Multraship doopt 2 sleepboten in Terneuzen

Multraship Towage & Salvage heeft op 12 mei twee door Damen Shipyards Group gebouwde sleepboten gedoopt tijdens een speciale ceremonie in de thuishaven van Multraship in Terneuzen. De MULTRATUG 5, een Damen Stan Tug 1205 werd gedoopt door Sabine Kamerling, office management assistant bij Multraship. Operations & Crewing manager Bianca Pielaat doopte de MULTRATUG 6, een Damen ASD Tug 2810. Beide schepen worden ingezet in het Scheldegebied.

 

Hoewel Damen zijn schepen bouwt op basis van beproefde standaardontwerpen, is het in staat om deze vaartuigen aan te passen aan de specifieke eisen van zijn klanten. In het geval van de MULTRATUG 6 omvatte dit het winterklaar maken van de sleepboot, een FiFi-1-klassenotering en de installatie van een lier op het achterdek, naast diverse andere voorzieningen.

 

Bijzonder

Wat de MULTRATUG 6 bijzonder maakt, is het feit dat het de laatste ASD Tug 2810 is die door Damen wordt gebouwd. Na de verkoop van ruim 200 vaartuigen is de ASD Tug 2810 het meest succesvolle ontwerp van Damen tot dusver. Dit type sleepboot is in havens in alle delen van de wereld op het water te vinden.

 

 

Kwalitatief hoogwaardig

Leendert Muller, managing director van Multraship, zei het volgende tijdens de ceremonie: ,,We werken hard om ervoor te zorgen dat onze vloot de wensen en behoeften van onze klanten weerspiegelt en dat wij over de beste papieren beschikken om hen op elk gewenst moment te voorzien van snelle, betrouwbare en veilige sleep- en bergingsdiensten. Daartoe hebben we kwalitatief hoogwaardige sleepboten nodig met een breed scala aan operationele mogelijkheden. We weten dat we op Damen kunnen vertrouwen voor de levering van schepen die aan onze specificaties en de hoogste eisen voldoen. Het doet ons een groot genoegen om de MULTRATUG 5 en MULTRATUG 6 officieel binnen onze vloot te verwelkomen.”

 

Nuttige inzichten

Vincent Maes, sales manager Benelux van Damen: ,,Het is een waar genoegen om getuige te zijn van deze speciale gebeurtenis. En wat die nog specialer maakt is het feit dat de MULTRATUG 6 de laatste ASD Tug 2810 is die ooit zal worden geleverd. Het ontwerp van deze sleepboot is net als alle andere schepen in onze portefeuille ontwikkeld op basis van een schat aan waardevolle input van onze klanten. Multraship is een jarenlange klant van ons en heeft ons tal van nuttige inzichten aangereikt die hun weg hebben gevonden naar de ontwikkeling van onze sleepboten. We zijn dankbaar voor deze wederkerige relatie en zien ernaar uit om onze samenwerking de komende jaren voort te zetten.”

 

Uitbreiding vloot

De schepen werden aan Multraship geleverd in het kader van de uitbreiding van haar vloot. Het bedrijf voegde het afgelopen jaar de twee noodhulpslepers (ERTV’s) MULTRASHIP COMMANDER en MULTRASHIP PROTECTOR aan zijn vloot toe, evenals de MULTRASALVOR 6, een Multi Cat-ondersteuningsvaartuig voor bergingswerkzaamheden en de MULTRATUG 9, een andere havensleepboot van Damen.

 

Multi Cat (MuC) 3313 SD Bella.

Multi Cat (MuC) 3313 SD Bella.

 

Multraship Towage & Salvage

Multraship is een toonaangevend Nederlands sleep- en bergingsbedrijf. Het is een divisie van de Muller Maritime Group, die al meer dan 230 jaar in de scheepvaartsector actief is. De kernactiviteiten van het bedrijf zijn havensleepdiensten, berging en wrakopruiming, zeesleepvaart en dienstverlening aan de offshore energie- en baggersector.

 

Omvangrijke vloot

Multraship is de exploitant van een omvangrijke vloot van sleepboten, bergingsschepen, drijvende bokken en andere vaartuigen met moderne apparatuur voor slepen, berging en brandbestrijding. Al deze schepen worden bemand door ervaren en vakkundig opgeleide kapiteins en bemanningsleden.

 

www.multraship.com

 

Damen Shipyards Group

Damen Shipyards Group exploiteert 36 scheeps- en reparatiewerven, en heeft wereldwijd 12.000 mensen in dienst. Damen heeft al meer dan 7.000 schepen opgeleverd in ruim 100 landen. Jaarlijks levert de onderneming ongeveer 175 schepen af aan klanten over de hele wereld.

 

RV Prinsesse Ingrid Alexandra.

 

Assortiment

Damen heeft een veelzijdig assortiment, waaronder sleepboten, werkschepen, marine- en patrouilleschepen, high-speed crafts, vrachtschepen, baggerschepen, schepen voor de offshore-industrie, veerboten, pontons, vissersschepen en superjachten.

 

Service

Voor bijna elk type schip biedt Damen uitgebreide servicemogelijkheden, zoals onderhoud, levering van onderdelen, training en overdracht van (scheepsbouw)kennis. Damen voorziet tevens in allerlei scheepsonderdelen, met name straalbuizen, roeren, ankers, ankerkettingen en staalconstructies.

 

Shiprepair & Conversion

Damen Shiprepair & Conversion (DSC) heeft een wereldwijd netwerk van achttien scheepsreparatie- en conversiewerven, waarvan er twaalf in Noordwest Europa gevestigd zijn, onder andere in Vlissingen. DSC heeft de beschikking over meer dan 50 drijvende en (overdekte) droogdokken (waarvan de langste 420 x 80 meter en de breedste 405 x 90 meter is) hellingen, scheepsliften en overdekte hallen.

 

Renovaties

Reparatieprojecten variëren van kleine eenvoudige reparaties en ‘klasse’ onderhoud tot complexe renovaties en de volledige ombouw van grote offshore constructies. DSC voert jaarlijks ongeveer 1.300 reparatie- en onderhoudswerkzaamheden uit, zowel op de werven als in havens en gedurende de reis.

 

Damen Marine Components

Damen Marine Components (DMC) heeft onlangs een Barke®-flaproer met hoge liftkracht en een piston-type stuursysteem geleverd aan Holland Shipyards Group in Hardinxveld-Giessendam. Daar zijn de systemen ingebouwd in een 35 meter lang kustonderzoeksschip voor het Noorse Institute of Marine Research (IMR) met de naam RV Prinsesse Ingrid Alexandra.

 

Uitstekende manoeuvreerbaarheid

De Barke®-flaproeren van DMC zijn speciaal ontworpen voor schepen die zich bezighouden met onderzoek, visserij en baggeren, waarbij een uitstekende manoeuvreerbaarheid, lage geluids- en trillingsniveaus en brandstofbesparing essentieel zijn. Hun progressief roterende flappen genereren hoge liftkrachten bij grote roerhoeken en lage weerstand bij kleine roerhoeken, en leveren uitstekende prestaties in alle situaties. Het flapmechanisme biedt ook bescherming tegen overbelasting en voorkomt dat vervuilend materiaal in het omringende water het roer binnendringt.

 

Multi Cat Bella

Medio mei, tijdens een ceremonie bij Damen Shipyards Hardinxveld, werd de 2e van de nieuwe Multi Cat (MuC) 3313 SD class overhandigd aan workboat operator Herman Sr. BV ten overstaan van honderden gasten. Het uitzonderlijk veelzijdige schip met de naam Bella heeft een diepgang van minder dan twee meter waardoor het in zeer ondiep water kan opereren.

 

www.damen.com

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op