Vanaf 1 januari 2016 zal de Europe-Far East Service lijndienst van NYK Bulk & Projects Carriers ook haar breakbulk in Rotterdam laden en lossen. NYK kiest daarmee voor een ‘one-stop-shop’, oftewel het efficiënt concentreren van ladingstromen in één haven. Voor bulkgoederen was Rotterdam al de port of call, maar voor breakbulk werd Antwerpen gebruikt.
“Een mooie opsteker voor onze breakbulk propositie”, aldus Robert Jan Timmers van het Havenbedrijf Rotterdam. “Rotterdam heeft op dat vlak het beste aanbod. De kwaliteit en effectiviteit van onze achterlandverbindingen en de optimale bereikbaarheid van de haven is superieur en de Rotterdamse haven is bovendien vaak goedkoper door het ontbreken van onnodige tussenpersonen en lagere haventarieven.”
“Doordat we tijdens ons bezoek aan Rotterdam voor het afleveren van bulkgoederen nu ook breakbulk gaan lossen, zullen onze havenaanlopen gewoonweg efficiënter verlopen”, vult Seiji Ando, General Manager van NYK Bulk & Projects vanuit Hamburg aan. “Daarnaast gaan wij ook de export van beide goederensoorten vanuit Rotterdam coördineren. Hierdoor is een aanloop in een andere haven niet meer nodig.”
NYK Bulk & Projects Carriers is onderdeel van NYK, ’s werelds grootste rederij. De divisie concentreert zich met een vloot van 160 schepen op het wereldwijd transporteren van projectlading, heavy lift cargo, staal en bulkgoederen. De Europe-Far East Service lijndienst vaart maandelijks met schepen van 20.000-30.000 ton tussen Yokohama en Kobe in Japan en Rotterdam. Op de terugreis is de route flexibeler en kan er geladen en gelost worden in havens langs de Middellandse Zee, de Zwarte Zee, de Rode Zee, in India en in Zuidoost-Azië.