PTC Groep koestert binnenvaartbolwerk Zwijndrecht

PTC is in juli verhuisd naar een nautisch bedrijventerrein in Zwijndrecht.

 

De Particuliere Transport Coöperatie (PTC) is afgelopen zomer, in het jaar dat in het teken staat van het 30-jarig jubileum, van Capelle aan den IJssel verhuisd naar een mooie locatie aan het water in Zwijndrecht. ,,De nieuwe locatie bevalt enorm goed. Het is eigenlijk een nautisch bedrijventerrein met bevrachtingskantoren, scheepsmakelaardij en brancheverenigingen. Zwijndrecht is echt een binnenvaartbolwerk. De werknemers kunnen de schepen direct voorbij zien varen. Dit geeft een beter beeld van welk lid nu precies op welk schip vaart en door eens naar elkaar te kunnen zwaaien, wordt de verbondenheid met elkaar ook groter”, zegt Henri van Sandijk, penningmeester en woordvoerder van het bestuur van de PTC.

 

Stevige pijlers

De Particuliere Transport Coöperatie is onderdeel van de PTC Groep. Deze bundeling van krachten bestaat uit vier stevige pijlers: PTC, HVC, Den Breejen Bevrachtingen en Genco Scheepvaart.

 

Ms Godefrieda (Green Award Silver).

 

PTC

De PTC is een coöperatieve samenwerking waarin een veertigtal binnenvaartondernemers samen meerjarige contracten aangaan voor grote (break-) bulkgoederenstromen waarvoor vervoersgarantie wordt afgegeven.

 

HVC

Binnen de HVC wordt bevracht met als uitgangspunt de vrije markt. Contractwerk van de PTC waarvoor geen leden beschikbaar zijn of waar geen vervoersgarantie voor is afgegeven, dan wel de reizen die door de bevrachters van HVC zijn verworven op de spotmarkt, worden hier bevracht. HVC bevracht voornamelijk bouwgrondstoffen, zoals grind en stenen en constructie, maar ook overige lading.

 

Den Breejen

Hoewel van alle markten thuis, ligt de kracht van Den Breejen in kwalitatief hoogwaardig veevoertransport.

 

Ms Festine Vere (Green Award Gold) lost grind op depot Binnenwaard (Willemspolder) van de Dekker Groep uit IJzendoorn.

 

Genco

Genco, begin dit jaar toegetreden tot de PTC Groep, is de professionele partner voor binnenvaarttransport van bulkgoederen binnen het Rijnstroomgebied.

 

Complementair

Genco, HVC, Den Breejen Bevrachtingen en PTC zijn complementair aan elkaar op de vaargebieden en/of de ladingstromen. Waar Den Breejen, HVC en PTC sterk zijn in het Noord-Zuid en binnenlands transport, bedient Genco voornamelijk de Duitse markt.

 

Ms Swette wordt al twee jaar door een Euro 6 motor aangedreven.

 

Voorsprong

Overweegt een binnenvaartondernemer op de langere termijn een lidmaatschap bij de PTC? Als vaste Den Breejen-/Genco- of HVC-relatieschipper heeft deze dan een voorsprong om aan de toelatingsprocedure deel te kunnen nemen.

 

Droge bulk

Met de binnenvaartschepen worden door de schippers van PTC met name droge bulklading (zoals staal, kolen, kunstmest, zand, grind en agrarische producten) en projectlading (bijvoorbeeld voor de offshore wind) naar een breed pallet klanten gebracht. De schippers dragen in de dagelijkse praktijk hun steentje bij aan de vervoersgarantie van PTC en tegelijkertijd aan de duurzaamheidsambities van deze coöperatieve vereniging.

 

Green Award

Als Green Award Incentive Provider zet de PTC Groep extra in op vergroening in de binnenvaart. Aangesloten leden, maar ook vaste relatievaarders kunnen de helft van de certificeringskosten vergoed krijgen.

 

 

Connected Coil Carrier (CCC)

Het gebruiksvriendelijk rollengootsysteem Connected Coil Carrier (CCC) blijkt in de praktijk zeer effectief voor de binnenvaart. De kunststof goten kunnen gemakkelijk gekoppeld neergelegd worden. De lading coils (rollen staal) ligt veilig en stabiel in het ruim. Het is efficiënt, duurzaam en de schipper behoudt zijn flexibiliteit met het oog op andere ladingsoorten. Een win-win situatie voor zowel binnenvaartschipper als verlader.

PTC| Connected Coil Carrier – NL – YouTube

 

Hoge duurzame kwaliteit

De PTC werkt volgens NEN-ISO9001 en beschikt over het GMP+ en NIWO-certificaat. Ook is gekozen voor een vrijwillige CSRD-rapportage. ,,Hierdoor zijn wij bekend met wat er van onze klanten gevraagd wordt en met welke informatie wij hen kunnen ondersteunen. Met deze hoge kwaliteitsnormen voldoet de coöperatie aan de steeds maatschappelijk relevantere veiligheids- en milieueisen.”

 

Ms Challenger (Green Award Bronze).

 

Emissie reducerende projecten

Als er belangstelling is voor op waterstof of elektrisch varen, biobrandstoffen, een subsidieregeling of andere emissie reducerende projecten dan kan men terecht bij Ella Hofs, manager PR & Sustainability bij de PTC. ,,Ella adviseert onze leden ook in het kader van nieuwe ontwikkelingen en duurzame pilots. Eind van dit jaar hebben we, mede dankzij de getroffen stimulerende maatregelen binnen de club, vier schepen Stage V (-compliant) en een schip dat zelfs aan Euro6 voldoet. Van de 40 schepen is dat een percentage van 12,5 procent” vervolgt Henri van Sandijk met gepaste trots.

 

Infrastructuur

De sterk fluctuerende waterstanden zijn een extra reden om de infrastructuur (met name van de hoofdvaarwegen) op peil te houden, anders komt de betrouwbaarheid van de binnenvaart in het geding. ,,Het baart ons wel grote zorgen met welk gemak tot sluiting van bijvoorbeeld het Julianakanaal is overgegaan zonder goede afstemming over potentiële stremmingen door overige onderhoudsdopgaven op de omvaarroutes. De betrouwbaarheid van de binnenvaart wordt hiermee in de waagschaal gesteld”, zegt Ella Hofs.

 

Het gebruiksvriendelijk rollengootsysteem Connected Coil Carrier (CCC) blijkt in de praktijk zeer effectief voor de binnenvaart.

 

Modal shift

,,De modal shift was en is nog altijd veelal gericht op containers, terwijl bulkstromen over het water dreigen terug te lopen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling want daardoor krijg je meer congestie op de weg”, gaat de PTC-manager verder. ,,Afgelopen jaar hebben we daarom gezamenlijk als coöperaties (lees ELV, NPRC en PTC) onze medewerking verleend aan het onderzoek van Logistics Navigators in opdracht van Top Sector Logistiek.”

 

‘Inzicht in modal shift droge bulk’

Het rapport ‘Inzicht in modal shift droge bulk’ identificeerde verschillende uitdagingen voor de modal shift van bulkstromen, zoals de lange voorbereidingstijd en de grote hoeveelheid betrokken partijen in de keten. De belangrijkste uitdaging is echter dat de modal shift in droge bulk een aanzienlijke impact heeft. Input leveren vanuit de binnenvaart richting overheid blijft dan ook van groot belang.

 

Ms Were Di vaart 50 % op HVO en gaat binnenkort volledig over op HVO100.

 

Startende ondernemers

PTC wil graag nieuwe leden in de moeilijk te financieren tonnagegroep tot 1.500 ton laten aansluiten. Een toenemend aantal van deze binnenvaartschepen is de afgelopen jaren noodgedwongen naar de sloop gegaan. Dat is ook vanuit de vervoersgarantie, die de PTC haar klanten biedt, een ongewenste situatie. De schepen in de kleinere klassen zijn een mooie opstap voor jonge startende ondernemers. Het is dan ook belangrijk dat de kredietlimiet hoger wordt voor de schipper die zijn vaartuig wil financieren.

 

Were Di, nieuwe Stage V motoren in machinekamer.

 

Acquisitieteam uitgebreid

Per 1 oktober 2024 is het acquisitieteam van de PTC Groep uitgebreid. Marten Schreur is namelijk aangesteld als manager acquisitie voor HVC. ,,Met Marten denken we een extra impuls te kunnen geven aan de activiteiten binnen de HVC, onze transportdiensten in de vrije markt. De focus ligt vooral op het vervoer over water van (bouw-)grondstoffen en bulkgoederen in de breedste zin van het woord”, besluit Henri.

 

Offerte aanvragen of gewoon eens even kennismaken met Marten?

mschreur@groepptc.nl

 

PTC: al 30 jaar samen sterk

De historie van 30 jaar PTC in een notendop (aanhef)

  • 1993 ‘noord-zuid’ werk loopt niet meer via de schippersbeurs.
  • oprichting PTC op 7 januari 1994, 50 schepen lid, goed voor 71.000 scheepsruimte.
  • rollengootsysteem Connected Coil Carrier (CCC) in november 2012 in gebruik genomen.
  • 2019 Den Breejen Bevrachtingen overgenomen
  • 2024 Genco Scheepvaart aan de groep toegevoegd
  • 07-01-2024: 30-jarig bestaan
  • 3 juli 2024: verhuisd naar Scheepmakerij 100, 3331 MA te Zwijndrecht.
  • vandaag de dag een 40-tal schepen lid, goed voor 90.000 ton scheepsruimte.

 

Begin dit jaar is ook Genco toegetreden tot de PTC Groep. Vlnr: Maikel Tabbers (secretaris PTC), Henri van Sandijk (penningmeester PTC), Arie van Gent (directeur Genco Scheepvaart), Wim Bennik (voorzitter PTC) en Dick Middelkoop (bestuurslid Acquisitie PTC).

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op