IRIS Industry Solution: coating specialist in de Benelux

IRIS Industry Solutions is marktleider in de Benelux op het gebied van duurzame coatingoplossingen. Het biedt een brede waaier aan vernieuwende technieken aan in diverse sectoren, met name: industrie, petrochemie, scheepvaart en infrastructuur. Het bedrijf is actief in Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk. Er zijn in totaal zo’n 300 mensen actief voor IRIS Industrial Solutions waaronder 280 productiemedewerkers. In de zomermaanden gaat het aantal medewerkers richting de 400. Het bedrijf heeft midden in het hart van de haven van Zeebrugge een groot atelier, evenals in Geel en Fleurus.

 

In die productieomgevingen vindt stukwerk plaats zoals spuiten, stralen en metalliseren. Daar zijn de omstandigheden te controleren zoals bijvoorbeeld voor de leuningen van een brug, terwijl on site werken juist weersafhankelijk is.

 

Nieuw atelier Zeebrugge

Het atelier in Zeebrugge is onlangs compleet vernieuwd. De oude hal is afgebroken waarvoor een nieuwe hal van 600 vierkante meter in de plaats is gekomen. De uitstekend geïsoleerde nieuwe hal in het havengebied van Zeebrugge wordt gekenmerkt door een geavanceerde spuitcabine en een nieuwe straalhal.

 

IRIS Groep

IRIS Industry Solutions is onderdeel van De IRIS Groep die in 75 jaar is uitgegroeid tot toonaangevend bedrijf in industriële en facilitaire dienstverlening. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Brussel, biedt een breed pallet diensten aan zoals het verwijderen en aanbrengen van industriële coatings, schoonmaak, installatie en onderhoud van HVAC.

 

Segmentering

,,We zetten bewust in op segmentering. Dat is een strategische keuze. Daardoor zijn we continu sterk in de markt. Gaat het in de ene sector wat minder, dan wordt het gecompenseerd door het andere segment en andersom. Daarnaast is er ook regiospreiding met in Zeebrugge vooral scheepvaart, in Antwerpen petrochemie en zwaardere industrie en in Oost-Vlaanderen zachtere industrie”, aldus Wim Mussche, District Manager Oost- en West-Vlaanderen. Daarnaast is de Gentenaar ook procesmanager. Als verantwoordelijke voor de afdeling kwaliteit en magazijn staat hij in voor het beheer van de processen volgens de geldende wet- en regelgeving.

 

Het nieuwe atelier in Zeebrugge.

 

Aan de top

IRIS voorziet in geavanceerde producten en beschermingsmiddelen, waaronder anticorrosie- en brandwerende verfwerken, tank linings en industriële schilderwerken. Daarbij wordt steeds haar kennis en ervaring gecombineerd met innovatieve industriële technieken. Zo staat het bedrijf aan de top binnen de Benelux op het gebied van industriële coatings.

 

Beschermen

IRIS houdt de kosten bij de klant omtrent mogelijke stilstand en defecten binnen de perken door het professioneel beschermen van de industriële infrastructuur tegen mechanische, chemische en natuurlijke degradatie.

 

‘Pont Rouge’

De ‘Pont Rouge’ in Luxemburg is een mooi voorbeeld van een omvangrijk project dat in de afgelopen anderhalf jaar is gerealiseerd. IRIS Industry Solutions heeft voor deze iconische brug in Luxemburg, de ‘Rout Bréck’, 50 ton coating aangebracht op een oppervlakte van 50.000 vierkante meter. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de afwerking. IRIS Industry Solutions is een van de weinige bedrijven die aan alle voorwaarden voldoet om het enorme project te klaren.

 

Iconische kleur

De officiële naam is Pont Grande-Duchesse Charlotte, maar iedereen kent de brug als Pont Rouge vanwege zijn iconische kleur. De stalen brug werd gebouwd tussen 1962 en 1965 en is slechts één keer eerder (in 1989) opnieuw geverfd. De gebruikte kleur heet ‘Kaminrot’ (schoorsteenrood). Het is dezelfde kleur als in de beginjaren en mag de komende tien jaar niet verbleken.

 

Wim Mussche, District Manager Oost- en West-Vlaanderen

Veiligheid en milieubescherming

,,Onze industriële coatings beschermen het vastgoed van de klanten met duurzame rendabele oplossingen. Onze experts zijn opgeleid en gecertificeerd volgens de laatste technische normen op het vlak van veiligheid en milieubescherming. Wij spreken van ‘solutions’ omdat we een totaalpakket leveren. Coating is meer dan schilderen. Het gaat echt over het behoud van staal, mede door stralen, ontroesten en ontvetten, met brandwerende en corrosiewerende technieken”, benadrukt Wim Mussche.

Duurzame technieken

Naast het klassieke zandstralen maakt IRIS in toenemende mate gebruik van meer duurzame technieken als vaporblasting en inductie. ,,Vapor blasting en inductie zijn een stuk ecologischer en gezonder dan gritstralen. In de toekomst willen we met deze technieken onze indirecte emissies nog meer verminderen en verwachten we serieuze reductie in de keten ten opzichte van gritstralen. Tegen 2024 hebben we als doelstelling om op meer dan de helft van de projecten van IRIS Industry deze duurzame technieken te kunnen toepassen.” IRIS beschikt over 15 vapor blastings waarvan er vier continu in bedrijf zijn in Oost- en West-Vlaanderen. Voor de Nederlandse markt heeft IRIS het certificaat behaald om de ecologische voetafdruk te verlagen, conform de CO2 prestatieladder.

 

Antifouling

,,Onze producten zorgen voor zo min mogelijk uitstoot. We schilderen zo duurzaam en natuurvriendelijk mogelijk. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor onze antifouling, waarbij voorkomen wordt dat micro-organismen, mosselen en algen zich onder het wateroppervlak vasthechten aan de romp van een schip. Wij zorgen er met onze producten voor dat het schip mooi glad blijft”, vervolgt Mussche.

 

Hoogspanningsmasten

Naast de industrie is IRIS ook in toenemende mate coating specialist voor grote infrastructurele werken (bruggen en sluizen) zoals in Nederland voor de Oosterscheldekering (onderhoud) en de Maaslandkering (enkele jaren geleden volledig opnieuw geschilderd), in opdracht van Rijkswaterstaat. De hoogspanningsmasten in Nederland, België en Frankrijk vormen een nichemarkt. Daarmee is IRIS zeer onderscheidend.

 

John Frost Bridge in Arnhem.

 

Anti-corrosie coatings

Er bestaan verschillende manieren om corrosie op industriële constructies tegen te gaan of te vermijden zoals het verwijderen van oude en aanbrengen van nieuwe anti-corrosie coatings. Hierdoor wordt het metaal geïsoleerd of afgeschermd van de omgeving door de aangebrachte industriële coating. Belangrijk bij het aanbrengen van een industriële coating is het voorzien van de juiste voorbehandeling zodat de coating zich goed kan hechten op het metalen oppervlak of substraat. ,,Bij IRIS hebben we alle verschillende oppervlaktevoorbehandelingstechnieken in huis om de juiste start voor de opbouw van het nieuwe conserveringssysteem te garanderen”, zegt Wim Mussche.

 

Tank coating

Tank coating is een anti-corrosie methode voor industriële tanks aan de hand van een beschermende coating. In de industrie worden bepaalde stoffen zoals water en chemicaliën vervoerd en bewaard in speciale tanks. Om ervoor te zorgen dat de stoffen niet besmet raken met vormen van corrosie en resten van vorige ladingen en ook dat de constructie van de tank intact blijft wordt tank lining of tank coating aangebracht. ,,Dit kan zowel een interne als een externe lining zijn of een combinatie van beide. Het is sterk afhankelijk van de markt. Als de prijs van staal hoog is wordt er ‘rapper geschilderd’ om het staal nog een aantal jaren te beschermen.”

 

Vacatures

IRIS heeft doorlopend ‘hands on’ vacatures. Het bedrijf is op zoek naar mensen met de juiste mentaliteit, naar gemotiveerde medewerkers. IRIS leidt mensen zelf op tot coatingspecialisten en is daarbij bereid om alle benodigde technische skills aan te leren. Er is veel variatie van werkzaamheden binnen het bedrijf en de medewerkers worden volop doorgroeimogelijkheden geboden.

 

Affiniteit met techniek

,,De affiniteit met techniek is heel belangrijk. We zetten vooral in op interne opleidingen. Door corona was dat wat moeilijker, maar we voorzien in een zeer compleet opleidingsplan. We hebben (conform de BCCA normering) diverse opleidingen: manueel schilderen, manueel ontroesten, stralen, spuiten, thermisch verzinken. Daarnaast verzorgen we in eigen beheer ook meer algemene opleidingen zoals rijden met heftruck en verreiker.”

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op