Return on investment in haven van Antwerpen

De afgelopen decennia is er veel geïnvesteerd in de Antwerpse haven. Zowel door nationale en internationale private bedrijven als publieke instanties. En wie investeert, krijgt graag waar voor zijn geld. Dat geldt ook voor de overheid die de beste keuze wil maken met de publieke middelen die ze ter beschikking heeft. De cijfers liegen niet. Met een toegevoegde waarde van bijna 10 miljard euro en directe en indirecte arbeidsplaatsen voor ruim 150.000 mensen biedt Antwerpen een hoge return on investment. De haven van Antwerpen heeft in 2015 zelfs de historische mijlpaal overschreden van 200 miljoen ton behandelde goederen en 9 miljoen behandelde TEU (standaardcontainers). Alle goederensegmenten vertonen een plus met de trafieken van containers en vloeibaar massagoed als belangrijkste pijlers van de Antwerpse groei.

Om ook op terrein concurrerend te blijven moet de haven van Antwerpen vooruit kijken en investeren in de toekomst. Alleen op die manier kan de haven blijven groeien en zal de motor van de Belgische economie niet gaan haperen. Conform de prognoses zal Antwerpen vanaf 2020-2021 behoefte hebben aan nieuwe capaciteit voor containerbehandeling. Vandaar dat het Antwerpse havenbestuur de dringende voorbereidingen treft voor de eerste fase van een nieuw getijdendok, met bijhorende terminalcapaciteit op de Linkerscheldeoever. De Ontwikkelingszone Saeftinghe, een ruimte van meer dan 1.000 hectare, wordt gereserveerd voor dit dok met daar omheen terreinen voor logistiek, overslag en industrie. De aanleg van de Ontwikkelingszone Saeftinghe zal in fases gebeuren.

Churchill Industrial Zone
Naast de uitbreiding op de Linkeroever wordt ook volop gezocht naar een nieuwe, waardevolle bestemming voor vrije en nieuwe terreinen op de Rechterscheldeoever. Het Havenbedrijf is eigenaar van de voormalige fabrieksterreinen van Opel en lanceerde voor de invulling van deze terreinen een internationale aanbesteding. De ‘Churchill Industrial Zone’ telt 96 hectare en biedt potentiële investeerders een unieke toplocatie voor de ontwikkeling van industriële activiteiten in het hart van de haven van Antwerpen. Het Havenbedrijf koestert de ambitie om van deze zone opnieuw een centrum te maken van werkgelegenheid met allerlei toegevoegde waarde activiteiten voor Antwerpen en haar omgeving. Met het vertrek van MSC naar het Deurganckdok kan het Delwaidedok een nieuwe bestemming krijgen.

Absoluut record
De haven van Antwerpen heeft in 2015, voor het eerst in haar geschiedenis, de grens van 200 miljoen ton goederenoverslag overschreden. En wel met ruime cijfers. Op 31 december eindigde de teller op 208.423.920 ton behandelde goederen. Dat is 4,7 procent meer dan een jaar eerder, toen het jaar werd afgesloten met een goederenoverslag van 199 miljoen ton. Ook in de containeroverslag werd er een miljoenenrecord gevestigd, met de behandeling van ruim 9,6 miljoen TEU. Een stijging van 7,5 procent in vergelijking met het afgelopen jaar.
Met deze groeicijfers presteert Antwerpen opmerkelijk sterker dan Rotterdam en Hamburg, de nummers 1 en 3 in Noordwest-Europa. De Antwerpse haven ziet sinds begin 2015 het volume containergoederen uit onder meer Azië sterk toenemen.

Containersegment
Antwerpen is de enige haven in Noordwest-Europa die 2015 met bijzondere groeicijfers in het containersegment heeft afgesloten. Het Deurganckdok zal de verdere groei in de behandeling van containers de komende jaren moeten opvangen, maar vanaf 2020-2021 heeft Antwerpen bij gestage groei behoefte aan nieuwe behandelingscapaciteit voor containers. Als het Havenbedrijf haar klanten eind 2021 de voor hen noodzakelijke nieuwe capaciteit wil kunnen aanbieden, dan moet er in hoog tempo gewerkt worden aan de eerste fase van het Saeftinghedok. Als hier echter te veel tijd mee verloren gaat, dreigt Antwerpen letterlijk en figuurlijk de boot te missen.

Groei
Het containersegment vertoont zowel in tonnen als in aantallen een mooie groei. Het aantal behandelde containers in TEU steeg vorig jaar met maar liefst 7,5 procent tot 9.653.511 TEU. In tonnage bedroeg de groei 4,6 procent, wat 113.294.675 ton opleverde na 12 maanden. Het roro-verkeer steeg met ruim vier procent tot 4.653.351 ton. Het conventioneel stukgoed steeg met ruim een procent een eindbalans van 10.007.679 ton.

Vloeibaar massagoed
Het vloeibaar massagoed sloot ook in 2015 af met mooie groeicijfers. Een stijging van ruim zes procent was goed voor 66.668.371 ton. De overslag van aardoliederivaten steeg met vier procent tot 47.904.167 ton. Ook de overslag van chemicaliën zat met +18,2% (tot 13.442.950 ton) stevig in de lift. Ruwe aardolie kende vorig jaar een lichte terugval en eindigde 2015 met een overslag van 4.814.047 ton (-3,4%).

Investeringen petrochemie
De stijgende groeicijfers in de liquid bulk bevestigen de positie van Antwerpen als het belangrijkste geïntegreerde petrochemische cluster van Europa. In 2015 is invulling gegeven aan de realisatie of de opstart van eerder aangekondigde investeringen, zoals bij Total (Optara), ExxonMobil (Anwerup EPC2) of Evonik (uitbreiding installaties butadieen en MTBE). Bovendien werden ook nieuwe investeringen bekend gemaakt. Inovyn gaat investeren in een grootschalige kaliumhydroxide productie die in 2017 moet opstarten en ook het Japanse Nippon Shokubai startte onlangs een investering waardoor de Antwerpse vestiging vanaf 2018 over meer capaciteit zal beschikken voor de productie van superabsorberende polymeren en azijnzuur.

Droog massagoed
Het droog massagoed ging er ook in het afgelopen jaar op vooruit en realiseerde een groei van 2,2 procent, goed voor een overslag van 13.799.844 ton. De overslag van kolen steeg met bijna twaalf procent tot 1.585.083 ton. Ook zand en grind werden in 2015 weer meer overgeslagen. De stijging van bijna 15 procent vertaalde zich in een totaal van 1.554.290 ton. In 2015 liepen er 14.417 zeeschepen de haven van Antwerpen aan. Een stijging van bijna drie procent. De bruto tonnenmaat van de schepen groeide in het afgelopen jaar met bijna tien procent tot 367.709.003 BRT.

Duurzaamheid
Duurzame economische en industriële ontwikkeling is een belangrijk speerpunt voor de haven van Antwerpen. De havengemeenschap hanteert het evenwicht tussen People, Planet, Prosperity (de 3 p’s) als richtlijn voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het bewijst dat economie en ecologie in harmonie met elkaar kunnen bestaan. Als motor van de Vlaamse economie is de haven met bijna 150.000 werknemers een belangrijke werkgever. Meer dan 900 bedrijven in de haven creëren duurzame toegevoegde waarde voor hun klanten en stakeholders.

Dialoog Antwerpen en Rotterdam
De wereldhavens Antwerpen en Rotterdam gingen tijdens het lanceringsevenement van het derde duurzaamheidsverslag de dialoog met elkaar aan. Ze geven hun visie op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen in het kader van de nieuwe UN Sustainable Development Goals. CEO Eddy Bruyninckx van de haven van Antwerpen ging met Erik van der Schans, Director Environmental Management van Rotterdam, in debat over de rol van de havens op het vlak van duurzame ontwikkeling. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, VOKA-Alfaport en Maatschappij Linkerscheldeoever  introduceerden tijdens het Lanceringsevenement een derde gedragen duurzaamheidsrapport. Het nieuwe duurzaamheidsverslag brengt de duurzame groei van de haven van Antwerpen in kaart.

Auteur: Henk van de Voorde

Deel dit bericht op