Gezamenlijk leveren deze bronnen voldoende groene stroom voor alle vestigingen en materieel, wat bijdraagt aan een aanzienlijke vermindering van de ecologische voetafdruk.

 

Kole Transport, onderdeel van Sagro, heeft twee volledig elektrische Volvo FH-vrachtwagens in
gebruik genomen.

Specificaties Volvo FH Electric

De Volvo FH Electric is een geavanceerde truck, volledig ontworpen met duurzaamheid en prestaties in gedachten. Deze vrachtwagen beschikt over een batterijpakket met een capaciteit tot 540 kWh, wat resulteert in een actieradius van circa
300 kilometer, afhankelijk van de belading en rijomstandigheden. Dankzij de snelle laadtijd, vooral met de krachtige DC-lader, kan de truck in zeer korte tijd volledig worden opgeladen, wat zorgt voor minimale stilstand en maximale efficiëntie.

 

Elektrificatie van wagen- en materieelpark

Niet alleen het wagenpark wordt steeds verder geëlektrificeerd, ook het overige materieel volgt diezelfde lijn. Op diverse locaties maakt Sagro gebruik van elektrische minikranen en op de eigen terreinen worden grote elektrische Fuchs overslagkranen ingezet.

 

Toekomstgerichte ambities

De komst van de Volvo FH Electric markeert het begin van een nieuw hoofdstuk voor Kole Transport. Met de ingebruikname van de eerste truck en de verwachte aankomst van de tweede zet het bedrijf een duidelijke stap richting de toekomst van emissievrij transport. Deze stap sluit aan bij de groeiende vraag naar duurzame logistiek en helpt Kole Transport te voldoen aan de steeds strenger wordende milieu- en emissienormen.

 

Mooie ontwikkelingen

Raoul vervolgt: ,,Met een voortdurende inzet op innovatie en duurzaamheid, kunnen we alvast een tipje van de sluier oplichten: begin 2025 mogen we wederom een indrukwekkend elektrisch hoogstandje verwelkomen. Blijf ons volgen voor meer updates over deze mooie ontwikkelingen.”

 

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op