Schipper Eén houdt zich netjes aan de vaartijd en stopt om 22.00 uur met varen. Hij legt zijn schip stil en vaart de volgende dag om 6.00 uur naar de bestemming. Schipper Twee houdt zich niet aan de vaartijd en is Schipper Eén voorbijgevaren in de nacht. Hierdoor is hij eerder op de bestemming en kan hij sneller lossen. Ondanks dat Schipper Eén zijn bemanning en de veiligheid vooropstelt, heeft Schipper Twee een financieel voordeel omdat hij meer diensten kan draaien.
Dit zorgt voor onveilige situaties op de vaarweg vanwege o.a. vermoeidheid, en zo ontstaat oneerlijke concurrentie. Op 14, 15 en 16 maart werden er daarom namens Rijkswaterstaat landelijk handhavingsacties uitgevoerd op de binnenvaart. De focus tijdens deze actie lag op de controle op vaar- en rusttijden. Ook andere feitcodes binnen het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) werden meegenomen. Er zijn tijdens de handhavingsactie 64 binnenvaartschepen gecontroleerd, bij 15 schepen is er een bestuurlijke boete of proces verbaal geschreven. Acht van deze sancties gaan over de vaar- en rusttijden.
Binnenvaartwet is er voor de veiligheid
De top vijf van meest voorkomende overtredingen van de binnenvaartwet waren in 2022 als volgt:
- Rusttijden voor 8.00 uur niet ingevuld
- Bemanningssterkte niet in orde
- Aanvang en voortzetting vaart niet ingevuld
- Onderbreking of beëindiging vaart niet ingevuld
- Aan boord gaan of wisseling bemanning niet ingevuld
“Al deze overtredingen hebben invloed op de veiligheid van de vaarweg. Rust voor de bemanning is heel belangrijk. Als je niet fit bent ga je sneller fouten maken. Het is daarom goed dat deze acties er zijn om het onderwerp in de spotlight te zetten”, aldus Rijkswaterstaat-adviseur Brenda Polman. “De regels zijn er voor de veiligheid. Aan het eind van de dag willen we allemaal weer veilig thuiskomen.”
Handhavingsactie met samenwerkingspartners
De mobiel verkeersleiders van Rijkswaterstaat zijn 24/7 aanwezig op de grote rivieren, kanalen en meren. Ze geven voorlichting, inspecteren de vaarwegen, zorgen voor verkeersbegeleiding van de scheepvaart en handhaven wet- en regelgeving op het water. Bij de binnenvaart controleert de mobiel verkeersleider of de schipper de regels van de Binnenvaartwet en de arbeidswet naleeft. Tijdens de driedaagse actie werden er op alle Rijksvaarwegen handhavingsacties uitgevoerd. In sommige regio’s was dit ook met samenwerkingspartners. Zo haakte bij een deel van de acties ook de Inspectie van Leefomgeving en Transport (ILT) aan en deed in het noorden van het land ook de Landelijke Eenheid van de Politie mee.