RailGood steunt het Duitse regeerakkoord inzake het spoorgoederenvervoer

RailGood steunt het Duitse regeerakkoord van CDU/CSU en SPD inzake het beleid en de maatregelen voor het spoorgoederenvervoer. Duitsland geeft hiermee een betrouwbaar, visionair en doelgericht vervolg op het beleid van de vorige Duitse Bondsregering en minister van Verkeer en Infrastructuur Alexander Dobrindt in het bijzonder.

Het beleid dat is afgesproken in het nieuwe Duitse regeerakkoord zal de concurrentiekracht en maatschappelijke waarde van het goederenvervoer per spoor structureel versterken. Het Duitse regeringsbeleid reduceert immers fors de kosten van het spoor en bevordert efficiency en innovaties. De bereikbaarheid van de Duitse havens en economische centra wordt hierdoor duurzaam verbeterd. Het Duitse beleid maakt ook het direct aan Duitsland grenzende achterland in Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië en Polen beter en concurrerender bereikbaar. Dat is ook belangrijk voor de zogenaamde Westports aan de Noordzee (Rotterdam, Amsterdam, Zeeland-Gent, Moerdijk, Antwerpen en Zeebrugge) en de intermodale inland knooppunten zoals Tilburg, Venlo/Kaldenkirchen en Coevorden-Bentheim. Duitsland is immers het belangrijkste doorvoerland voor deze logistieke hotspots. Het Duitse beleid is zeker goed voor het milieu en de verkeersveiligheid. Goederenvervoer per spoor is 4 tot 5 keer schoner dan de truck en 20% schoner dan de binnenvaart. Na de Energiewende zet Duitsland hiermee een belangrijke volgende stap in de noodzakelijke Verkehrwende.

 

RailGood roept de Nederlandse regering en overheid dringend op het Duitse voorbeeld nu snel en goed te volgen. In Nederland heeft het overheidsbeleid in de afgelopen 8 jaar een zeer negatieve invloed gehad op de concurrentiepositie en de rentabiliteit van het spoorgoederenvervoer in Nederland. Ten eerste door ernstige verstoring van het marktspeelveld ten nadele van het spoorgoederenvervoer in Nederland door de structurele en forse stijging van de gebruiksvergoedingen op het spoor, waarvan de andere modaliteiten geheel verschoond bleven in Nederland en de Rijnwateren. Ten tweede door de ernstig kostenverhogende spoorweg-infrastructurele eisen van de Nederlandse overheid waardoor locomotieven en logistieke ketens per spoor in Nederland 20% tot 40% hogere kosten kennen dan in Duitsland. Ten derde veroorzaakt de Nederlandse overregulering bovenop de Europese wet- en regelgeving onnodig hoge vervoerskosten, inflexibiliteit en beperkingen in het vrije vervoer van goederen. Dit zijn de drie urgente topthema’s die in de petitie ‘Groen licht voor goederenvervoer per spoor’ op 28 november 2017 (zie www.spoorgoederenspoort.nl) door 53 goederenvervoerders, expediteurs, logistiek dienstverleners, inland terminals, de haven van Duisburg, Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV), enkele gemeenten en FNV Spoor is aangeboden aan de Vaste Commissie voor Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer.

RailGood vindt het hoogst tijd dat nu de Duitse regering het Duitse Masterplan spoorgoederenvervoer van juni 2017 nu ook echt gaat uitvoeren, de Nederlandse regering niet kan achterblijven. RailGood roept het kabinet op snel met sector, verladersorganisaties en de havens een visionair, doelgericht, kristalhelder en daadkrachtig Nederlands Masterplan Spoorgoederen af te spreken dat goed aansluit op het Duitse beleid. Dit masterplan moet in 2018 en opvolgende jaren daadkrachtig en resultaatgericht worden uitgevoerd. Het Nederlandse regeerakkoord bevat op hoofdlijnen hiervoor reeds diverse kaders en aanknopingspunten. Waarop wachten we in Nederland? 14 februari aanstaande kunnen de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat in een algemeen overleg hierover eerste concrete belangrijke afspraken maken.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op