Oostende is uitgegroeid tot blue energy port

De voorbije maanden was het een drukte van belang in de voorhaven van Oostende. Hier werden de pré-montagewerkzaamheden en allerlei andere technische en logistieke activiteiten uitgevoerd ten bate van de 42 windturbines voor het Rentel Windpark in de Noordzee. De roro infrastructuur is hiervoor verzwaard tot 600 ton, een investering van meer dan een miljoen euro. Blue Energy, bulk, circulaire economie en cruises & ferry’s. Dat zijn de speerpunten van beleid van de haven van Oostende. ,,Afhankelijk van de marktfluctuaties zijn de inkomsten cyclisch. Diversifiëren en inzetten op andere marktsegmenten, naast de offshore industrie, zijn belangrijk voor de continuïteit. Meer inkomsten resulteren in betere mogelijkheden om te investeren. Wij moeten het niet zozeer hebben van hoge volumes, maar van toegevoegde waarde. In het ganse havengebied van Oostende werken bijna 5.000 mensen. Per hoofd van de beroepsbevolking in de haven is de toegevoegde waarde heel hoog. 

Oostende is uitstekend gelegen, er is ruimte voor nieuwe bedrijvigheid en er is bij ons geen mobiliteitsprobleem. We zijn klein, maar flexibel. Ook speelt het probleem van ‘war for talent’ bij ons veel minder. Vacatures kunnen over het algemeen goed worden ingevuld. We moeten de concurrentie niet aan willen gaan met Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Wij zetten in op nichemarkten, op andere marktsegmenten zoals de offshore wind energiemarkt. In Oostende zijn er ook nog volop mogelijkheden voor bedrijven om concessies te nemen”, aldus Dirk Declerck. 

Nieuwe CEO
Hij is sinds april de nieuwe CEO van Port of Oostende. De West-Vlaming startte zijn loopbaan in de maritieme inspectiewereld en kan bogen op meer dan twintig jaar ervaring in havengebonden sectoren. Declerck was managing director in een chemisch productiebedrijf in de Haven van Gent en bekleedde diverse directiefuncties in de tankopslag en logistieke wereld in Gent, Antwerpen en Rotterdam. Zijn opgebouwde expertise draagt bij aan de verdere ontwikkeling van het business pad van de haven van Oostende. Voor Dirk Declerck betekent zijn nieuwe functie een terugkeer naar de stad waar hij geboren en getogen is. Hij behaalde zijn ingenieursdiploma in Oostende en volgde ook met succes postgraduaten bedrijfskunde en financiewezen aan de KU Leuven, het Advanced Management Program aan de Vlerick Business School en (in het begin van zijn loopbaan) Veiligheidskunde aan de Universiteit Antwerpen. 

Veiligheid
In die periode was hij ook actief als veiligheids- en milieumanager in de maritieme dienstverlenende sector. Kernbegrippen voor de CEO van Port of Oostende zijn duurzame tewerkstelling en ruimte voor (nieuwe) bedrijvigheid in het havengebied, met permanente aandacht voor veiligheid en milieu en ondersteund door onderzoek, ontwikkeling en innovatie.

Blue energy
De West-Vlaamse haven aan de Noordzee is uitgegroeid tot een echte ‘blue energy port’, die allerlei diensten aanbiedt aan de windmolenparken buiten de kust van Oostende. Een haven die beschikt over tien jaar knowhow in deze sector. ,,Er is dit jaar meer dan 3,5 miljoen Euro geïnvesteerd in een gebouw om bedrijven in de offshore sector te huisvesten en meer dan een miljoen Euro in de constructie van een ponton om het lossen van materiaal op de kade makkelijker te laten verlopen. Om op een veilige manier schepen met onderdelen voor de offshore te lossen in de voorhaven. Een gondel (nacelle) weegt zo’n 365 ton. Dat staat gelijk aan 20 geladen vrachtwagens.” Veiligheid, gezondheid en milieu zijn topprioriteit van Port of Oostende. ,,Safety first. Het is een must dat de medewerkers aan het eind van de dag gezond en wel naar huis kunnen gaan”, benadrukt Declerck.

Circulaire economie
Oostende gaat ook op zoek naar andere niches voor de haven. ,,We denken aan circulaire economie of de verdere uitbouw van de chemie in de achterhaven (in het Plassendaleproject) waar nog voor tientallen hectares aan vrije concessieruimte is.” 

Ferry & cruise
Oostende gaat ook meer inzetten op ferry & cruise. De haven, jaarlijks goed voor zo’n anderhalve miljoen ton goederenoverslag, was decennia bekend om zijn RMT-ferry’s tussen Oostende en het Verenigd Koninkrijk. Het havenbestuur is er veel aan gelegen om de ferry’s nieuw leven in te blazen. Wellicht wordt in de toekomst een nieuwe ferrylijn tussen Oostende en Ramsgate voor begeleid transport van trucks in gebruik genomen. Oostende ontvangt ook cruiseschepen. De haven heeft een getijonafhankelijke toegang voor schepen met een diepgang tot acht meter. Oostende concentreert zich op cruiseschepen tot 200 meter. 

Bulk
Een belangrijk onderdeel van de totale trafiek bestaat van oudsher uit bulk, met name zand en grindwinning vanuit zee ten behoeve van de bouwnijverheid. In de voorhaven zijn de diepwaterkaai (met een lengte van 380 meter) en de Cockerillkaai uitstekend uitgerust om bulk en projectlading te behandelen.

VLOOT
Het feit dat VLOOT, MRCC en VLIZ er hun hoofdkantoor hebben, zorgt voor extra uitstraling van Oostende. VLOOT is een breed gespecialiseerde scheepsoperator van de Vlaamse overheid. De vloot omvat sleepboten, werkboten, patrouilleboten, hydrografische schepen en een aantal veerboten. De gevarieerde vloot van 45 schepen wordt ingezet in de publieke sector, voor overheidstaken, onderwijs en onderzoeksinstellingen. Het werkterrein omvat het hele Vlaamse kustgebied, de Schelde en het Kanaal van Gent naar Terneuzen. 

MRCC
Het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum in Oostende (MRCC) is hét centrale meldpunt voor calamiteiten op zee, zoals schepen in nood, ongevallen en olieverontreiniging, maar ook recreanten in de problemen. Na ontvangst van een dergelijke melding, worden ogenblikkelijk de kustwachtpartners gewaarschuwd.

VLIZ
Het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) is een knooppunt voor maritiem en kustgebonden onderzoek, goed voor internationale uitstraling van het Vlaams zeewetenschappelijk onderzoek en het internationaal maritiemonderwijs. Het VLIZ ondersteunt vanuit zijn rol als coördinatie- en informatieplatform een duizendtal zeewetenschappers in Vlaanderen.

Innovatie & ontwikkeling
Oostende heeft een sterke focus op innovatie & ontwikkeling. De Vlaamse overheid bouwt momenteel in het havengebied van Oostende een maritiem onderzoekscentrum met onder meer een sleeptank en een golfbassin. Hier is een investering van 30 miljoen euro mee gemoeid. Begin 2017 jaar werd de eerste spadesteek gegeven voor het nieuw Maritiem Onderzoekscentrum (Plassendale 1).
Ondertussen zijn de betonwerken voor zowel het golfbassin als de sleeptank reeds uitgevoerd. Als het gebouw volledig afgewerkt is zal gestart worden met de installatie van de technieken (zoals o.a. de wave generators voor het golfbassin en de sleepwagen voor de sleeptank). In het golfbassin kunnen gecontroleerd stromingen, golven en wind gegenereerd worden. Zo kunnen schaalmodellen van kustbeveiliginginstallaties, offshore constructies, golf- en getijdenconverters of windturbines in alle mogelijke omstandigheden uitgetest worden.

Testbassins
Voor windmolenbouwers, offshore engineering en ontwikkelaars van golf- en getijdenenergie bieden beide testbassins heel wat onderzoeksmogelijkheden. De testen dragen bij tot risicobeperking en bieden de kans aan grote en kleine bedrijven om sneller te reageren op ontwikkelingen in de markt. De golftank bestaat uit een betonnen waterbassin van 30 bij 30 meter. In water van 1,4 meter diep worden golven en stroming opgewekt. De invalsrichtingen van golven en stroming kunnen veranderd worden, zodat elke willekeurige onderlinge hoek tussen golven en stroming mogelijk is. Ook de stromingssnelheden zijn hoger dan wat momenteel beschikbaar is in onderzoeksfaciliteiten. 

Simulator
In het Maritiem Onderzoekscentrum komt ook een nieuwe sleeptank en een scheepssimulator. Alle faciliteiten moeten operationeel zijn vanaf 2019. Het zal worden gebruikt voor onderzoek door het Waterbouwkundig Laboratorium en onderzoeksgroepen van de Universiteit Gent en de KU Leuven. Met deze nieuwe infrastructuur versterkt Oostende haar positie als één van de innovatiefste regio’s in Europa. Naar verwachting zullen vele Europese onderzoekers kunnen worden begroet in het Maritiem Onderzoekscentrum. Goed voor het Vlaamse bedrijfsleven. 

Satelliet
,,Het golfbassin en de sleeptank zijn van groot belang voor het wetenschappelijk onderzoek in Vlaanderen. In het Maritiem Onderzoekscentrum zal baanbrekend onderzoek geschieden naar de invloed van golven, getijden en wind op schepen en objecten in zee. Het zal de positie van maritiem wetenschappelijk onderzoek van Vlaanderen versterken. Het onderzoekscentrum zorgt voor een spin off aan bedrijvigheid. Onderzoek en innovatie zweeft als een satelliet rond onze pijlers Blue Energy, bulk, circulaire economie en cruises & ferry’s. Het versterkt de bedrijvigheid in Port of Oostende”, zegt Dirk Declerck. 

GreenBridge en Wetenschapspark
Voor innovatie gelinkt aan blauwe groei, de duurzame ontginning van zeeën en oceanen is GreenBridge thé place-to-be. GreenBridge is een incubator met 36 kantoren. Tevens kan een seminarie ruimte gehuurd worden met een capaciteit van 200 personen. Er wordt voor de ondernemers een centrale administratie voorzien. De Universiteit Gent, de Provincie West-Vlaanderen en Haven Oostende beslisten recent de handen in elkaar te slaan voor de inrichting van een blauwe groei wetenschapspark in het havengebied van Oostende. Op GreenBridge worden tal van network events georganiseerd. Eén daarvan is de ‘Blue Growth Summer School’. Internationale studenten en young professionals worden twee weken ondergedompeld in de blauwe groei.

Auteur: Henk van de Voorde

Deel dit bericht op