Je factuur wordt binnen 24 uur betaald!

Twee maanden wachten op de betaling van je facturen is bepaald geen uitzondering in het bedrijfsleven. Dat kan wel eens voor liquiditeitsproblemen zorgen en tegelijkertijd voor een rem op de groei. The Blue Factor, gevestigd in een mooie zichtlocatie aan de A58 te Goes, biedt dé flexibele oplossing voor MKB bedrijven die snel geld nodig hebben. Bijvoorbeeld bij de uitbetaling van vakantiegeld of loonbelasting of om de snelle groei van het bedrijf te faciliteren. Of het nu gaat om een enkele factuur of de hele debiteurenportefeuille: The Blue Factor zorgt ervoor dat het geld, met aftrek van een fee van 2 tot 4 procent, binnen 24 uur op de rekening staat. The Blue factor is actief in allerlei sectoren waaronder de bouw, haven & industrie, horeca en groothandel, maar heeft daarnaast een belangrijke focus op de uitzend- en detacheringsbranche alsmede in de transport & logistiek.

,,Het is heel simpel: je stuurt een factuur naar de klant met The Blue Factor in de cc. Vervolgens kopen wij de factuur en betalen die meteen uit. Wij nemen het debiteurenbeheer over. Uiteraard met alle respect voor de klantenrelatie, maar wel desnoods met een herinnering, aanmaning of zwaardere maatregelen. Daarnaast zijn alle vorderingen verzekerd tegen faillissement van de debiteur. Bovendien checken wij altijd in een offertetraject de debiteur. Het is een belangrijk signaal voor onze klanten als wij een factuur niet accepteren omdat we twijfelen aan de kredietwaardigheid van de debiteur. Daar mankeert dus iets aan. Het kan de ondernemer veel kopzorgen besparen als blijkt dat een klant niet zo goed van betalen is. Deze check van de kredietwaardigheid gaat dus veel verder dan puur liquiditeitsverschaffing”, aldus Ad de Korte, die tot begin dit jaar directievoorzitter was van Rabobank Oosterschelde.

Werkkapitaal
In het zelfstandig ondernemerschap vond Ad een nieuwe uitdaging. Samen met Arjan Moens, die vier jaar geleden het bedrijf oprichtte, leidt hij The Blue Factor. Arjan was voorheen eigenaar van een uitzend- en detacheringsbureau en merkte dat het werkkapitaal grenzen aan de groei stelde. Met hun eigen bedrijf voorzien de beide compagnons in flexibele factoring. Dat hier behoefte aan is blijkt wel uit het feit dat inmiddels met een team van slechts zeven medewerkers een omzet van ongeveer 40 miljoen euro wordt gedraaid.

FinTech
,,Hoe maak je gebruik van geavanceerde technologie om je klanten te ontzorgen? Wij zijn een echt FinTech bedrijf. Met hele slimme ict kunnen we met weinig mensen veel doen. Behoefte aan snel geld is een belangrijke keus om een beroep op ons te doen. Vaak gaat het om snel groeiende bedrijven. Of ze dat geld nodig hebben voor machines, onroerend goed of werven van nieuwe klanten maakt voor ons niks uit. Wij zijn zeer flexibel. Men kan bij ons beginnen of stoppen met factoring wanneer men wil. Een kwestie van puur ontzorgen op basis van maatwerk”, aldus Arjan Moens.

Alternatieve financiering
De voorfinanciering is een alternatieve vorm van kredietverschaffing, net als bijvoorbeeld leasing, gaat Ad verder. ,,Leasing is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, maar was dat 10/15 jaar geleden zeker niet. Zo zal het ook met factoring gaan. Ik verwacht dat over tien jaar ook het voorfinancieren van facturen gemeengoed zal zijn.”

Afgeronde prestatie
Ook bedrijven die er niet goed voor staan kunnen bij The Blue Factor aankloppen. ,,Wij zijn laagdrempelig. De financiële gegoedheid van de klant is voor ons beperkt relevant omdat het businessmodel niet uitmaakt. Het is voor ons belangrijker dat het met de debiteur goed gaat om de vordering te innen. Eisen aan de facturen zijn slechts dat het om een business-to-business relatie gaat én om een afgeronde prestatie. Je kunt je tenslotte niet verzekeren tegen disputen. Facturen aangevuld met urenstaten, vrachtbrieven, inkooporders, orderbevestigingen etc, met goedkeuring vooraf, zijn dus uitermate geschikt voor factoring”, vervolgt Arjan.

Vertrouwensband
Naast betrouwbaarheid, snelheid en flexibiliteit is voor The Blue Factor het persoonlijk contact met de klant speerpunt van beleid. Ad de Korte: ,,Alle klanten spreken we regelmatig. De contacten monden vaak uit in langdurige zakelijke relaties. Vandaar dat wij in uitzonderlijke gevallen ook voorschotten verstrekken op facturen die nog moeten komen. Dat kan natuurlijk alleen als je een vertrouwensband hebt opgebouwd. Juist vanwege die persoonlijke benadering kunnen we heel goed maatwerk leveren, afgestemd op de specifieke behoeften van de onderneming.” The Blue Factor start volgend jaar een pilot om factoring ook voor zzp’ers aantrekkelijk te maken.

Auteur: Henk van de Voorde

Deel dit bericht op