NS op schema met aanpak drukke treinen

NS ligt op schema met de uitvoer van maatregelen om de drukte in treinen te verminderen. In de eerste drie maanden van 2016 was het in spitstreinen minder druk dan eind vorig jaar. Wel moeten reizigers op specifieke trajecten rekening blijven houden met drukte tijdens de spits. Dit blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) is uitgevoerd. De resultaten van dit onderzoek stuurt zij vandaag naar de Tweede Kamer.

Staatssecretaris Dijksma: ‘NS deed een belofte en zet nu alles op alles om de reiziger ook in de spits een comfortabele reis te bieden. We zijn er nog niet, dus het is zaak dat de acties van NS onverminderd worden voortgezet.’

In de loop van vorig jaar voorzag NS dat in 2016 en 2017 in de spits op een aantal trajecten een tekort aan treinen zou zijn. Staatssecretaris Dijksma riep NS toen op om maatregelen te nemen zodat reizigers hier niet de dupe van zouden worden. In het onderzoek, dat door een onafhankelijk bureau werd gedaan, is uitgezocht of de maatregelen die NS daarop aankondigde inmiddels zijn genomen en welke effecten al gemeten kunnen worden.

4500 extra zit- en staanplaatsen
Volgens de onderzoekers ziet NS met inmiddels genomen maatregelen als inzet van extra materieel, oplossingen gericht op specifieke trajecten en de inzet van comfortabele bussen geen zaken over het hoofd. Er worden op dit moment dus geen maatregelen gemist die kunnen leiden tot verdere vermindering van de drukte in treinen. Bovenop de afgesproken acties nam NS het initiatief tot de zogeheten ‘pitstop’, waardoor het mogelijk is om niet gepland onderhoud versneld uit te voeren. Dit zorgt vanaf juni voor 4500 extra zit- en staanplaatsen per dag. De drukte in de treinen is in de eerste drie maanden van 2016 vrijwel gelijk gebleven aan die in diezelfde periode in 2015 en 2014, terwijl het aantal reizigers wel met 3,2 procent groeide.

Reizigersinformatie
Uit het onderzoek blijkt ook dat het informeren van reizigers over beschikbare plekken in treinen op drukke trajecten beter kan. In sommige gevallen zijn er grote verschillen in drukte tussen twee opeenvolgende treinen. De reiziger is gebaat bij informatie hierover, zodat hij zelf een afweging kan maken voor het instappen. NS bekijkt de mogelijkheden om reizigers via onder meer de reisplanner en gerichte flyeracties beter te informeren.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op