Moerdijk zet in op modal shift

Gelegen tussen de mainports van Rotterdam en Antwerpen, positioneert Moerdijk zich als congestievrije hub en meest inland gelegen zeehaven van Nederland. Het havenbedrijf zet sterk in op verschuiving van vervoer over de weg ten gunste van water én spoor. Onlangs opende Péter Balázs namens de Europese Commissie ceremonieel het gerenoveerde spooremplacement bij Combined Container Terminal (CCT) Moerdijk. Met een druk op de knop werd symbolisch de multimodale terminal geopend.

 

Met de officiële handeling komt een einde aan het renovatieproject bij CCT Moerdijk. Door een gezamenlijke inspanning en investering van meer dan 12 miljoen euro door CCT, Havenbedrijf Moerdijk en ProRail heeft Port of Moerdijk haar overslagcapaciteit en efficiency als Europees multimodaal knooppunt verder vergroot. Vanuit het infrastructuurfonds ‘Connecting Europe Facility (CEF) for Transport’ is daarvoor een subsidie van 2,5 miljoen euro ontvangen.

 

Geautomatiseerd veiligheidssysteem

Om de toegang tot de terminal te verbeteren en de doorstroming en veiligheid op het haventerrein te verbeteren, zijn drie spoorwegkruisingen voorzien van een geautomatiseerd veiligheidssysteem. Er is een waarschuwingssysteem voor treinen geïnstalleerd, bestaande uit een commandocontrole en auditieve en visuele signaleringscomponenten. Daarbij is ook een koppeling gemaakt met de VRI (verkeerslichten) op de Zuidelijke randweg en met de poort die toegang geeft tot de CCT Terminal.

Opening van het gerenoveerde spooremplacement bij CCT Moerdijk door Péter Balázs (midden) namens de Europese Commissie.

Modal shift

De renovatie draagt bij aan een grotere spoorwegcapaciteit en ondersteunt daarmee de ‘modal shift’. ,,Het spoor is voor ons een belangrijke aanvulling op onze shortsea-strategie. Het verbindt de Europese westkust en het achterland op een duurzame manier met elkaar. Minder over de weg en meer over water en spoor is beter voor het milieu”, aldus CFO Marika Menschaar-den Hartog van Havenbedrijf Moerdijk.

 

Spooremplacement bij Lage Zwaluwe

In het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport heeft Minister Harbers het besluit genomen tot een investering van ruim 7 miljoen voor het spooremplacement bij Lage Zwaluwe. Doordat daar in 2026 langere goederentreinen ontvangen kunnen worden, is een betere spoorontsluiting van het haven- en industrieterrein mogelijk. Dit draagt bij aan het streven om goederenvervoer per spoor verder te stimuleren.

 

740 meter lange treinen

,,We zijn enorm blij met het besluit van de minister en het feit dat dit nu in korte tijd de derde investering in het spoor wordt voor Port of Moerdijk. Naast de verbeterde railontsluiting bij CCT Moerdijk is er het investeringsbesluit van het ministerie om het emplacement op het haven- en industrieterrein geschikt te maken voor 740 meter lange treinen. En met het nieuwe besluit voor het emplacement bij Lage Zwaluwe zijn we straks een van de eerste havens die van hoofdspoornet naar de havenkant 740 meter lange treinen af kunnen handelen. Dat helpt onze ambitie van duurzame groei gigantisch”, aldus Marika Menschaar-den Hartog.

 

Beter benutten

De afgelopen jaren nam het aandeel van het spoorvervoer al toe, maar doordat het haven- en industrieterrein slechts ontsloten wordt door een enkel spoor, zit er momenteel een grens aan de optimalisatie van het treinverkeer. Met de mogelijkheid om de langere Europese treinen ook bij Lage Zwaluwe te laten stoppen, creëer je kansen om het enkele spoor van- en naar Moerdijk beter te benutten, zodat het spoorverkeer verder kan groeien, om daarmee het wegvervoer in te dammen.

 

Meeliften

Lage Zwaluwe is het knooppunt voor het spoorgoederenverkeer tussen het hoofdrailnet en de haven van Moerdijk. Met het realiseren van extra capaciteit voor het faciliteren van treinen met een lengte van 740 meter, kan de groei van het spoorverkeer in Moerdijk tot 2040 plaatsvinden. Door mee te liften op een al gepland wisselsaneringstraject zouden in 2026 de noodzakelijke sporen in Lage Zwaluwe al geschikt gemaakt kunnen zijn voor de langere treinen en daarmee in de pas lopen met het verlengen van de sporen op het haven- en industrieterrein. Dit tegen aanzienlijk lagere kosten.

 

 

Goedkoper

Omdat de inzet van langere goederentreinen het vervoer per spoor goedkoper maakt en daarmee bijdraagt aan het stimuleren van de ‘modal shift’ van weg naar spoor op de corridor, stelt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat € 7.260.000 beschikbaar in de komende drie tot vier jaar voor de uitvoeringskosten van de realisatie van het verlengen van twee sporen op emplacement Lage Zwaluwe. Dit project is onderdeel van MIRT GVC Oost en Zuidoost (Pijler 1), gericht op toekomstbestendige verbindingen tussen Mainport Rotterdam en het Europese achterland.

 

Multimodaal knooppunt

Port of Moerdijk groeit als multimodaal knooppunt in de Vlaams-Nederlandse Delta, met stijgende cijfers voor shortsea, extra werkgelegenheid en nieuwe bedrijvigheid, mede door de aanleg van Logistiek Park Moerdijk. Het enorme bedrijventerrein van meer dan 200 hectare is gesitueerd in de oksel van de autosnelwegen A16 en A17. Er is ruim 140 hectare grond beschikbaar voor grootschalige distributiecentra. Het bedrijventerrein wordt in vier fases ontwikkeld. DSV is het bedrijf dat zich zal vestigen op het nieuwe Logistiek Park Moerdijk. Op een perceel van 34 hectare hoopt DSV nog dit jaar te kunnen starten met de bouw van een hoogwaardig opslag- en distributiecentrum van maar liefst 200.000 vierkante meter.

 

Verbinding met de haven

Het nieuwe Logistiek Park Moerdijk wordt via een interne baan verbonden met het haven- en industrieterrein van Moerdijk aan de andere kant van de A17. Om de verbinding mogelijk te maken wordt momenteel gewerkt aan twee nieuwe kunstwerken: een brug over de Roode Vaart en een viaduct over de A17. Met deze interne baan wordt verkeersoverlast geminimaliseerd en ontstaat een snelle route van en naar de haven, waar containers ook hun weg via binnenvaart, spoor en kustvaart kunnen vervolgen.

 

Logistiek en industrie

Moerdijk heeft een prima bereikbaarheid via de modaliteiten zeevaart, binnenvaart, wegvervoer en spoor. Bovendien heeft het een aansluiting op het Europese buisleidingennetwerk. Port of Moerdijk is de vierde zeehaven van nationaal belang en de tweede containerhaven van Nederland. Op het haven- en industrieterrein is directe en indirecte werkgelegenheid voor zo’n 19.000 mensen. Voor 2023 zet het Havenbedrijf Moerdijk erop in om naast het Logistiek Park Moerdijk ook het Industrial Park verder tot ontwikkeling te brengen. Het multimodale karakter van Port of Moerdijk is daarbij een belangrijk speerpunt.

 

Paul Dirix nieuwe CEO Havenbedrijf Moerdijk

Paul-Dirix: nieuwe CEO-Havenbedrijf Moerdijk. Foto: Wouter Zaalberg

Ir. Paul Dirix (53) volgt medio januari 2023 Ferdinand van den Oever op als CEO van Havenbedrijf Moerdijk. Dirix is momenteel werkzaam in de haven van Amsterdam als algemeen directeur van het afvalverwerkingsbedrijf AEB en heeft een directieverleden bij onder andere NS, ProRail en TenneT. Samen met CFO Marika Menschaar-den Hartog zal hij het tweehoofdig bestuur van het havenbedrijf vormen. Van den Oever verruilde onlangs Moerdijk voor Leidingenstraat Nederland.

 

Duurzaamheid en circulariteit

,,Paul Dirix is zeer geschikt om de ambities van Havenbedrijf Moerdijk te realiseren. Met zijn heldere communicatiestijl weet hij zich ook in complexe situaties aantoonbaar staande te houden. Met zijn persoonlijke drive op het gebied van duurzaamheid en circulariteit, denken we dat hij goed past bij het havenbedrijf. Paul is een enthousiaste, resultaatgerichte verbinder”, aldus Peter van Laarhoven, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Port of Moerdijk.

,,Havenbedrijf Moerdijk heeft een mooie missie waar ik graag een bijdrage aan lever. Ik ben nieuwsgierig en enthousiast om met de mensen van Port of Moerdijk en de bedrijven op het haven- en industrieterrein aan de slag te gaan”, aldus Paul Dirix.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op