Koninklijke Van der Wees Groep: specialist in bijzondere transporten

Op de kade aan de ’s Gravendeelsedijk in Dordrecht is de havenkraan van de Koninklijke Van der Wees Groep druk in de weer met zware stukken staal. Het werkpaard voor de logistiek is een van de vele investeringen in de afgelopen jaren die de nieuwe koers van het bedrijf onderstrepen. Er worden meer risico’s genomen om concurrerend te blijven in de internationale markt. Wat onveranderd blijft in 115 jaar Van der Wees zijn betrouwbaarheid en vakmanschap. Voor al het transport dat niet over de weg of met conventionele schepen vervoerd kan worden vanwege gewicht of afmetingen is men bij het in 1907 door Abraham van der Wees sr opgerichte bedrijf aan het juiste adres. Met haar uitgebreide vloot pontons, sleep- en duwboten kan het iedere lading aan.

 

De onderneming is specialist in bijzonder transport over water, sleepdiensten en offshore services; waar ook ter wereld. Als mensen echt niet meer weten hoe ze iets van A naar B moeten krijgen, biedt Van der Wees de helpende hand. Naast reguliere sleepdiensten voor de baggerij of offshore is het bedrijf ook gespecialiseerd in het plaatsen van bruggen en tewaterlatingen van casco’s maar ook in jachttransporten vanaf de werf naar de uiteindelijke bestemming.

 

Spectaculaire transporten

Inherent aan Van der Wees zijn regelmatig spectaculaire transporten die veel publiciteit genereren. Een mooi recent voorbeeld is het begeleiden van het transport van het superjacht Galactica vanaf Heesen Yachts in Oss naar Harlingen waar het afgebouwd wordt bij Icon Yachts. Het varende paleis van 100 miljoen euro is 80 meter lang en beschikt over een bioscoop, een helikopterplatform en een zeven meter lang zwembad. Vorig jaar verzorgde Van der Wees bijvoorbeeld (in opdracht van Mammoet) het invaren en plaatsen van drie spoorbruggen in het Oostenrijkse Linz. In een verder verleden springen het bijzondere transport in het oog van een Boeing 747 en een Concorde in Duitsland.

 

Synergie

Naast het Watertransport wordt de Koninklijke Van der Wees Groep gevormd door de divisies Logistiek en Wegtransport. ,,We zijn een one-stop dienstverlener op het gebied van water- en wegtransport, logistiek en op- en overslag. Daarbij is er veel synergie tussen de verschillende divisies. We ontzorgen de klant van A tot Z”, aldus CEO Rolf Maliepaard.

 

Assets

Vroeger werden nieuwe bedrijfsmiddelen pas aangeschaft onder het motto ‘eerst verdienen, dan kopen’. Dat conservatieve gedachtengoed is inmiddels losgelaten. ,,We hebben flink geïnvesteerd in organisatie en assets. In de afgelopen jaren hebben we nieuwe schepen, kranen en reachstackers aangeschaft. Bovendien zijn het terrein en de loodsen opgeknapt. Met het verstevigen van onze binnenvaartactiviteiten kunnen we de klant nog beter van dienst zijn. Mede dankzij de komst van de nieuwe kadekraan kunnen we bijvoorbeeld extra kust- en kanaalwerken aannemen”, vervolgt Maliepaard. Hij verruilde vier jaar geleden als algemeen directeur De Waal scheepstechniek in Werkendam voor Van der Wees. Daarvoor was hij werkzaam bij de vermaarde scheepswerf Verolme in Rotterdam. ,,De oude Cor Verolme, ‘de Koning van de Stapelloop’, heeft mij wegwijs gemaakt in de scheepvaart.”

 

Pontons

Naast industriële werken verricht Van der Wees ook veel maritieme werken, waar vaak pontons voor worden ingezet. ,,Sommige werken kunnen we zelfs volledig op het water uitvoeren. Het is dan heel fijn om over een eigen vloot te beschikken, evenals over eigen op- en overslagfaciliteiten. We zijn veel flexibeler dan voorheen en kijken proactief naar kansen in de markt”, vult salesmanager Mark van den Berg aan.

 

Vaarwegen

Van der Wees is bekend met de vaarwegen en kan elk transport uitvoeren, calculeren en engineeren, voor binnenwateren en Short Sea. Het bedrijf kent de verschillende instanties en weet precies waar het moet zijn als het gaat om het verkrijgen van vergunningen. Men kent de bottlenecks en weet hier op in te spelen, mede dankzij ervaren schippers, uitvoerders en projectmanagers.

 

Op- en overslag

De onderneming voorziet in op- en overslag in de brede zin van het woord: stukgoederen, stalen buizen, damwanden en het strippen en stuffen van containers. Met een 550 meter lange kade en een kadekraan met een capaciteit van 104 ton, kan het bedrijf veel projecten aan.

 

Unieke zaagmachine

De onderneming wordt ook in toenemende mate ingeschakeld voor bewerking van stalen buizen en andere halffabricaten. Daarvoor heeft het de beschikking over een unieke Bomar lintzaagmachine met rollerbaan. Met ruim 4 meter hoog, 6,5 meter breed, een zaag van 1,5 meter en een totaal gewicht van 14 ton is het een van de grootste zaagmachines van Nederland. De bijbehorende rollerbaan kan een belasting tot 35 ton aan. Elke zaagopdracht is mogelijk, met een minimale doorlooptijd.

 

Value added logistics

De capaciteit wordt regelmatig gebruikt voor onder andere inrichtings- en ontmantelingsservices voor de offshore of voor het transhippen van casco’s. Value added logistics betreffen bijvoorbeeld het zagen van buizen en damwanden, het schuiven van damwanden, hijsgaten snijden, markeren en het overstempelen van staal.

 

Alles onder één dak

,,We hebben alles onder één dak. De klant hoeft maar een mailtje te sturen en alles wordt geregeld. Ze weten waar we sterk in zijn en dat wordt gewaardeerd. Met de directe verbinding naar de A16-E19, een spooraansluiting voor de deur en de kade direct aan de Oude Maas kunnen wij elk logistiek vraagstuk aan. Onze locatie (voorzien van alle modaliteiten) is een belangrijke succesfactor, maar minstens zo belangrijk zijn onze medewerkers. Het is leuk om iets te verkopen, maar het werk moet wel uitgevoerd worden. Onze vloot heeft zoveel ervaring, waarbij dienstverbanden van veertig jaar geen uitzondering zijn. Veel kennis en ervaring is in onze branche erg belangrijk. Bijvoorbeeld essentieel bij het vervoer van een superjacht zoals de Galactica. Dat is niet even een kwestie van een bootje vervoeren. Er komt enorm veel bij kijken”, zegt Maliepaard.

 

Gelinkt

In toenemende mate worden bijvoorbeeld kust- en kanaalwerken verzorgd, zoals transport en bewerking van damwanden en remmingwerken. ,,Al onze disciplines zijn gelinkt aan elkaar. Zo worden bijvoorbeeld onderdelen geladen en gelost met vrachtwagens, bewerkt en vervolgens op een ponton verladen om op de projectlocatie te worden opgebouwd. Daarmee is de cirkel rond”, aldus Van den Berg.

 

Volumineus

De pontons variëren in grootte van kleinere dekschuiten tot ‘complete voetbalvelden’. ,,Wij zijn specialist in het vervoer van alles wat te groot, te massaal en te volumineus is. Het water is daarvoor super geschikt. Door de grote afmetingen past de lading vaak niet in een binnenvaartschip, maar dan biedt een ponton uitkomst. Ons grootste ponton is 75 bij 22 meter. Daar kun je als het ware een huis op bouwen”, legt de salesmanager uit.

 

Wegtransport

,,Met betrekking tot wegtransport ligt onze expertise op het gebied van ‘lange’ transporten”, gaat Van den Berg verder. ,,Wij kunnen ‘convoi exceptionnel’ aan tot 65 meter lengte. Daarmee maken we het verschil. Zo zijn onze nieuwste drie keer uitschuifbare trailers prima geschikt voor het vervoer van windmolenvleugels.”

 

Windmolenonderdelen

Windenergie is een van de belangrijkste bronnen van duurzame energie. ,,Als bijzonder transportexpert leveren we graag een bijdrage aan de toekomst van deze duurzame energiebron. Ook de blades van de windmolens worden groter en zwaarder. Van 39 meter jaren geleden zijn ze inmiddels 65 meter lang. Dat valt voor ons extra op omdat we inmiddels ook worden ingeschakeld bij het ontmantelen van oude windmolens”, vervolgt hij. Van der Wees beschikt ondertussen over zes vleugeltrailers die specifiek voor het transport van windmolenonderdelen kunnen worden ingezet.

 

65 meter

De trailers zijn 3-assig, driemaal uitschuifbaar, hydromechanisch gestuurd en hydraulisch geveerd. Omdat ze hydromechanisch gestuurd zijn, kan er ruim een meter opwaarts worden gegaan waardoor hoge obstakels makkelijk genomen kunnen worden. Met deze extra opties kunnen ook met deze 65 meter lange transporten de moeilijkste uithoeken van Europa worden bereikt.

 

Predicaat Koninklijk

Honderd jaar vakmanschap van Van der Wees Transporten is in 2007 onderscheiden met het predicaat Koninklijk. De onderneming, sinds 1991 gevestigd aan de ’s Gravendeelsedijk in Dordrecht, heeft door veel kennis en ervaring een uitstekende naam opgebouwd in de markt van exceptioneel vervoer. Voor praktisch ieder vervoersprobleem biedt Van der Wees uitkomst.

 

Gecompliceerd

Anno 2022 opereert de Koninklijke Van der Wees Groep voornamelijk Europees en er zijn zestig mensen in vaste dienst werkzaam. Het bedrijf is huisvervoerder voor onder andere Mammoet, Wagenborg, Boskalis en Van Oord voor gecompliceerd vervoer over het water. Van der Wees beschikt over een opslagterrein van 90.000 vierkante meter, inclusief acht geconditioneerde opslagloodsen De 550 meter lange kade is geschikt voor zeeschepen en coasters tot 5.5 meter diepgang. Verder beschikt het bedrijf over een vijftien meter brede verlaagde oprijkade om RoRo operaties uit te voeren. Het terrein voorziet ook in een directe spoorverbinding.

 

Modal shift

De overheid zet steeds meer in op de modal shift: stimuleren van het vervoer over het water om het wegtransport zoveel mogelijk te reduceren. Daar speelt ook Van der Wees op in. De onderneming is op het gebied van vervoer over het water uitgegroeid tot dè specialist bij uitstek voor transport van onder andere havenkranen, luxe megajachten,- (petro) chemische onderdelen, krachtcentrale-onderdelen, scheepssecties, offshore- en baggerequipment.

 

Containeroverslag

Vier jaar geleden is Van der Wees ook gestart met containeroverslag. Per uur kunnen 40 containers gelost worden. Hierdoor kunnen niet alleen grote projecten maar vooral ook korte termijnprojecten worden aangegaan. ,,De aanvoer per schip is altijd wispelturig. In nauw overleg met de barge operators zorgen we ervoor dat de containers wanneer dan ook kunnen worden leeggehaald. Die flexibiliteit wordt erg op prijs gesteld door de klant”, verklaart Rolf Maliepaard. Van der Wees verzorgt desgewenst voor de klant ook het voorraadbeheer van de opgeslagen goederen.

 

Werkgelegenheid

Van der Wees is van oudsher belangrijk voor de werkgelegenheid in Dordrecht en omstreken. Hetgeen wordt verdiend, komt het bedrijf ten goede. Van de winst worden bijvoorbeeld nieuwe schepen of nieuw wegmaterieel gekocht. De continuïteit van het bedrijf blijft voorop staan. Dat wordt ook weerspiegeld door de vele lange dienstverbanden.

 

Vacatures

De krapte op de arbeidsmarkt wordt in de techniek, transport en logistiek steeds nijpender. Dat merkt Mark van den Berg ook in de dagelijkse praktijk. ,,Wij zijn werkzaam in een super dynamische branche, met een grote verscheidenheid aan projecten. Probeer dat echter vandaag de dag maar eens uit leggen. We hebben onder andere vacatures voor matrozen, stuurmannen, kraanmachinisten en logistiek medewerkers. Het werk bij ons is niet aan te slepen.”

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op