KWS: waterveiligheid is grote uitdaging
Waterveiligheid is een grote uitdaging in de komende jaren. ,,Zeker nu de effecten van klimaatverandering duidelijk worden. De stijgende zeespiegel en piekbelastingen op het watersysteem vragen om adequate oplossingen”, aldus Jan Pols, die sinds september directeur waterbouw is van KWS. Hiervoor was hij onder andere directeur van KWS Roosendaal-Sas van Gent en haar dochterondernemingen Aquavia en M.J. Oomen riool- en betontechniek BV. KWS werkt dagelijks aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland. Het bedrijf zorgt voor verbinding via infrastructuur over land en water, boven en onder de grond. Variërend van de aanleg van allerlei soorten wegen en havens tot dijkverzwaringen, betonwerken en rioleringen.
KWS is onderdeel van het internationaal opererende concern VolkerWessels waarvoor 12.000 mensen werkzaam zijn. Van stoep tot snelweg. KWS ontwerpt, bouwt, onderhoudt, beheert en exploiteert infra.
Waterbouw
Op het gebied van waterbouw richt KWS zich met name op projecten van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) en secundaire waterkeringen. KWS is al jarenlang betrokken bij diverse dijkversterkingsprojecten. Naast het aanbrengen van asfalt en verhardingen is KWS dan ook goed bekend met de uitdagingen van waterbouw. Het bedrijf weet heel goed wat er komt kijken bij de constructie of versterking van een dijk. ,,Daar liggen tal van raakvlakken met wegenbouw, maar ook met de disciplines van onze zusterbedrijven Aveco de Bondt, VSF en Van Hattum en Blankevoort. Waterbouw is echt complementair aan de werken die we al doen.”
Actuele projecten
Actuele projecten op het gebied van dijkverzwaring zijn Markermeerdijken, Mark-Dintel-Vliet en Hansweert die KWS samen met haar partners uitvoert. Zo werkt KWS in Zeeland, in de combinatie Answest, samen met Van Oord in opdracht van waterschap Scheldestromen aan de duurzame versterking van de dijk in het Zeeuwse dorp Hansweert.
Dijkversterking Hansweert
,,Na drie jaar van voorbereiding zijn we met de combinatie KWS-Van Oord eind 2022 gestart met de uitvoering van Dijkversterking Hansweert. Het is één van de belangrijkste projecten om Zeeland in 2050 bestand te laten zijn tegen de zeespiegelstijging. De oplevering was voorzien in 2027, maar we lopen voor op de planning. Het gebied zal naar verwachting al in het voorjaar van 2026 weer volledig toegankelijk zijn”, aldus projectmanager Rob van Koeveringe van KWS Infra Roosendaal.
Vlot verloop
De dijk wordt over een lengte van ruim vijf kilometer versterkt, vanaf het sluizencomplex Hansweert tot aan Biezelinge. Het vlotte verloop van het project is te danken aan ‘het uitblijven van mogelijke tegenvallers’ en efficiënt werken.
Badkuip
,,Met het versterken van de dijk wordt voldaan aan de laatste veiligheidsnormen. Het project Hansweert heeft hoge prioriteit omdat het achterliggend gebied een soort badkuip is, waar het water niet weg kan. Als de dijk het zou begeven, is het waterpeil al snel gevaarlijk hoog”, vervolgt de projectmanager.
Schepen
De dijk wordt grotendeels enkele meters hoger en daardoor ook een stuk breder. Daarvoor wordt maar liefst 500.000 kuub zand en 200.000 kuub klei met schepen aangevoerd. Binnen de realisatiefase staat duurzaamheid hoog in het vaandel. De aanpak is gericht op alle fasen in de productieketen, van grondstofwinning tot aan recycling.
Duurzaamheidsambitie
KWS heeft de duurzaamheidsambitie ‘Emissievrij 2030’ en ‘100% circulair in 2040’. Deze ambitie richt zich op het tegengaan van klimaatverandering, op aanpassing aan de klimaatverandering die al heeft ingezet en op het behouden en verbeteren van het complexe ecosysteem van planten en dieren.
CO2-reductie
Door in te zetten op slimme en gerichte maatregelen (zoals het verduurzamen van wagenpark en asfaltcentrales, het investeren in emissievrij materieel en het gebruikmaken van bouwlogistieke hubs) haalt KWS op eigen kracht een CO2-reductie van 70 procent in 2030.
Samenwerking
Om volledig emissievrij te kunnen werken is KWS ook deels afhankelijk van anderen. KWS zoekt daarom intensief de samenwerking op met haar opdrachtgevers, regelgevers, toeleveringsketen, kennisinstellingen en andere partners. Zo worden bijvoorbeeld afspraken gemaakt over op lage temperatuur geproduceerd hoogwaardig circulair asfalt én wordt samen naar manieren gezocht om de ecologische diversiteit rondom de werken te verbeteren.
Track record
Al generaties lang zit vakmanschap, innovatie en ondernemerschap in het DNA van KWS. Het is dan ook al meer dan 120 jaar een toonaangevende speler in de infrasector met een uitgebreid track record van succesvolle projecten. Met de beste mensen werkt KWS aan de duurzame infrastructuur van morgen.
Breed scala
Met zes vestigingen verspreid over het hele land en eigen materieel, biedt KWS een breed scala aan disciplines. Van advisering en uitvoering van kleinschalige werkzaamheden voor gemeenten en particulieren tot omvangrijke, multidisciplinaire projecten waarbij, met de nodige specialismen zoals asfalt en waterbouw, de volledige infrastructuur wordt gerealiseerd.
Maatwerk
Of het nu gaat om het asfalteren van een snelweg, de aanleg van een rotonde, het opnieuw inrichten van een bedrijfsterrein, de aanleg van een brug of de realisering van een strandbalkon. Voor elke klant uit overheid, bedrijfsleven of particuliere sector voorziet KWS in maatwerkoplossingen.
WAVE
Bij KWS staat veiligheid altijd voorop. Alle medewerkers werken volgens het uniforme veiligheidsprogramma WAVE: Wees Alert Veiligheid Eerst. ,,Veiligheid moet voor iedereen op gelijke wijze voorop staan. Dat komt ook het imago van de bouw & infra ten goede. Veiligheid mag nooit een beperkende factor zijn bij een aanbesteding en moet uit de concurrentiesfeer”, onderstreept Jan Pols.
Safety culture ladder
,,Veiligheid kent geen grenzen. Het staat dan ook op nummer 1 op onze agenda. Iedere dag bij de opstart wordt veiligheid als eerste genoemd. Onze safety culture ladder ziet op 12.000 veiligheidsleiders. Iedereen elke dag weer veilig thuis. Dat moeten we iedere dag opnieuw waarmaken. Of je nu in de bouwkeet zit of aan de directietafel. En of je nu bij KWS werkt, bij een onderaannemer of een andere rol hebt in een van de projecten. Al onze mensen zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van zichzelf en hun collega’s.”
Goede balans
Of het nu om groot of klein gaat, veiligheid en duurzaamheid staan altijd voorop. ,,Wij zoeken altijd naar een goede balans tussen mens, milieu en economie: emissies omlaag, circulariteit omhoog (hergebruik van materialen), aandacht voor biodiversiteit en klimaatadaptieve oplossingen”, vervolgt de directeur waterbouw.
Duurzaamheidsambassadeurs
KWS heeft de ambitie om in 2030 volledig emissievrij te werken. ,,We beschouwen het als onze opdracht en verantwoordelijkheid om zowel ons bedrijf als de leefomgeving waaraan wij werken mooier, sterker en toekomstbestendiger over te dragen aan de volgende generaties. En om deze ambitie te behalen werken we bij KWS door het hele land met eigen duurzaamheidsambassadeurs. Zij komen met duurzame initiatieven, pakken deze op en dragen zowel in- als extern ons duurzaamheidsbeleid uit.”
Elektrische 20-tons wiellader
KWS heeft begin dit jaar in het project Hansweert de elektrische 20-tons wiellader geïntroduceerd op de duurzame bouwplaats. De Volvo L120H Electric Conversion is een volledig emissievrije laadschop, die wordt ingezet voor groot grondverzet. KWS heeft met de ingebruikname van de elektrische wiellader een wereldprimeur en zet hiermee de volgende stap op weg naar emissievrij werken in 2030. Met de elektrische wiellader speelt KWS samen met combinatie Answest en waterschap Scheldestromen in op de groeiende vraag naar duurzame bouwmachines.
Voorbeeldfunctie
Het toevoegen van de elektrische wiellader aan het uitgebreide emissievrije materieelpakket laat zien dat KWS een voorbeeldfunctie vervult binnen de sector. Het bedrijf wacht niet af maar neemt een actieve rol in het behalen van de klimaatdoelstellingen.
Duurzame bouwplaats
Bij KWS wordt sterk ingezet op elektrificering van wagenpark, machines en materieel. Met de introductie van de 20-tons elektrische wiellader, zetten KWS en moederconcern VolkerWessels een krachtige volgende stap richting de gezamenlijke ambitie; emissievrij in 2030. Waar KWS eerder onder andere de eerste elektrische knijperwagen, een volledig elektrische asfaltset én een emissievrije grader in gebruik nam, is de elektrische wiellader een logisch vervolg hierop. Hier zijn inmiddels nog twee elektrische graafmachines van Hitachi en Hyundai aan toegevoegd. Deze innovaties passen perfect in de weg naar de duurzame bouwplaats van morgen.
Kracht
Naast samenwerking met externe partners in bijvoorbeeld Dijkversterkingsprojecten als Markermeerdijken, Mark-Dintel-Vliet en Hansweert werkt KWS ook veel samen binnen VolkerWessels Infrastructuur. Bijvoorbeeld op het project van Van Hattum en Blankevoort, Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard (KIJK). ,,Onze kracht ligt erin dat we in staat zijn om grote, complexe werken aan te sturen, terwijl we tegelijkertijd lokaal sterk vertegenwoordigd zijn. Zo zijn we met zes vestigingen goed aanwezig in de regio’s waar we werken. Onze mensen staan dicht bij de klant.”
Hoogwaterbeschermingsprogramma
,,Emissieloos werken wordt steeds belangrijker op de projecten”, gaat Jan Pols verder. ,,Zeker binnen het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Een ander aandachtspunt is natuurlijk het behouden en aantrekken van de juiste mensen. Dit is cruciaal om te kunnen blijven groeien en innoveren binnen onze sector. Daarbij zorgen we ervoor dat de kennis die we opdoen tijdens projecten breed gedeeld wordt binnen het bedrijf. Door al onze ervaringen optimaliseren we onze dienstverlening.”
Ervaring
Jan Pols heeft ruim veertig jaar ervaring in de civiele aannemerij en is letterlijk en figuurlijk opgegroeid op het water. Hij is in 1983 als assistent-uitvoerder gestart bij het concern. Vervolgens was hij 15 jaar projectdirecteur, zoals in het kader van grote werken als de A4 Delft-Schiedam, de A2 rondweg Den Bosch, de Haringvlietdam en de Volkeraksluizen. Later werd hij directeur bij KWS @Vice en KWS Roosendaal-Sas van Gent.
Circulariteit
KWS brengt jaarlijks meer dan twee miljoen ton asfalt aan. Het zet tijdens de bouw van haar projecten in op reductie van CO₂, stikstof, fijnstof en benzeen. Bovendien is er de circulaire ambitie om in 2040 geen primaire grondstoffen meer te gebruiken. Er wordt gewerkt aan het verhogen van het recyclingpercentage in de producten, het duurzaam (circulair) inkopen en circulair ontwerpen. Daarnaast wordt de circulariteit op de projecten gemeten en gezocht naar biobased of wastebased bitumen.
Klimaatadaptief
Klimaatadaptief en natuurinclusief bouwen wordt dé norm binnen KWS. Op deze manier wordt in alle bouwfases met de natuur rekening gehouden. Daarnaast werkt het bedrijf de komende jaren aan het verbeteren en het in balans brengen van de leefomgeving van mens en dier.
Van stoep tot snelweg
KWS ontwerpt, bouwt, onderhoudt, beheert en exploiteert infra. Van stoep tot snelweg, over land en op het water; zowel boven als onder de grond. Met eigen materieel, dochterondernemingen en deelnemingen in het hele land voorziet KWS in diverse disciplines. Van advies tot asfaltproductie en van specialismen en kleinschalig werk voor gemeenten en particulieren tot omvangrijke multidisciplinaire projecten waar KWS de complete infrastructuur realiseert. Oud asfalt, licht verontreinigde grond en andere materialen worden bij KWS maximaal hergebruikt. Inmiddels bestaat nieuw asfalt tot wel 75 procent uit gerecycled materiaal.