Maasvlakte-shuttle pakt files aan

De modal shift (de verschuiving van transport over de weg naar het water en het spoor) is de toekomst. Minder vrachtverkeer op de weg zorgt voor minder congestie en is milieuvriendelijker. Intermodale operator Trimodal uit Rotterdam Hoogvliet rijdt sinds medio 2022 een eigen shuttle per spoor van RSC Waalhaven naar de diepzeeterminals en vice versa. De betrouwbare Maasvlakte-shuttle is goed voor het milieu en het logistieke proces. De goederentrein is sinds medio 2022 operationeel en rijdt precies volgens het spoorboekje.

 

,,Minder uitstoot van CO2 en fijn- en stikstof moet leiden tot een schonere planeet. De vele zware vrachtwagens zorgen ook voor de nodige vertraging en maken de wegen kapot”, aldus Don van Riel, managing-director van Trimodal.

 

Achterstallig onderhoud

Vanwege achterstallig onderhoud komen er diverse werkzaamheden aan bruggen en tunnels, waardoor de problemen op de wegen alleen maar groter worden. ,,Dat hebben we bijvoorbeeld vorig jaar gezien met de Haringvlietbrug. Daar hebben wij geen last van. Er komt in de periode 2025-2028 ook nog groot onderhoud en renovatie aan de Spijkenisserbrug en Van Brienenoordbrug. Daar gaan dagelijks 230.000 voertuigen overheen.”

 

Betrouwbaar alternatief

Met de Maasvlakte Shuttle is er een betrouwbaar alternatief. Trimodal zet gewoon een extra trein met wagons in. ,,We hebben de verbinding opgezet voor wegvervoerders, verladers, expediteurs, intermodale operators en rederijen. Hoofddoel is dat er minder vrachtwagens over de A15 en de N15 rijden want daar staan vaak files”, vervolgt Van Riel.

 

Werken Spijkenisserbrug

Van vrijdag 12 april 22.00 uur tot maandag 13 mei 05.00 uur is er geen autoverkeer mogelijk over de Spijkenisserbrug, de verkeersbrug over de Oude Maas tussen Hoogvliet en Spijkenisse. In die periode wordt er namelijk een nieuwe asfaltlaag aangebracht. De werkzaamheden zullen hun weerslag hebben op het wegennet in de regio, Van Beneluxplein tot voorbij Barendrecht.

 

Renovatie Heinenoordtunnel

Door de renovatie van de Heinenoordtunnel is deze tot eind van het jaar regelmatig afgesloten. De Heinenoordtunnel is gelegen in snelweg A29 tussen Barendrecht en Oud-Beijerland. Het vrachtverkeer zal ook andere wegen gaan zoeken als de Botlektunnel, gelegen in de snelweg A15 tussen Rotterdam en Europoort/Maasvlakte, vast staat; via de N57 en de A29 als de tunnel niet dicht is. In ieder geval dreigen er grote problemen qua bereikbaarheid. Vandaar dat Trimodal aan Rijkswaterstaat heeft aangeboden om extra Maasvlakte Shuttles te laten rijden.

 

‘De Rotterdammer’

Don van Riel, hoopt in de loop van 2024 ook een eigen shuttle van Rotterdam naar het Oosten van het land te rijden. De terminal in het Duitse Dörpen zou dan rechtstreeks verbonden worden met Rotterdam. ‘De Rotterdammer’ (de voormalige goederentrein van Coevorden naar Rotterdam) zou zo in ere worden hersteld.

 

Bestuurder

Trimodal heeft eveneens het vizier op het Zuiden gericht, met een Antwerpen-shuttle. ,,We zijn aan het bekijken hoe we de Rotterdamse haven met die van Antwerpen kunnen verbinden”, zegt Van Riel. De CEO van Trimodal is bestuurder bij diverse nationale en Europese verenigingen, vooral spoorgerelateerd. Zo is hij ruim 20 jaar voorzitter van de Nederlandse Vereniging Particuliere Goederenwagens (NVPG).

 

Intermodale operator

Trimodal is gespecialiseerd in conventioneel transport per trein van gassen en vloeistoffen en intermodaal spoorvervoer. De onderneming is uitgegroeid tot een intermodale operator die staat voor de meest efficiënte transportoplossingen. Zowel via het spoor als over het water en (indien niet anders mogelijk) over de weg.

 

Van A tot Z

De kracht van Trimodal is dat de klant van A tot Z ontzorgd wordt. Het bedrijf onder de rook van Rotterdam handelt namens derden complete treinen af als agent. De ‘cargadoor van het spoor’ heeft de regie in handen op het gebied van wagonmanagement, checken van de lading, opmaken van documenten en tracking & tracing.

 

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op