Multraship groeit verder door met nieuw hoofdkantoor

Openingshandeling door Joan Nuijten-Muller.
Het nieuwe hoofdkantoor van Multraship Towage & Salvage aan de Middenhavendam in Terneuzen is medio mei officieel geopend. Direct gelegen aan de Schelde, biedt het ruimte aan kantoren, een magazijn, het 24/7 dispatchcentrum en een simulator trainingscentrum. Dit met directe toegang tot een eigen kade en werkterrein, en ligplaatsen voor een deel van de vloot van het familiebedrijf. Het is een mijlpaal in de verdere ontwikkeling van Multraship”, aldus algemeen directeur Leendert Muller van het toonaangevende Nederlandse sleep- en bergingsbedrijf.
.In aanwezigheid van de burgemeester van Terneuzen, Erik van Merrienboer, projectdirecteur Nieuwe Sluis bij VNSC, Eric Marteijn en vele genodigden, verrichtte Joan Nuijten-Muller de openingshandeling. Zij heeft als projectleider de gehele bouwbegeleiding en de realisatie van het gebouw en de ligplaatsen namens Multraship op zich genomen.
Energieneutraal
Op het terrein van ruim 6.800 vierkante meter, is het nieuwe gebouw 100 bij 20 meter groot. Het telt twee verdiepingen en is energie-neutraal gebouwd met state-of-the-art materialen, inclusief een hoogwaardig klimaatsysteem. ,,Het is voor ons een hele belangrijke stap voorwaarts. Niet alleen qua operationele efficiëntie en samenwerking. De verbinding met de Nieuwe Sluis is natuurlijk van groot belang en de locatie biedt ons de ruimte om de groei voort te zetten die Multraship doormaakt met zowel lokale als internationale werkzaamheden”, vervolgt Muller.

Kantoordeel nieuwe pand.
Grote projecten
,,Die groei is onder andere het resultaat van dat we steeds meer betrokken worden bij ondersteunende werkzaamheden voor grote projecten op het gebied van de constructie van offshore windmolenparken en infrastructurele werken. Voorbeelden zijn de bouw van de Fehmarnbelttunnel tussen Duitsland en Denemarken, het Princess Elisabeth Energy Island voor de kust van België en de Oosterweeltunnel bij Antwerpen.”
Groei over gehele linie
Ook is het aantal Emergency Response Towing Vessels dat Multraship ten behoeve van de Kustwacht inzet, de afgelopen jaren uitgebreid tot drie. ,,Daarnaast laten de sleep- en bergingsactiviteiten een opgaande lijn zien. Daarmee en met andere maritieme dienstverlening zijn we inmiddels actief in Europa, Afrika en het Midden-Oosten.”
Goessekade
Naast de nieuwe locatie aan de Middenhavendam heeft Multraship in Terneuzen ook nog een locatie aan de Goessekade met ligplaatsen, een loods, kantoren en wachtlocaties voor gelieerde bedrijven, zoals de Verenigde Bootlieden en Montis Mooring.
MULTRATUG 36
Multraship Towage & Salvage heeft eind 2024 haar nieuwste sleepboot, MULTRATUG 36, gedoopt. De MULTRATUG 36 is een 32 meter lange sleepboot, die met een trekkracht van maximaal 89,5 ton zeer goed geëquipeerd is voor diepzee- en kustsleepwerk, bergingen en andere operaties. Het schip is een Damen ASD Tug 3212, die aangepast is aan de hoge normen en eisen die Multraship aan haar schepen stelt. Zo wordt door toepassing van het Marine NOX Reduction-systeem voldaan aan de Tier III-duurzaamheidsvereisten van de International Maritime Organization (IMO). Het systeem vermindert de stikstofemissies met 80 procent ten opzichte van de Tier II-vereisten.

Toespraak Leendert Muller, algemeen directeur van het toonaangevende sleep- en bergingsbedrijf.
FiFi-1-brandbestrijdingssystemen
Daarnaast heeft Damen de sleepboot uitgerust met FiFi-1-brandbestrijdingssystemen en is de MULTRATUG 36 beter uitgerust voor ankerbehandeling en offshore-operaties. Tenslotte heeft de accommodatie een upgrade gekregen met extra isolatie om meer comfort aan de bemanning te bieden.
Kunstmatig energie-eiland
Een van de projecten die de sleepboot en zusterschip MULTRATUG 35 de komende tijd ondersteunen, is het Princess Elisabeth Island-project, ‘s werelds eerste kunstmatige energie-eiland. Dit eiland komt 24 zeemijl uit de Belgische kust en zal een cruciale rol spelen in de energietransitie van België. ,,Voor dit project zijn we verantwoordelijk voor het slepen van de caissons van Vlissingen naar het eiland. Elk caisson is 57 meter lang, 30 meter breed en 30 meter hoog en vormt een bouwsteen voor de structuur van het eiland”, aldus Leendert Muller.
Fehmarnbelt-project
Een ander belangrijk project waarbij de nieuwe aanwinst waarschijnlijk ingeschakeld gaat worden, is het Fehmarnbelt-project. Dit is het grootste infrastructuurproject van Denemarken en de langste afgezonken tunnel ter wereld. Deze 18,2 kilometer lange tunnel verbindt Denemarken en Duitsland en zal naar verwachting in 2029 worden geopend. Multraship levert zeven schepen voor het project.
Kernactiviteiten
Multraship Towage & Salvage is onderdeel van de Muller Maritime Group; eigendom van de familie Muller en Fairplay Towage. De familie Muller is al meer dan 240 jaar actief in de scheepvaart. De kernactiviteiten van Multraship omvatten haven-, terminal- en zeesleepdiensten, berging en de ondersteuning van de offshore energie- en infrastructuursector. De Muller Maritime Group exploiteert momenteel meer dan 60 schepen, waaronder Multraships uitgebreide vloot van moderne sleepboten, zelfvarende bokken, bergingsondersteuningsvaartuigen en andere vaartuigen, alle bemand door ervaren en goed opgeleide kapiteins en bemanningen.
Multraship.com

Eind 2024 werd de Damen-sleepboot MULTRATUG 36 gedoopt.
Foto’s Mark Neelemans Fotografie