Partijen eens over investeringen infrastructuur

Politieke partijen van links tot rechts onderschrijven het belang van een goede en slimme infrastructuur. Dit blijkt uit de stemwijzer van evofenedex. De vereniging vroeg de partijen kleur te bekennen aan de hand van een tienpuntenplan voor meer export en een slimmere logistiek. Daaruit blijkt ook dat internationale handel onder druk staat, wat volgens evofenedex een slecht vooruitziet voor Nederlandse ondernemers is.

 

De stemwijzer van evofenedex staat vanaf vandaag online. Ondernemers zien zo in één oogopslag waar de politieke partijen staan op onderwerpen voor hun werk van belang zijn – van open grenzen in Europa tot efficiëntere inspecties en van investeringen in Schiphol en de Rotterdamse haven tot minder rompslomp voor ondernemers met een bestelauto.

 

Goederenstromen

Producten over het water, het spoor en de weg vervoeren, zorgt nog regelmatig voor vertraging. Daarom pleit evofenedex voor investeringen in een goede fysieke én digitale infrastructuur. Dit maakt goederenstromen slimmer en dus sneller. Van VVD, PvdA, SP, CDA, PVV, D66, ChristenUnie, GroenLinks tot en met de SGP is er eensgezindheid over de noodzaak van deze investeringen. evofenedex benadrukt dat dit ook betekent dat politieke partijen hier voldoende geld voor moeten vrijmaken. Volgens de organisatie is hier één miljard euro per jaar voor nodig.

 

Handel

Hoewel de ‘score’ van de partijen op het onderwerp infrastructuur volgens evofenedex goed nieuws voor ondernemend Nederland is, noemt de vereniging het zorgelijk dat de politiek zich in toenemende mate tegen handelsverdragen keert. Een goed handelsverdrag met de Verenigde Staten dat de export en de logistiek vereenvoudigt, zorgt volgens evofenedex bijvoorbeeld voor meer banen in Nederland. Behalve VVD, ChristenUnie en SGP, keerden alle partijen zich echter tegen een verdrag dat de logistiek en export vereenvoudigt. Ook keerden de SP en PVV zich tegen open grenzen in Europa, terwijl slimme veiligheidsmaatregelen volgens evofenedex een veilige én efficiënte goederenstroom binnen de Europese Unie kunnen garanderen.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op