De afgelopen twee weken is het aantal storingen aan de Botlekbrug afgenomen. Volgens verladersorganisatie EVO is dit goed nieuws voor handels-en productiebedrijven. Een alternatieve oplossing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen bij nieuwe storingen aan de Botlekbrug blijft echter noodzakelijk. EVO wil dat gevaarlijke stoffen in dat geval door de Botlektunnel gaan.
EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, noemde het eerder deze maand nog verbijsterend dat het vervoer van gevaarlijke stoffen door storingen aan één brug zo’n honderd kilometer – zelfs via Noord-Brabant – werd omgeleid.
‘Kinderziektes’
Sinds de opening van de nieuwe Botlekbrug (12 juli 2015) kampte de brug met maar liefst zeventien storingen door falende afsluitbomen, vogels op schakelaars of een te harde wind. Tijdens deze ‘kinderziektes’ moesten Vrachtauto’s met gevaarlijke stoffen honderd kilometer omrijden. Tankauto’s mogen namelijk ook niet door de Heinenoordtunnel (A29) en de Drechttunnel (A16). Hierdoor lijden bedrijven die zuurstof voor ziekenhuizen of gasflessen voor loodgieters, schilders en dakdekkers produceren, tienduizenden euro’s aan schade.
Spoedoverleg
Tijdens een spoedoverleg met Rijkswaterstaat benadrukte EVO dat het vervoer van gevaarlijke stoffen door de Botlektunnel tijdens storingen veiliger, sneller en milieuvriendelijker is. In Noorwegen mogen gevaarlijke stoffen bijvoorbeeld buiten de spits om door tunnels. In het Verenigd Koninkrijk vindt dit vervoer in colonne plaats. EVO is in gesprek met onder andere Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Milieu om te onderzoeken of deze maatregelen ook in Nederland kunnen worden genomen.