Koninklijke Van der Wees Groep: specialist bijzonder transport over water

De Koninklijke Van der Wees Groep, specialist in bijzonder transport over water, biedt altijd transportzekerheid. Ook bij lage waterstanden, die door de klimaatschommelingen steeds vaker voorkomen, reikt het bedrijf de helpende hand. ,,Wij zorgen altijd voor transportzekerheid. Bij extreem laag water zetten we bijvoorbeeld de Nicolaas van der Wees in. Dat schip heeft slechts een diepgang van 1,15 meter”, aldus salesmanager Mark van den Berg van de Koninklijke van der Wees Groep.

 

De Nicolaas van der Wees wordt onder andere ingezet voor het vervoer van grote generatoren en transformatoren. Het casco van het schip heeft een complete refit ondergaan en de motoren en schroeven zijn gereviseerd. ,,Door de steeds vaker voorkomende extreem lage waterstanden, met een dusdanig ondiepe Rijn ‘dat je bijna naar de overkant kunt lopen’, ontstond er een dreiging dat transporten in de binnenvaart niet door zouden kunnen gaan. Daar hebben we met de Nicolaas van der Wees een oplossing voor gevonden”, vult projectmanager Christian de Korte aan.

 

Betrouwbaarheid

De Koninklijke van der Wees Groep staat al 115 jaar bekend om zijn betrouwbaarheid en vakmanschap. Voor al het transport dat niet over de weg of met conventionele schepen vervoerd kan worden vanwege gewicht of afmetingen is men bij Van der Wees aan het juiste adres. Met haar uitgebreide vloot pontons en duw/sleepboten kan het iedere lading aan. Naast reguliere sleepdiensten voor de baggerindustrie of offshore is het bedrijf ook gespecialiseerd in het plaatsen van bruggen en tewaterlatingen van casco’s maar ook in jachttransporten vanaf de werf naar de uiteindelijke bestemming.

 

Duwboot Pieter van der Wees en ponton Lastdrager 27.

 

Ponton Ahoy 25

Van der Wees Watertransporten heeft recentelijk de duwboot Pieter van der Wees en haar submersible ponton Lastdrager 27 ingezet voor het project Ahoy 25 van ZHD Stevedores. Het ponton Ahoy 25 is door Van der Wees uit het water getild met het submersible ponton, overgereden naar het grotere ponton Lastdrager 35 en vervolgens bij de IJsselwerf de hal ingereden zodat er ‘droog’ aan gewerkt kan worden. In plaats van nieuwbouw wordt de Ahoy 25 vanwege haar goede kwaliteit compleet gestript, flink opgepoetst, gerenoveerd en uitgerust met een nieuwe kraan.

 

Van A tot Z ontzorgd

Van der Wees is uitgegroeid tot one-stop dienstverlener op het gebied van water- en wegtransport, logistiek en op- en overslag. Er is veel synergie tussen deze diensten. De klant wordt van A tot Z ontzorgd, mede door het verstevigen van de binnenvaartdiensten. Zo is in de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in nieuwe schepen, kranen en reachstackers.

 

Huisvervoerder

De onderneming is op het gebied van vervoer over het water uitgegroeid tot dé specialist bij uitstek voor transport van onder andere havenkranen, luxe megajachten, (petro) chemische onderdelen, industriële machines, generatoren, scheepssecties, offshore- en baggerequipment. Van der Wees heeft zich ontwikkeld tot huisvervoerder voor onder andere Mammoet, Wagenborg, Boskalis en Van Oord voor gecompliceerd vervoer over het water. Van der Wees beschikt in Dordrecht over een opslagterrein van 90.000 vierkante meter, inclusief acht geconditioneerde opslagloodsen De 550 meter lange kade is geschikt voor schepen tot 5.5 meter diepgang. Verder beschikt de onderneming over een vijftien meter brede verlaagde oprijkade om RoRo operaties uit te voeren. Het terrein voorziet ook in een directe spoorverbinding.

 

Op- en overslag

De onderneming voorziet in op- en overslag in de brede zin van het woord: stukgoederen, stalen buizen, damwanden en het strippen en stuffen van containers. Met een 550 meter lange kade en een kadekraan met een capaciteit van 104 ton, kan het bedrijf veel projecten aan. De onderneming wordt ook in toenemende mate ingeschakeld voor bewerking van stalen buizen en andere halffabricaten. Daarvoor heeft het de beschikking over een unieke Bomar lintzaagmachine met rollerbaan.

 

Van der Wees beschikt over drie vleugeltrailers die specifiek voor het transport van windmolenonderdelen kunnen worden ingezet.

 

Kust- en kanaalwerken

In toenemende mate worden kust- en kanaalwerken verzorgd, zoals transport en bewerking van damwanden en remmingwerken. Alle disciplines zijn gelinkt aan elkaar. Zo worden bijvoorbeeld onderdelen geladen en gelost met vrachtwagens, bewerkt en vervolgens op een ponton verladen om op de projectlocatie te worden opgebouwd.

 

Ponton

,,Wij zijn specialist in het vervoer van alles wat te groot, te massaal en te volumineus is. Het water is daarvoor super geschikt. Door de grote afmetingen past de lading vaak niet in een binnenvaartschip, maar dan biedt een ponton uitkomst. Ons grootste ponton is 75 bij 22 meter”, vervolgt Van den Berg.

 

Windmolenvleugels

Met betrekking tot wegtransport kan Van der Wees exceptioneel vervoer aan tot 65 meter lengte. Daarmee maakt het bedrijf het verschil. Zo zijn de drie keer uitschuifbare trailers prima geschikt voor het vervoer van windmolenvleugels. ,,Van 39 meter jaren geleden zijn ze inmiddels 65 meter lang. Dat valt voor ons extra op omdat we inmiddels ook worden ingeschakeld bij het ontmantelen van oude windmolens.” Van der Wees beschikt inmiddels over drie vleugeltrailers die specifiek voor het transport van windmolenonderdelen kunnen worden ingezet.

 

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op