Katoen Natie Logi Park: Logistiek in ruime zin

 

Sinds de start rond de millenniumwisseling zijn de vestigingen van Katoen Natie op het Value Park Terneuzen en aan de Westerschelde flink gegroeid. Katoen Natie Logipark beschikt zodoende over een enorm silocomplex, goed voor 160 silo’s, twee loodsen en een opslagterrein van 30.000 vierkante meter in de open lucht. Er is bovendien de mogelijkheid tot verdere uitbreiding.

 

Katoen Natie verricht op haar sites in Terneuzen allerlei logistieke werkzaamheden voor verschillende klanten. De Zeeland Container Terminal (ZCT) aan de Westerschelde en het Katoen Natie Logipark op het Value Park Terneuzen, zijn bijna 25 jaar geleden tot stand gekomen om de activiteiten van Dow Benelux en Trinseo optimaal te ondersteunen. Op jaarbasis is Katoen Natie in Zeeuws-Vlaanderen goed voor zo’n 45.000 TEU via de binnenvaart.

 

Technische logistieke dienstverlening

Katoen Natie verzorgt al bijna 25 jaar voor Dow en Trinseo op- en overslag, administratieve taken én een zeer technische logistieke dienstverlening. Enkele jaren geleden nam Trinseo in Terneuzen diverse activiteiten van Dow over.

 

Samenwerking

Inmiddels zijn 80 procent van de producten die Katoen Natie Logipark opslaat en behandelt afkomstig van Trinseo en 20 procent van Dow. In iedere silo kan 180 ton droge bulk worden opgeslagen. In 2018 zijn Katoen Natie en Trinseo een langdurige samenwerking aangegaan waarbij Trinseo een compounding plant bouwde binnen de loodsen van Katoen Natie Logipark.

 

 

Compounding plant

,,Synergie met onze klanten vinden we erg belangrijk. Zo worden in de compounding plant (sinds zes jaar operationeel) hoogwaardige plastics geproduceerd door Trinseo, die rechtstreeks worden verblazen naar de Katoen Natie silo’s”, aldus Edwin Reitsma, Terminal Manager van Katoen Natie Logipark.

 

Granulaten

De granulaten van Dow en Trinseo worden vervoerd naar de silo’s, waarna de medewerkers van Katoen Natie voor verdere verwerking zorgen. ,,De toegevoegde waarde activiteiten variëren van verpakken in diverse vormen (zakken, big bags, octabins) tot zeven, blenden en ontstoffen.”

 

Laadpunten

Katoen Natie zorgt ervoor dat de juiste containers beschikbaar zijn om de laadpunten te bedienen. De volle containers worden per truck of terminal trekker naar de nabijgelegen terminal vervoerd. Vandaar gaan ze per lichter naar de deepsea havens voor de wereldwijde distributie.

 

Duurzaamheid

De terminal is goed bereikbaar, zonder sluizen te hoeven passeren en gelegen vlakbij de laadpunten  van Dow en Trinseo, het Katoen Natie Logipark en andere logistieke dienstverleners op het Value Park. Duurzaamheid is speerpunt van beleid van Katoen Natie. Vandaar dat zoveel mogelijk vrachtwagens van de weg worden gehaald, ten gunste van binnenvaart en short sea. Dat zorgt voor een schoner milieu en lagere transportkosten. De terminal aan de Westerschelde is dan ook een prima alternatief voor de toenemende congestie in de havens van Antwerpen en Rotterdam.

 

Sterke combinatie

Vanwege de congestie in de havens van Antwerpen en Rotterdam zijn rederijen, verladers en vervoerders op zoek naar uitwijkmogelijkheden. ZCT aan de Braakmanhaven is de enige terminal gelegen aan open water in de Gent-Terneuzen regio. Vanaf hier kunnen diverse bedrijven hun lading verschepen. De terminal vormt samen met Katoen Natie Logipark een sterke combinatie. ZCT heeft de ambitie om uit te groeien tot short sea hub.

 

Toegevoegde waarde

Katoen Natie, dat ruim 160 jaar geleden werd opgericht in bakermat Antwerpen, heeft zich ontwikkeld tot een van de grootste logistieke dienstverleners ter wereld. Het concern voorziet onder leiding van CEO Fernand Huts in toegevoegde waarde in de ruime zin van het woord. Naast op- en overslag worden ook allerlei (technische en logistieke) ‘value added activities’ verricht.

 

Multinationals

De groep telt inmiddels 15.000 werknemers en beschikt over ruim 100 vestigingen in 30 landen. In Europa, Azië en de Verenigde Staten. De voornaamste klanten van Katoen Natie zijn multinationals uit de chemiesector, de automotive en de consumptiegoederenindustrie.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op