De Nederlandse vervoerswereld heeft er in dit jaar welgeteld 1263 ambassadeurs voor veilig wegtransport bij gekregen, een groei van liefst 56 procent ten opzichte van een jaar eerder. Deze Ridders van de Weg vormen de kopgroep van chauffeurs die samen met transportbedrijven en verzekeringsmaatschappij TVM ernaar streven in het jaar 2020 dodelijke ongelukken bij transport over weg en water te voorkomen.
“Dit is de voorhoede van veilige chauffeurs, waarmee we tot de top van veilig transport in Europa willen gaan horen”, aldus TVM-bestuursvoorzitter Arjan Bos tijdens de 47ste Dag van Veilig Transport.
TVM verzekeringen voert als mobiliteitsverzekeraar een actief schadepreventiebeleid, waarbij de jaarlijkse Dag van Veilig Transport/ Ridders van de Weg een hoogtepunt is. Inmiddels zijn ruim 28.000 Ridders van de Weg onderscheiden voor veilig weggedrag.
In congrescentrum Hart van Holland in Nijkerk werd zaterdag een nieuwe lichting van 1263 chauffeurs geridderd voor hun schuldvrije staat van dienst ondanks vele jaren aan transportkilometers.
Opvallend is de flinke groei van het aantal vaklieden achter het stuur in vrijwel alle categorieën. Chauffeurs die respectievelijk drie (brons), vijf (zilver), tien (goud) en twintig (diamant) jaar niet of zonder schuld bij een verkeersongeval betrokken zijn geweest, komen in aanmerking voor een bijzonder eervolle onderscheiding.
– In de categorie brons is een aanzienlijke stijging zichtbaar. Liefst 840 chauffeurs zagen dit jaar kans voor een periode van minstens drie jaar achtereen uit de problemen te blijven. Dat is een stijging van 36 procent ten opzichte van 2014, toen 617 chauffeurs de onderscheiding Bronzen Ridder van de Weg ontvingen. Deze Bronzen Ridders ontvangen hun oorkonde op het transportbedrijf zelf.
– Veelvuldig schaatskampioen Rintje Ritsma had in Nijkerk een zeer drukke ochtend. Hij mocht 330 chauffeurs onderscheiden als Zilveren Ridder van de Weg voor vijf achtereenvolgende schuldvrije jaren. Dat is een verdrievoudiging in vergelijking met vorig jaar, toen ‘slechts’ 109 vakmensen achter het stuur in deze categorie werden onderscheiden.
– Ook het aantal chauffeurs met tien jaar schuldvrije kilometers achter de wielen (goud) groeide behoorlijk. Dat aantal Gouden Ridders steeg dit jaar met twintig procent naar 83. Vorig jaar waren dat er 69.
– In de buitencategorie van Diamanten Ridders van de Weg bleef het aantal onderscheidingen stabiel. Net als in 2014 slaagden er dit jaar tien chauffeurs gedurende twintig jaar zonder schade of althans zonder schuld aan schade hun kilometers af te leggen.
Een duidelijke verklaring voor de aanzienlijke groei is er volgens TVM-bestuursvoorzitter Bos niet. Dat kan volgens hem te maken hebben met wat minder verkeersdrukte in de voorbije crisisjaren. Daarnaast zien mogelijk meer leden van de coöperatie het belang in van vrijwillige stimuleringsprogramma’s voor veilig transport. “We hebben flink wat leden verzocht mee te doen en dat heeft ongetwijfeld invloed gehad”, aldus Bos.
De trend past in de nieuwe koers die TVM verzekeringen vaart, op weg naar nul verkeersdoden in het transport in het jaar 2020. TVM wil samen met de sector de transportveiligheid aanzienlijk verbeteren. De coöperatie wil dienen als kenniscentrum voor haar leden. Dat betekent zo veel mogelijk kennis verzamelen, nieuwe inzichten vergaren en die knowhow delen met haar leden. TVM denkt dat door veiligheidsinnovaties zowel de transportsector als haar leden veiliger, duurzamer en winstgevender kunnen opereren.
TVM zal tijdens de RAI Transport Show op 20 oktober een nieuwe aanpak presenteren voor de verbetering van rijprestaties en de vermindering van ongelukken. Het gebruik van slimme technologie gaat daarbij helpen, verwacht TVM.
Directeur Peter de Rooy van De Rooy Transport in Houten liet tijdens de Dag van Veilig Transport de honderden belangstellenden weten dat het in de bedrijfstak nog veel veiliger kan. Het coachen van chauffeurs, mede aan de hand van analyses van videobeelden van incidenten, werpt volgens De Rooy zijn vruchten af. Hij heeft een daling van zijn schadelast van 37 procent gemeten. “De chauffeurs waren in het begin niet meteen dolenthousiast. Maar die daling van schadegevallen is natuurlijk gigantisch. Nu zijn onze chauffeurs er eigenlijk wel blij mee”, aldus De Rooy.
Karel Brookhuis, hoogleraar Verkeerspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, erkent dat zulke gedragsbeïnvloeding werkt, zo zei hij tijdens de Dag van Veilig Transport. “Het zien van eigen fouten motiveert om het de volgende dag anders of beter te doen. Het brengt de standaard in het chauffeurs-vak omhoog.”