Het bruist in Port of Moerdijk
Hoe hij terugkijkt op 2024? ,,Het was opnieuw een dynamisch jaar. Ik zit nu twee jaar op deze plek, maar het lijkt wel of ik net begonnen ben. Het bruist hier tot en met.” CEO Paul Dirix van Port of Moerdijk is zichtbaar enthousiast wanneer hij zijn verhaal doet over alle mooie ontwikkelingen en gebeurtenissen in de vierde zeehaven en tweede containerhaven van Nederland. Maar hij heeft ook zorgen. ,,Ondanks die dynamiek lijkt het soms dat de wereld stilstaat.
Hans van de Ven
Om met de lichtpuntjes van 2024 te beginnen. ,,De razendsnelle bouw van de logistieke wereldspeler DSV op Logistiek Park Moerdijk staat symbool voor de dynamiek die Port of Moerdijk doormaakt. Amper een jaar geleden werd daar de eerste paal geslagen en vervolgens zie je deze blikvanger aan de A17 met de dag groeien.”
Het DSV-warehouse telt straks 136 los- en laaddocks, beslaat een oppervlakte van maar liefst 240.000 vierkante meter en heeft een omtrek van vier kilometer. Logistiek Park Moerdijk staat bovendien model voor een bedrijfsomgeving waar ruimte is voor natuur en maximaal rekening wordt gehouden met het klimaat. De gebouwen gebruiken geen fossiele brandstoffen en het afvalwater wordt gezuiverd binnen de grenzen van het terrein.
Nieuwe terminal
Dirix heeft nog veel meer mooie voorbeelden van positieve ontwikkelingen in 2024. ,,De keuze van Tailwind Shipping Lines voor Port of Moerdijk als dé uitvalsbasis voor zijn Azië-Europa-dienst spreekt zeer tot de verbeelding. Net als de nieuwe multimodale terminal van Van der Vlist Transportgroep die onlangs in gebruik is genomen, de nieuwe binnenvaartverbinding met Duisburg en de treinverbinding met Italië die door A2B-online is opgezet.”

CEO Paul Dirix van Port of Moerdijk.
Jubilarissen
Port of Moerdijk is nog een relatief jonge loot aan de stam van Nederlandse zeehavens, maar het Brabants haven- en industrieterrein schrijft inmiddels al aardig geschiedenis. ,,Vorig jaar hadden we twee jubilarissen”, legt Dirix uit. ,,De bedrijven Ritchie Bross en Combined Cargo Terminals (CCT) vierden hier respectievelijk hun 25e en 20e verjaardag. Daarmee mogen we zowel hen als onszelf feliciteren. Beide ondernemingen staan, samen met Shell dat zich eind jaren 60 als allereerste vestigde, mede aan de basis van het huidige Port of Moerdijk.”
Goede propositie
Dirix benadrukt dat alle positieve ontwikkelingen niet zomaar uit de lucht komen vallen. ,,Het begint met een goede propositie. En die heeft Port of Moerdijk. Onze industrie, onze ruimte voor circulaire chemie en onze positie als logistiek knooppunt in Europa zorgen bij elkaar voor een uniek en robuust ecosysteem. Die propositie zetten we samen met onze bedrijven steeds beter in de etalage. En het zijn vaak de bedrijven zelf die met duurzame initiatieven komen als nieuwe shortsea- en spoorverbindingen met het Europese achterland.”
‘Connecting you’
De CEO van Port of Moerdijk wijst op het grote belang van verbindingen leggen. ,,Als havenbedrijf zitten we nadrukkelijk in de rol van verbinder. Dat spreekt bedrijven in Port of Moerdijk zodanig aan dat ze ook met elkaar en met ons verbinding zoeken. ‘Connecting you’ is niet zomaar onze slogan. Het gaat om een merkwaarde die door steeds meer ondernemers wordt gedragen. Ook in 2024 is de betekenis daarvan weer verder gegroeid. Bedrijven voelen zich hier ‘connected’ en wij als havenbedrijf maken daar deel van uit.” Die verbondenheid kwam uitstekend van pas, toen bedrijven op zoek moesten naar slimme oplossingen in antwoord op de congestie op het elektriciteitsnet. Het resultaat is een Smart Energy Hub waarin energie opwekkende en energie vragende bedrijven samenwerken, met het havenbedrijf in een coördinerende en stimulerende rol.
‘Be prepared’
Dirix: ,,Op deze manier anticiperen we gezamenlijk op de risico’s van morgen en overmorgen. Op het gebied van veiligheid doen we dat ook. Onze safety- en securityvoorzieningen en -maatregelen zijn state of the art. Onderwerpen als cyberveiligheid en ondermijning hebben hoge prioriteit. We hebben oog en oor voor dreigingen die het gevolg kunnen zijn van de geopolitieke onrust in de wereld. We moeten ons voorbereiden op onvoorziene en kritische situaties en op wat dan de rol van onze haven en van de bedrijven in de haven is. ‘Be prepared’ is het tegenwoordig veel gehoorde parool. Daar zijn we volop mee bezig. Onze safety- en securityvoorzieningen en -maatregelen zijn state of the art. In december zijn we gestart met een uniek netwerk van digital fences op het terrein.”

Eind 2024 startte Moerdijk met uitrol zogenoemde ‘digital fences’.
Goede buur
Verbinding zoeken doet de CEO met zijn team niet alleen binnen de poorten van het haven- en industrieterrein, maar ook nadrukkelijk daarbuiten. ,,We willen een goede buur zijn van de steden en dorpen om ons heen. Onze buren en wij doen dat het liefst informeel, zeg maar ‘op z’n Brabants’. We laten ons zien aan de zogeheten dorpstafels en organiseren zelf omgevingstafels waar belangrijke ontwikkelingen aan de orde komen. Ook de grote belangstelling voor de tweejaarlijkse Open Havendag, die we in 2024 opnieuw samen met bedrijven organiseerden, laat zien hoe belangrijk de dialoog met onze omgeving is.”
Leefbaarheidsprojecten
Steeds populairder bij inwoners en verenigingen in de verschillende dorpen is de zogeheten Vitaliteitsregeling, waarmee Havenbedrijf Moerdijk bijdraagt aan maatschappelijke, culturele en leefbaarheidsprojecten in de regio. Begin 2024 maakte Paul Dirix op uitnodiging van de bewoners een wandeling door Moerdijk Dorp. ,,Omwonenden zijn kritisch over Port of Moerdijk, maar we staan niet met de ruggen tegen elkaar.”
Toekomst
Onlangs vroegen die omwonenden om duidelijkheid over de toekomst van hun regio. ,,Dat is ook wat we bij Port of Moerdijk willen. Grote essentiële energievoorzieningen en circulaire bedrijvigheid zorgen voor een ruimtevraag die het aanbod binnen onze hekken overstijgt”, legt Dirix uit.
,,Het is van belang dat er duidelijkheid komt over dat ruimtevraagstuk, dat ook wel bekend staat als Powerport Regio Moerdijk”, gaat Dirix verder. ,,Het is fijn dat we dat onlangs hebben kunnen uitleggen aan de ministers van Klimaat & Groene Groei en van Volkshuisvesting & Ruimtelijke Ordening en aan de minister en staatssecretaris van Infrastructuur & Waterstaat die gezamenlijk in de gemeente Moerdijk op bezoek waren. We vinden het positief dat er in de persoon van Christophe van der Maat een procesregisseur aan de slag gaat en kijken uit naar het aangekondigde besluit over een globaal toekomstperspectief.”

De Open Havendag in 2024 was weer een geslaagd evenement.
Zeehavens en transities
Net als de andere zeehavens in Nederland kan en wil Port of Moerdijk een substantiële rol op zich nemen in de verduurzaming van de industrie, de energietransitie en de circulaire economie. ,,De zeehavens zijn hiervoor de meest logische plek. Kijk naar Port of Moerdijk. Hier kunnen we ervoor zorgen dat zogeheten ‘rare materials’ niet meer Europa uitgaan. Hier worden ze verwerkt tot nieuw grondstoffen en/of ze gaan voor verder hergebruik van hieruit naar het Europese achterland. Dat kan via buisleidingen, per schip, over het spoor en over de weg. We zijn immers een multimodaal knooppunt”, aldus Dirix.
Elektrificatie
Het is dan wel noodzakelijk dat er blijvend wordt geïnvesteerd in vooral de meest duurzame vervoersmodaliteiten. Waar met de verduurzaming van de industrie andere zeehavens inzetten op waterstof, richt Port of Moerdijk zijn pijlen op elektrificatie. ,,Verschillende bedrijven zijn met hun processen al overgeschakeld. Ook bieden we zee- en binnenvaartschepen faciliteiten om emissieloos te varen. Maar er moet in de netcapaciteit wel een stevig tandje bij. Want met de windenergie die hier in de regio straks aan land komt, beschikken we immers niet altijd over honderd procent leveringszekerheid.”
Zorgen
Dirix maakt zich zorgen over de manier waarop momenteel in Nederland grote uitdagingen worden aangevlogen. ,,Behalve op de energietransitie en grondstoffentransitie doel ik ook op de stikstofproblematiek en op ruimte- en milieuvraagstukken waarbij het aankomt op een goede balans tussen zaken als industrie, infrastructuur, wonen en natuur. Ik signaleer weliswaar gevoel van urgentie, maar er is ook sprake van impasse. En daardoor staan we stil. Natuurlijk, het is allemaal complex, alsof je een aantal gordiaanse knopen moet ontwarren. Maar dat moet wél gebeuren.
Dialoog
Die knopen rücksichtslos doorhakken heeft niet mijn voorkeur. Dat roept alleen maar nog meer polarisatie op. ‘Samen, samen, samen’ is mijn adagium. Zoek met elkaar de verbinding en ga samen aan de slag. Je ziet bij Port of Moerdijk tot welke mooie resultaten dat kan leiden. Ga de dialoog aan en sta niet met de ruggen tegen elkaar. Met respect voor elkaar en elkaars standpunten bereik je meer en betere resultaten. En dat leidt uiteindelijk tot economische én maatschappelijke winst.”
Maakindustrie
De bijdrage van Port of Moerdijk aan de werkgelegenheid omvat inmiddels meer dan twintigduizend directe en indirecte banen. ,,We zijn een belangrijke motor van de Brabantse economie. Het belang daarvan en van de maakindustrie verdient wat mij betreft een hogere plek op de Nederlandse economie-agenda. Die industrie en bedrijvigheid dragen bij aan de betaalbaarheid van heel veel zaken die we in ons land voor elkaar willen krijgen. Bovendien ben je met een sterke industrie als Nederland en vooral als Europa minder afhankelijk van andere landen. En dat is in deze tijd heel wat waard.”
Port of Moerdijk en de Hollandse 100

Ook namens Port of Moerdijk staat op 23 maart in ijsstadion Thialf een team aan de start van de Hollandse 100. Een duathlon waarbij de deelnemers de eerste tien kilometer schaatsend afleggen om vervolgens voor nog eens negentig kilometer door het Friese land op de fiets te klimmen. Gestoken in een prachtig Port of Moerdijk tenue geven zij met hun gesponsorde deelname de Stichting Lymph & Co een financieel en sportief steuntje in de rug in de strijd tegen lymfeklierkanker. Paul Dirix: ,,Sponsors kunnen zich nog melden.”