Orion ontvangt prestigieuze opdracht voor het ‘Tilburg 3’ (TB3) project van Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat heeft officieel de opdracht voor het TB3-project gegund aan het consortium Orion, een combinatie van de bedrijven Istimewa Elektro, Mourik Infra en Yunex Traffic. Dit strategische infrastructuurproject is een omvangrijk renovatie- en onderhoudsproject voor de waterwegen in Noord-Brabant en Midden-Limburg.

 

V.l.n.r.: Martin Wijnen (Rijkswaterstaat), Walter Deelen (Mourik infra BV), Martijn Koolhoven (Yunex Traffic BV) en Richard Pijpelink (Istimewa Elektra BV).

 

Dit project, dat deel uitmaakt van het landelijke programma Vervanging & Renovatie (VenR), zal de komende jaren een cruciale bijdrage leveren aan de modernisering en verduurzaming van de infrastructuur in deze regio.

 

Werkzaamheden

In het project TB3 ligt de nadruk op disciplines als elektrotechniek, werktuigbouwkunde en industriële automatisering. De werkzaamheden, die gepland staan van 2025 tot 2029, omvatten de renovatie en vernieuwing van technische installaties bij waterreguleringswerken, sluiskolken en beweegbare bruggen. Het doel is om deze objecten niet alleen technisch up-to-date te maken, maar ook veiliger en duurzamer. Onder de geplande werkzaamheden vallen onder andere het vernieuwen van verschillende soorten aandrijvingen, het vervangen van camera’s en het moderniseren van geluid- en marifooninstallaties.

 

Economische vitaliteit

Met het project TB3 wordt een belangrijke stap gezet richting het waarborgen van het dagelijks goed functioneren van de sluizen, beweegbare bruggen en waterreguleringswerken in de regio. Deze renovatie is cruciaal voor de vlotte doorvaart op de waterwegen en de bereikbaarheid van de containerterminals en klasse IV-vaarwegen, waardoor de economische vitaliteit van Noord-Brabant en Midden-Limburg wordt ondersteund.

 

Vertrouwen

,,Wij zijn verheugd om deze belangrijke opdracht te mogen uitvoeren voor Rijkwaterstaat” zegt Jos Thijs, projectmanager van TB3 namens Orion. ,,Deze gunning bevestigt het vertrouwen dat Rijkswaterstaat heeft in onze gezamenlijke expertise en innovatieve oplossingen in de samenstelling die we Orion noemen.”

 

Istimewa Elektro

Istimewa Elektro, system integrator verzorgt het dagdagelijkse preventief en correctief onderhoud en is daarnaast verantwoordelijk voor ombouw van de E&IA installaties van de objecten ten behoeve van de V&R opgaaf.

 

Mourik Infra

Mourik Infra, een toonaangevend familiebedrijf op het gebied van infrastructuur, industriële diensten, bouw en milieutechniek, richt zich op de fysieke aanleg en aanpassingen van de verkeerssystemen.

 

Yunex Traffic

Yunex Traffic, gespecialiseerd in de ontwikkeling van innovatieve systemen om mobiliteit veiliger, efficiënter en duurzamer te maken, zal verschillende beweegbare objecten met de bediencentrale Tilburg zelf moderniseren en een mobiele bedienpost realiseren.

 

Planning en uitvoering

Orion zal begin 2025 starten met de uitvoering van de werkzaamheden. Het werk houdt in het doen van meerjarig preventief en correctief onderhoud, de instandhouding en daarnaast het renoveren van diverse objecten. De combinatie Orion is verantwoordelijk voor de planning, implementatie en onderhoud van alle technische onderdelen en geavanceerde systemen. Het areaal omvat beweegbare objecten (bruggen, sluizen, gemalen en waterreguleringswerken), een aantal vaste objecten en de Bediencentrale Tilburg waar vanuit objecten van de Noord-Brabantse en Midden-Limburgse kanalen op afstand worden bediend.

 

Vlotte doorvaart

Het project is een onderdeel van het landelijke programma Vervanging & Renovatie (VenR), een grote renovatie operatie op het gebied van infrastructuur. Met deze vernieuwingsslag investeert Rijkswaterstaat in het behoud van een vlotte doorvaart op onze waterwegen

 

Toekomstbestendig

Met jarenlange ervaring in grootschalige renovatie- en onderhoudsprojecten en met een sterke focus op innovatie, duurzaamheid en veiligheid zet het samenwerkingsverband Orion zich in om de Nederlandse infrastructuur toekomstbestendig te maken.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op