Het grensoverschrijdende havenbedrijf North Sea Port is een nieuwe Europese top-10 speler. Ze is de nummer drie in toegevoegde waarde en de nummer tien in goederenoverslag. North Sea Port staat voor het 60-kilometer-lange grensoverschrijdende havengebied van Vlissingen, Borsele en Terneuzen in Nederland tot Gent in België. Jan Lagasse en Daan Schalck, de beide CEO’s van North Sea Port, merken de positieve impact van de fusie op de buitenwereld.
,,Ook vanuit Brussel en Den Haag is er veel interesse en ondersteuning voor het grensoverschrijdende havenbedrijf. North Sea Port speelt voor een vol stadion. We worden overal gevraagd.”
Lagasse en Schalck gingen in een duo-interview met Seaport Magazine onder andere nader in op de positieve spin off van de Nieuwe Sluis. Een enorm grensoverschrijdend infrastructureel project, op basis van nauwe samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen. Met de Nieuwe Sluis, gezamenlijke scheepvaartbegeleiding, promotie van de regio op beurzen en management van de haveninfrastructuur is met de fusiehaven North Sea Port de al bestaande samenwerking gecontinueerd. Met de komst van het Seine-Nord Europe kanaal, de Nieuwe Sluis in Terneuzen en andere investeringen heeft de Kanaalzone sterke troeven in handen. Door de aanleg van het Seine Nord Kanaal krijgt de binnenvaart een enorme boost. Het achterland van Noord-Frankrijk, met zo’n 20 miljoen inwoners, wordt dan rechtstreeks bereikbaar voor de havens van Gent, Terneuzen en Vlissingen via de binnenvaart.
North Sea Port betekent een enorme stimulans voor de economie en werkgelegenheid. Wel baart de krapte op de logistieke en technische arbeidsmarkt zorgen, leggen de beide CEO’s uit. De impact van North Sea Port bleek ook op de Zeeuwse Open Havendagen van 22 tot en met 24 juni. Het nieuwe concept van deze havendagen, met een bundeling van krachten tussen Terneuzen en Vlissingen, zorgde voor extra belangstelling. In de toekomst zal de uitstraling alleen maar groter worden, als de havendagen zich ook zullen uitstrekken over Gent.
Havendagen
,,Wij vonden het vanuit North Sea Port een goed idee om het hele havengebied aan de noord- en zuidkant van de Westerschelde gelijktijdig te presenteren aan het publiek. Daarmee werd nogmaals onderstreept dat Terneuzen en Vlissingen één havengebied vormen. In de toekomst willen we ook een passende invulling aan de Havendagen geven met het oog op de fusie met Havenbedrijf Gent en de Gentse Havendag”, aldus Jan Lagasse. Veel belangstellenden grepen de unieke kans aan om een bezoek te brengen aan de havenbedrijven die hun deuren open stelden voor het grote publiek.
Carrièremarkt
Diverse bedrijven presenteerden zich op zaterdag 23 juni tijdens de carrièremarkt in de centrale tent bij het Portaal van Vlaanderen. Op deze bedrijvenmarkt werden werkzoekenden en carrièreswitchers geïnformeerd over vacatures in en om de haven. 3200 werkzoekenden werden uitgenodigd om vacatures te kunnen invullen. Bovendien kregen ze een rondleiding door de haven bij een specifiek bedrijf.
Diversiteit
,,Het grensoverschrijdende havengebied is goed voor een brede diversiteit aan logistieke en technische functies. Er is een toenemende economische groei en welvaart, maar het wordt steeds lastiger om vacatures passend in te vullen. Het is dan ook essentieel om mensen te interesseren voor een havengerelateerde baan of opleiding, om ook op termijn te kunnen beschikken over voldoende gekwalificeerde werknemers. We moeten tenslotte concurrerend kunnen blijven in de Hamburg-Le Havre range. Hopelijk worden zoveel mogelijk mensen een soort ambassadeur van de fusiehaven, met het oog op spin-off richting de arbeidsmarkt”, verklaart Jan Lagasse.
Record
North Sea Port versterkt de belangen voor de bedrijven in de haven en de sociaaleconomische functie van de regio. De fusiehaven van Gent, Terneuzen en Vlissingen zorgt voor een nieuwe dynamiek in de Vlaams-Nederlandse Delta. North Sea Port boekte in het eerste kwartaal van 2018 een maritieme goederenoverslag van 18 miljoen ton. Dat is met voorsprong het beste kwartaal ooit. North Sea Port zet hiermee de groei verder die zich vorig jaar liet zien. In het eerst kwartaal was er 2,2 miljoen ton meer goederenoverslag via zeevaart in vergelijking met 2017. Een stijging van 14 procent. Zou de gefuseerde grensoverschrijdende haven al voor 1 januari 2018 hebben bestaan dan zou dit eerste kwartaal een absoluut record in maritieme goederenoverslag ooit zijn geweest.
Trots
De overslag via binnenvaart was in het eerste kwartaal bijna 15 miljoen ton, een toename van één miljoen ton. De totale goederenoverslag via zeevaart en binnenvaart komt zo uit op 33 miljoen ton. Het totale overslagcijfer van zeevaart en binnenvaart van North Sea Port in 2017 was 123,1 miljoen ton. Als de trend van het eerste kwartaal zich door zet zal dit cijfer dus ruimschoots worden overtroffen. ,,Wij zijn trots op wat er gebeurt in de havens, zowel aan Vlaamse als Nederlandse zijde. Binnen North Sea Port is er een groot aantal topbedrijven, die ook veel investeren. We gaan er op alle parameters op vooruit: qua tonnage, toegevoegde waarde en werkgelegenheid. De industrie is een belangrijke barometer. De bestaande industrie doet het goed en nieuwe investeerders dienen zich aan”, aldus Daan Schalck. De groei heeft zich ondertussen in het tweede kwartaal verder voortgezet.
Targets
,,De fusie is geboren uit sterkte en kansen, niet uit crisis. We kennen een uitstekende start. Met de recordcijfers in overslag van zeevaart en binnenvaart zetten we grote stappen richting onze targets over vijf jaar. Wellicht dat we onze doelstellingen naar boven moeten bijstellen vanwege tijden van hoogconjunctuur. Aan de andere kant zijn er wel geopolitieke en macro-economische onzekerheden zoals de olieprijs en de Brexit”, licht Lagasse toe.
Bulkgoederen
De overslag van bulkgoederen is de absolute specialiteit van North Sea Port met onder meer ijzererts, kolen, voeding, granen en meststoffen. Maar ook met de overslag van stukgoed (staal, papier, hout, fruit en projectlading) positioneert North Sea Port zich aan in de top van de Europese havens.
Offshore
De haven van Vlissingen heeft zich ontwikkeld tot Nederlandse hub voor vervoer, overslag en assemblage van de offshore windenergiemarkt. De ambitie is om ook uit te groeien tot centraal onderhoudscentrum voor windmolens op zee. ,,We hebben al een enorm track record opgebouwd op het gebied van de offshore wind energiemarkt. Er worden vele windparken gebouwd in Europa. Dat biedt grote kansen voor vele bedrijven binnen North Sea Port”, aldus Lagasse.