Kampen uitgegroeid tot topvestiging MBI de Steenmeesters

De strategische locatie van MBI De Steenmeesters in Kampen is uitgegroeid tot de belangrijkste van het concern.

 

Binnen de Regio Zwolle, één van de economische topregio’s van Nederland, speelt het havenbedrijf Port of Zwolle een essentiële rol. Met meer vervoer over water, goed inspelen op de energietransitie en circulaire productieprocessen ontwikkelt Port of Zwolle zich als duurzame haven van de toekomst. Port of Zwolle is het gezamenlijke havenbedrijf van de gemeenten Zwolle, Meppel en Kampen. Sinds begin dit jaar is de nieuwe productiehal van MBI De Steenmeesters in Kampen (eind 2023 geopend) volledig operationeel. Het bedrijf past uitstekend in de ontwikkeling van Port of Zwolle tot logistieke hub voor duurzame bedrijvigheid. Mede daarom werd MBI De Steenmeesters, dat letterlijk en figuurlijk een steentje bijdraagt aan een mooiere leefomgeving, eind maart uitgeroepen tot Havenondernemer van het Jaar.

 

Met meerdere vestigingen in Nederland, België en Duitsland biedt MBI een uitgebreid assortiment hoogwaardige producten voor diverse toepassingen, zoals sierbestrating, elementverhardingen, geveloplossingen en keramische vloer- en wandtegels.

 

,,De erkenning van Port of Zwolle was een leuke verrassing. Het is mooi om waardering te krijgen vanuit de omgeving en goed dat ons bedrijf zo in de belangstelling staat, maar verder zijn we vooral bezig met de dagelijkse gang van zaken. Kampen is uitgegroeid tot onze belangrijkste vestiging, zeker nadat de volumefabriek in Veghel afgelopen zomer met pensioen is gegaan”, aldus algemeen directeur Marcel Bettonvil van MBI De Steenmeesters.

 

MBI De Steenmeesters, vertegenwoordigd door algemeen directeur Marcel Bettonvil, is eind maart door Port of Zwolle uitgeroepen tot Havenondernemer van het Jaar.

 

Milieubewustzijn

Met de moderne tegelfabriek in de Haatlandhaven te Kampen (‘de Moderne Mondriaan’) is MBI een van de duurzaamste betonfabrikanten in Europa, waarbij innovatieve productietechnieken worden gecombineerd met een scherp oog voor milieubewustzijn. Veel van de energie die MBI gebruikt in het productieproces wordt opgewekt dankzij zonne- en windenergie.

 

Energietransitie

MBI loopt voorop in de energietransitie. Met twee windmolens op haar terrein en 5.300 eigen zonnepanelen hoeft de locatie in Kampen alleen extern groene stroom te kopen als het windstil en donker is. Daarnaast zijn alle heftrucks omgezet van diesel naar elektrisch. De warmte die vrijkomt bij het uitharden van beton blijft bewaard in klimaatkamers, waardoor minder energie nodig is in de productie.

 

Knooppunt

Port of Zwolle is de logistieke toegangspoort voor Regio Zwolle. Multimodaal verbonden met de zeehavens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen en met uitstekende verbindingen richting Noord- en Oost-Nederland en Noord- en Noordoost Europa. Port of Zwolle is een fysiek knooppunt waar water, spoor en wegen bij elkaar komen en waar de belangen behartigd worden van ondernemers, onderwijs en overheid in de Regio Zwolle. De strategische locatie in Kampen stelt MBI in staat om optimaal gebruik te maken van watertransport voor grondstoffen en producten.

 

Marktleider

 

MBI De Steenmeesters is marktleider in Nederland op het gebied van esthetische tegels en stenen van beton en keramiek. Het is actief in de productie en verkoop van betonnen bestrating- en gevelstenen en de verkoop van keramische tegels. ,,Onze missie is het creëren van een mooie, duurzame en comfortabele leefomgeving. We zijn sinds 1988 gevestigd in Kampen. Deze locatie in Port of Zwolle, met 14 hectare terrein, is uitgegroeid tot de belangrijkste van MBI groep. We hebben hier twee steenproductielijnen, een nabewerkingplant (‘de nieuwe Rembrandt’) én een nieuwe tegelfabriek ofwel ‘de nieuwe Mondriaan’!”

 

 

Tuintegels

MBI levert aan zowel de zakelijke als particuliere sector (zowel voor binnen als buiten) en is actief in de sectoren bouw, infra en tuin. In Kampen wordt de brede collectie tuintegels gemaakt. ,,Tuinen zijn bij ons de belangrijkste business. We waren ooit nummer 7, maar door enkele overnames en autonome groei zijn we marktleider geworden. We houden van een goede balans met groen. Het gaat bij ons niet om massaproductie, maar om kwaliteit en esthetische producten met allerlei mooie kleurtjes. Zo dragen we bij aan een mooiere leefomgeving en een upgrading van de openbare ruimte”, vervolgt Bettonvil (57), die sinds 2006 algemeen directeur is van MBI.

 

Familiebedrijf

MBI is in 1945 opgericht door Anton van der Meijden. In 2025 bestaat het bedrijf dus 80 jaar. Lex en Robert van der Meijden, de beide zoons van de grondlegger, zijn nog altijd nauw betrokken bij de bedrijfsvoering en maken deel uit van de Raad van Commissarissen.

 

De nieuwe tegelfabriek in Kampen werd in november 2023 geopend.

 

Kernwaarden

Bettonvil benadrukt dat in 1945 een stevig fundament gelegd is voor vijf kernwaarden die tot op de dag van vandaag leidend zijn bij MBI: eigenaarschap, inventiviteit, oog voor detail, teamgeest en leergierigheid.

 

Cultuur

,,MBI is altijd een familiebedrijf gebleven, waar ook de aandeelhouders een gevoel bij houden. Onze Steenmeesters hebben oog voor detail, zijn leergierig en hebben een teamspeler mentaliteit. Dat geldt onderling maar ook richting onze klanten. Een familiebedrijf kent een eigen cultuur. Hoe groot we ook geworden zijn, de mens staat bij ons altijd voorop.”

 

Circulair

Port of Zwolle heeft de ambitie om steeds meer circulair te werken. ,,Dankzij de waterverbinding is onze reikwijdte groter en kunnen we grondstoffen inkopen die vanuit het circulaire circuit komen. Oud beton is weer grondstof voor nieuw beton, ook al gaat dit gemakkelijker in bijvoorbeeld betonmortel dan in een dunne nieuwe tuintegel. Voor echte circulariteit hebben we de hele keten nodig.” Marcel Bettonvil is daarom actief lid van de stuurgroep van het Betonakkoord.

 

Algemeen directeur Marcel Bettonvil van MBI in de nieuwe productiehal in Kampen.

 

Strategische locatie Kampen

MBI maakt optimaal gebruik van de goede locatie van Kampen met grondstoffenleveringen per schip van veel diverse locaties in Nederland uit Rotterdam, Harlingen, Limburg en Zeeland en daarnaast uit Duitsland en België. Verder komen ook materialen uit Noorwegen die nu nog in Amsterdam worden overgeslagen. Voor het transport van de producten per as is er een jarenlang partnerschap met transporteurs uit de regio.

 

Innovatie

MBI loopt voorop in innovatie op haar vlak. Betonbestratingsproducenten uit de hele wereld komen kijken naar de Nieuwe Rembrandt, de nabewerkingslijn die tegels digitaal decoreert met een keramisch design en voorziet van onderhoudsarm Protection Plus systeem. De nieuwe tegelfabriek, de Moderne Mondriaan, loopt voorop in kwaliteit, kleurnuancering, automatisering en duurzaamheid: minder cement met Cemsaver, langer gasloos klimatiseren, met groene stroom van de eigen locatie. Daarnaast is er ook een nieuwe productielijn voor gevelstrips voor de nieuwe gevelbouwvormen.

 

MBI draagt letterlijk en figuurlijk een steentje bij aan een mooiere leefomgeving.

 

Betonakkoord

MBI participeert actief in de branchevereniging Betonhuis en het Betonakkoord met andere partijen uit de keten. Het van origine Brabantse familiebedrijf heeft een duidelijk duurzaamheidsbeleid met concrete beleidsdoelstellingen op het vlak van: Productsamenstelling (duurzaam beton met veel minder Portland cement), Productlevensduur (kwalitatieve toplaag), Projectomgeving (CityHealth® en klimaatadaptatie), Proces (ISO14001 en MVO niveau 3 gecertificeerd) en People (veiligheidsbeleid, personeelsbeleid, winstdeling).

 

A50

Jaarlijks komt er zo’n 400.000 ton aan grondstoffen voor MBI aan in Kampen. De eindproducten vertrekken veelal weer per as. ,,Het doortrekken van de A50 is daarom een belangrijk punt voor ons. Dat versnelt het wegvervoer aanzienlijk. En dat Port of Zwolle zich inzet voor de verbreding van de sluis bij Kornwerderzand is voor MBI op de langere termijn ook een interessante ontwikkeling in de infrastructuur”, aldus de CEO van MBI De Steenmeesters.

 

Sluiscomplex Kornwerderzand

De geplande aanpassingen aan het sluiscomplex Kornwerderzand staan momenteel onder druk door fors oplopende kosten. Hoewel Port of Zwolle, de noordelijke regio’s en de ondernemers in deze regio’s de verbreding en verdieping van de sluis als een belangrijke economische kans zien, is de toekomst van het project ongewis.

 

Tuinen vormen de belangrijkste business van MBI.

 

Cruciaal

Voor Port of Zwolle is de aanpassing van de sluis van cruciaal belang om grotere schepen toegang te geven tot de havens van onder andere Kampen, Meppel en Zwolle. Hiermee kunnen ondernemers in de regio profiteren van nieuwe markten en een sterkere logistieke positie. Als het project niet doorgaat, dreigt een gemiste kans voor economische groei en werkgelegenheid in de regio.

 

Maritieme economie

Samen met provincies, regio’s en onder andere ondernemersorganisaties als Koninklijke Binnenvaart NL, Netherlands Maritime Technology (NMT), Evofenedex, VNO-NCW MKB Noord, VNO-NCW Midden en MKB Regio Zwolle benadrukt Port of Zwolle al jaren hoe belangrijk de nieuwe sluis kan zijn voor het verder ontwikkelen van de maritieme economie in de hele IJsselmeerregio.

 

Ondernemers

Ondernemers uit Urk, Lelystad, Zwartewaterland, Lemmer, Makkum, Zwolle, Meppel en Kampen geven aan hoe zij baat kunnen hebben bij de nieuwe sluis omdat deze zal zorgen voor een ontwikkeling van nieuwe markten en betere internationale verbindingen, met extra bedrijfsinvesteringen in de regio tot gevolg.

 

Kornwerderzandsluis.

 

Oproep aan het Rijk

Port of Zwolle roept de Rijksoverheid op om met spoed naar oplossingen te zoeken en met aanvullende financiering te komen, zodat de aanpassingen alsnog kunnen worden gerealiseerd. Te meer daar de regionale overheden en ondernemers hun verantwoordelijkheid nemen en een significante bijdrage hebben geleverd. Het is nu aan het Rijk om het belang van het project voor de Nederlandse economie te onderkennen.

 

Port of Zwolle

Port of Zwolle fungeert als centrale logistieke hub voor Regio Zwolle, met uitstekende multimodale verbindingen naar belangrijke zeehavens en regio’s in Nederland en Europa. Het is niet alleen een havenbedrijf, maar ook een fysiek knooppunt waar water-, spoor- en wegvervoer samenkomen, en waar de belangen van ondernemers, onderwijs en overheid worden behartigd. Met een focus op de energietransitie en circulaire economie ontwikkelt Port of Zwolle zich tot een toonaangevende logistieke hub voor circulaire bedrijvigheid.

 

Economische topregio

Regio Zwolle, bestaande uit 22 gemeenten verspreid over vier provincies, is een belangrijke economische groeiregio in Nederland. De samenwerking tussen gemeenten heeft geleid tot een natuurlijk groeiproces, waarbij gezamenlijke vraagstukken worden aangepakt. Als een van de economische pijlers van Nederland, samen met steden als Amsterdam, Rotterdam/Den Haag en Eindhoven, speelt Regio Zwolle een cruciale rol in het versterken van de brede welvaart in Nederland.

 

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op