Mensen met vermogen beleggen in toenemende mate in bedrijfspanden, woningen en… klassieke auto’s. De verkoop van dure exclusieve oldtimers is booming business. Door de lage rentestand en de vermogensbelasting wordt spaarsaldo bij de bank jaarlijks anderhalf procent minder waard. Beleggen in oldtimers is veel lucratiever. Bovendien kan er veel plezier beleefd worden aan de classics.
Op de 37e editie van de Antwerp Classic Salon waren er drie dagen massa’s mensen op de been om de vele honderden prachtige oldtimers te bewonderen. De wagens vertegenwoordigen een kapitaal van vele miljoenen euro’s. De megabeurs in Antwerp Expo stond dit jaar in het teken van 100 Jaar Maserati, het Italiaanse sportwagenmerk met de drietand. Maserati West-Europa en de Vlaamse club Maseratisti Fiamminghi hadden gezamenlijk een showstand met racewagens van 1926 tot eind jaren ’50, met de mooiste exclusieve coupés uit de jaren ’60 en ’70, met een recente Maserati MC12-racewagen en met de fraaie hedendaagse modellen.
Ook de Ford Mustang stond dit keer extra in de schijnwerpers. Het icoon van de Amerikaanse autowereld viert het vijftig jarig bestaan. Deze ‘pony car’ werd in 1964 succesvol gelanceerd. Op de autosalon van Detroit werd onlangs de nieuwste Ford Mustang voorgesteld.
Nostalgie
Antwerp Expo ademde met de schitterende klassieke auto’s van 350 exposanten uit veertien landen een en al nostalgie uit. Naast de vele Belgische exposanten en bezoekers waren er ook honderden Nederlandse liefhebbers van oldtimers. De eigenaren van de wagens op de Classic Salon hebben geen last van de herinvoering van de wegenbelasting door het kabinet Rutte 2. De auto’s zijn vrijwel allemaal ouder dan veertig jaar en blijven derhalve vrijgesteld. Het zijn ook echte attracties op de weg. In België is onder impuls van de Belgische Federatie van Oude Voertuigen (BFOV) de wetgeving inzake het gebruik van oldtimers zelfs versoepeld.
Oldtimerclubs
Er waren op de beurs in Antwerpen ook een vijftigtal oldtimerclubs aanwezig. Bestuur en diverse leden van de Forties and Fifties American Cars Enthusiasts zijn al sinds de oprichting van de club (21 jaar geleden) met een stand vertegenwoordigd op de beurs. Het is een vereniging van eigenaren en liefhebbers van Amerikaanse automobielen die gebouwd zijn tussen 1935 en1960. De club is exclusief bedoeld voor liefhebbers van originele auto’s, zoals ze destijds in deze periode zijn afgeleverd door de fabriek. Auto’s die verlaagd zijn, customised, voorzien van niet originele velgen, special paintings en andere wijzigingen vallen niet onder ‘de jurisdictie’ van de club, die al jaren stabiel blijft op ongeveer 160 leden.
Jaartallen
“Waarom de jaartallen van 1935 tot 1960? Omdat de auto’s uit deze tijd van echt Amerikaans design zijn, met een specifieke gestroomlijnde vormgeving. Vanaf 1935 zijn de voorruiten van de Amerikaanse auto’s schuin gaan liggen. Ze liepen voorop met bijvoorbeeld elektrische ramen, airco, power steering (stuurbekrachtiging), automaat en elektrisch verstelbare zetels. In 1960 is het einde van het vleugeltijdperk aangebroken. Sindsdien zijn de wagens strakker en soberder geworden. Helaas heeft de Amerikaanse automobielindustrie zijn voortrekkerspositie moeten prijsgeven. Ze zit nu in de middenmoot of loopt misschien wel achter de Duitse autofabrikanten aan”, aldus Dirk van den Bergh, oprichter en voorzitter van de Forties and Fifties American Cars Enthusiasts.
Beste Clubstand
Zijn club heeft zowel in 2012 als 2013 de prijs gewonnen voor de beste Clubstand, in 2011 werd men tweede en in 2010 derde. Eind 2013 won de club de eerste prijs vanwege de beste stand op de beurs van Mechelen. Het gaat daarbij ook om de presentatie, de aankleding van de stand, naast het tentoonstellen van de auto’s. “Dit jaar hebben we in Antwerpen gekozen voor een meer sobere stand. De kans om drie keer achter elkaar de eerste prijs te winnen zou sowieso klein zijn.” De welkomstboodschap op de stand in 2014 in Antwerpen luidt: ‘Bent u eigenaar of liefhebber van fabrieksgetrouwe Amerikaanse wagens uit de jaren 1935 tot 1960: sluit u aan bij onze club Forties and Fifties.’
Erfgoed
De club telt ongeveer 300 voertuigen waaronder 47 Buicks, 67 Cadillacs, 61 Chevrolets, 31 Fords, 18 Oldsmobiles, 14 Pontiacs, 10 Dodges, 9 Studebakers, 7 Plymouths, 7 Chryslers en 6 Mercurys. “Wij zijn een erkende erfgoedvereniging omdat we alles origineel houden, zoals de banden, de wieldoppen, de uitlaat, de bekleding, de motor. Het is eigenlijk een club van ‘deftige mensen’ die rustig rijden en die zeer waardevolle auto’s bezitten. Onze aanvragen om in bepaalde gemeenten een rondrit te mogen organiseren worden meestal snel goedgekeurd. We organiseren jaarlijks een zestal rondritten, waarin de leden met elkaar genieten van de intensieve arbeid die in de classics is gestoken.”
Zeelandbrug
Het betreffen steeds rondritten van 50 kilometer. “Ieder jaar hebben we tevens een rondrit in Nederland, waar ook een aantal leden van ons wonen. Die is altijd in de zomer omdat dan de dagen wat langer zijn. Nederland is voor ons immers een wat verdere bestemming. Vorig jaar zijn we de Zeelandbrug overgegaan naar Zierikzee. Dit jaar gaan we naar Zuid-Limburg. In april hebben we een rondrit in Vlaams Brabant. We starten op de Grote Markt en brengen een bezoek aan het vermaarde Suikermuseum. Het eindpunt is het bedevaartsoord in de gemeente Scherpenheuvel”, vertelt Dirk van den Bergh.
Chevrolets
Zelf beschikt Dirk over zeven Chevrolets, waaronder een pick-up uit 1942, een DeLuxe sedan (4 deurs) uit 1950 en een panel truck 3100 uit 1952. Deze laatste is een bestelwagen. “Volgens mij is die van een bakker geweest. In ieder geval heeft de wagen niet geleden onder een zware vracht.” Verder is hij de trotse eigenaar van een Chevrolet 210 (TwoTen, Car 54) politiewagen uit 1954, een Bel Air convertible (open dak) uit 1956, een Chevrolet Brookwood uit 1958 en een Impala Sport Sedan uit 1959, met een ‘flat roof’. Dat wil zeggen geen deurstijl tussen de voor- en achterdeur in tegenstelling tot de modellen die een bol dak hebben.
Beleefd
“Classics geven een andere manier van rijden aan. Ze dateren uit een tijd dat de mensen nog beleefd waren en respect voor elkaar hadden. Niet dat jachtige gedoe, maar gewoon rijden. Tegenwoordig lijkt autorijden meer op koersen. Mensen willen van A naar B in een zo kort mogelijke tijd. Als je in de auto’s van de Forties and Fifties stapt, dan snuif je de nostalgie op. De voeling van de zetels in die classics bestaat uit jute of stro, terwijl dat in moderne auto’s allemaal schuimrubber is. Die Amerikaanse automobielen deden dienst voor gezellige familie uitstapjes, waar je gemakkelijk met zes personen in kon. Zowel voor als achter is er een grote bank.”
Uitstoot
Dirk van den Bergh relativeert de opvatting van overheden en milieubewegingen dat oldtimers belastend voor onze planeet zouden zijn. “Elk jaar laat ik een technische controle uitvoeren aan mijn auto’s en iedere keer blijken ze ruim onder de maximum CO uitstoot te zitten. Helaas merk je wel een andere benadering van oldtimers door de aangescherpte nationale en Europese regelgeving op het gebied van milieu. Vroeger stonden de mensen langs de kant te juichen als je met een classic voorbij kwam rijden, terwijl het nu ‘not done’ is. Het lijkt wel alsof je nu een ‘slecht mens bent die het milieu aan z’n laars lapt’ als je met een oldtimer rijdt.”
www.forties-fifties.be