Rotterdam start proef met walstroom op waterstof

Op de terminal van C. Steinweg – Handelsveem B.V. (Steinweg) in de Rotterdamse Eemhaven start eind 2022 een proef met een mobiele walstroomvoorziening op waterstof voor de MPP (multipurpose) schepen van Cargow die daar tweemaal per week arriveren. Daartoe begint in februari de aanbesteding. De proef wordt gehouden in het kader van een samenwerkingsverband tussen de Gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam om het gebruik van walstroom in de haven te intensiveren.

 

De samenwerking begon in december 2019 met een proef om kleine zeeschepen aan de Parkkade te voorzien van elektriciteit vanaf de kade, zogenoemde walstroom. De bemanning hoeft daardoor de dieselgeneratoren niet te laten draaien om elektriciteit op te wekken aan boord. Dat scheelt luchtverontreiniging en geluid.

 

Mobiele walstroom

Gedurende die proef is over een periode van vijf maanden een aantal verschillende marktrijpe concepten in de praktijk getest. Er is data verzameld over het stroomgebruik en er zijn metingen verricht naar emissies en geluid. De proef heeft aangetoond dat het technisch haalbaar is met mobiele concepten zeeschepen te voorzien van walstroom. De resultaten worden gebruikt voor de ontwikkeling van een permanente aansluiting op de Lloydkade en later ook op de Parkkade. Ook bieden de resultaten aanleiding om binnenkort te starten met de proef met mobiele walstroom op de locatie Beatrixhaven van Steinweg.

 

Proef Steinweg / Cargow

Bij de oorspronkelijke ontwerpen van terminals is vaak geen rekening gehouden met de (toekomstige) inpassing van walstroom. De aanwezigheid van o.a. kranen, kraanbanen en bolders bemoeilijkt vaak het aanbrengen van walstroomapparatuur en -aansluitkasten, en maakt het aansluiten van de bekabeling tussen schip en terminal complex. Voor het identificeren en proberen wegnemen van dit soort belemmeringen, wil het walstroomprojectteam van gemeente en HbR nu komen tot een proef bij Steinweg, als vervolg op de proef aan de Parkkade. Als bijdrage aan de energie-transitie zal een autonome, mobiele opstelling met een niet-fossiele brandstof (waterstof) getest worden.

 

Verplaatsbare oplossingen zijn nodig op zeehaventerminals waar investeringen in vaste walstroom minder voor de hand liggen. Ook onderzoekt men een flexibel inzetbaar ‘kabel management systeem’ om de stroomvoorziening tussen de kade en schip te optimaliseren en dit systeem in te kunnen zetten op kades met weinig ruimte, bijvoorbeeld containerterminals. Tevens worden metingen uitgevoerd om beter inzicht in het verbruik van schepen te krijgen, zodat technische ontwerpen geoptimaliseerd en investeringskosten beperkt kunnen worden om walstroom op de kade mogelijk te maken.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op