Optiblend® heeft de toekomst

Optiblend® is circulair, sterk, gecertificeerd en voordelig ten opzichte van de traditionele manier van bouwen. Op donderdag 8 december wordt dit duurzame product officieel gelanceerd bij Van de Beeten Grondstoffen en Recycling in Oosterhout, in combinatie met partner Heros Sluiskil. Optiblend® wordt vervaardigd uit opgewerkte minerale reststoffen van verbrand huishoudelijk afval. Het is een cementgebonden hoogwaardig alternatief voor traditioneel funderingsmateriaal.

 

Vooruitlopend op de officiële introductie van Optiblend® lossen binnenvaartschepen aan de kade van het Brabantse bedrijf granova® Immomix. Deze duurzame grondstof vormt de basis voor Optiblend®, afkomstig van Heros Sluiskil, toonaangevend in Europa op het gebied van opwerken van AEC-bodemas.

 

Cementgebonden fundering

Optiblend® is een duurzame cementgebonden fundering voor gebruik in de bouw en infra. Zo is dit nieuwe product zeer geschikt voor de aanleg van distributiecentra, bedrijfsterreinen, belaste terreinen, ophogingen bij infraprojecten en wegfunderingen.

 

Toplocatie

Door de recente overname van Cementbouw Recycling heeft Van de Beeten, naast de vestiging in Veghel, in Oosterhout de beschikking over een enorm recyclingterrein, twee betoncentrales en 200 meter kade. ,, Wij hebben circulariteit en MVO hoog in het vaandel staan. Het water en het spoor hebben de toekomst. Het is hier een toplocatie vlakbij de A 59 en de A 27, ideaal ontsloten via water, weg en spoor naar heel Nederland. We willen voorop blijven lopen in duurzame ontwikkelingen, samen met partners als Heros”, aldus Niels Schellekens, bedrijfsleider bij Van de Beeten.

 

Luchtfoto van de site van Heros Sluiskil aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen.

 

Menginstallatie

De granova® Immomix van Heros wordt per schip vanaf Sluiskil aangevoerd naar Oosterhout, waar het bij Van de Beeten gelost wordt met een overslagkraan en met een shovel naar de menginstallatiewordt gebracht. In de menginstallatie wordt het gemixt tot het product Optiblend® .

 

Projectlocatie

De cementgebonden fundering wordt met een rupskraan op de vrachtwagen geladen en naar de projectlocatie gereden. Daar wordt het verwerkt, verdicht en geprofileerd. Na een project in Hellevoetsluis, waarvoor Optiblend® vanuit Oosterhout werd geproduceerd, is de menginstallatie momenteel voor een project in Heerlen.

 

BRL 9322 certificaat

Heros beschikt sinds begin maart 2022 over het BRL 9322 certificaat. ,,Het voldoet aan alle civieltechnische voorwaarden en milieu-hygiënische eisen om cementgebonden fundering te produceren. Deze hebben we dus samen met partner Van de Beeten op de markt gebracht onder de naam Optiblend®”, aldus Arie de Bode, directeur van Heros Sluiskil.

 

Vergroening

,,Er is veel vraag naar cementgebonden fundering in verband met de vergroening van producten en circulariteit. Optiblend wordt voor ongeveer 97 procent vervaardigd uit granova® Immomix. Voor het overige wordt het gevormd door vulstoffen om de gewenste druksterkte te bereiken, waaronder cement als bindmiddel”, vervolgt De Bode.

 

Constante factor

,,We verzorgen het hele proces in eigen beheer, vanaf de binnenkomst van de grondstoffen tot en met de verwerking van het product. We zijn het enige bedrijf dat zowel produceert, transporteert als verwerkt bij projecten. Het product heeft constant dezelfde goede kwaliteit, met juiste druksterkte, verdichting en hardheid. Daardoor hoeven er minder dikke betonvloeren (minder dikke verhardingconstructies) worden aangebracht. Het vervangen van primaire grondstoffen in de bouw en infra is essentieel. De kracht is onze samenwerking met Heros. Dat is de constante factor”, aldus Schellekens.

 

Met de Jacobus Sr worden wekelijks grote hoeveelheden ruwe bodemas aangevoerd in Sluiskil.

 

Druksterkte

Bij de menginstallatie worden dagelijks computergestuurde kwaliteitscontroles uitgevoerd om de druksterkte te beproeven en te onderzoeken. Thuisbasis van deze menginstallatie, die tot wel 4.000 ton per dag kan produceren, is de strategische havenlocatie in Oosterhout. Doordat het een mobiele installatie is, kan deze desgewenst dichtbij een project worden neergezet. Dan moet er in de buurt wel een geschikte havenlocatie beschikbaar zijn, zoals momenteel in Heerlen.

 

Binnenvaart: duurzame modaliteit

De modal shift zet in op meer vervoer over het water in plaats van over de weg. Het lossen van grote partijen ruwe bodemas aan de kade bij Heros Sluiskil is een mooi voorbeeld van duurzame binnenvaart. Zo lost de Jacobus Sr (voorheen Deo Volente) twee keer per week 3.347 ton onbewerkte bodemas aan het Kanaal Gent-Terneuzen. Daarmee worden telkens 120 vrachtwagens van de weg gehaald. Goed voor de CO2 footprint.

De Jacobus Sr is 110 meter lang, 11,5 meter breed en kan maximaal 3.347 ton lading bevatten. De Jacobus Sr vaart uitsluitend voor Heros, zoals onlangs overeengekomen met rederij Amer Shipping. De bodemas die de Jacobus Sr over het water vervoert is afkomstig van afvalenergiecentrale AVR in Rozenburg. Via Amer Shipping lost ook de Jabo twee keer per week bodemas bij Heros, afkomstig van afvalenergiecentrales uit Brussel en Roosendaal. Dit schip kan ruim 1.700 ton vervoeren. De volle schepen worden aan de kade van Heros gelost door een kraan die onophoudelijk in bedrijf is. Vervolgens wordt bij Heros de ruwe bodemas in de Centrale Bodemas Opwerkings Installatie (CBOI) hoogwaardig opgewerkt tot secundaire grondstoffen voor de infra en betonwarenindustrie.

Naast Nederlandse- en Belgische bodemas, wordt in toenemende mate ook Franse bodemas opgewerkt bij Heros. Deze wordt wekelijks met kleinere schepen gelost.

 

Win-win situatie

Het oorspronkelijke restafval uit de grijze containers komt zo terug de maatschappij in met mooie functionele toepassingen. Uit de bodemas worden zoveel mogelijk ferro- en non-ferro metalen teruggewonnen. Een win-win situatie, want naarmate er meer metalen worden gerecupereerd, geraken de uit de bodemas afkomstige bouwstoffen schoner. Na het opschonen gaan de metalen naar de eindverwerkers voor een tweede leven in bijvoorbeeld de automotive of de elektronica.

 

 

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op