De haven van Zeebrugge weet zich sterk te houden in woelige tijden. Hoewel de wereldwijde Covid-19-crisis duidelijk voelbaar is in bepaalde sectoren, blijft het globale cijfer met + 6 procent in het derde kwartaal positief. Zeebrugge staat bekend als dé mondiale autohaven, maar tijdens de coronacrisis krijgt de roll-on/roll-off trafiek het onevenredig zwaar te verduren.
,,De meeste sectoren in Zeebrugge leveren goede resultaten ondanks de globale uitdagingen die Covid-19 met zich meebrengt. De autosector zal het de komende maanden nog steeds moeilijk hebben, waardoor we het verlies van het voorjaar vermoedelijk niet meer zullen kunnen goedmaken. We verwachten in het laatste kwartaal van 2020 nog wel een heropleving van de cijfers in de roro-trafieken omwille van de nakende Brexit en de stocks die vooraf nog zullen worden aangelegd in het Verenigd Koninkrijk”, aldus Tom Hautekiet, de nieuwe CEO van Port of Zeebrugge.
West-Vlaming
De West-Vlaming is de opvolger van Joachim Coens als gedelegeerd bestuurder van de Maatschappij van de Brugse Zeehaven (MBC) / Port of Zeebrugge. Coens, tevens burgemeester van Damme, verruilde na 19 jaar de haven van Zeebrugge omdat hij door de CD&V gekozen is tot nationaal partijvoorzitter.
Bekaert
Tom Hautekiet is een bouwkundig industrieel ingenieur en volgde bijkomende management opleidingen onder andere in Fontainebleau, bij INSEAD en CEDEP. Hij is een gedreven algemeen directeur met een sterke internationale ervaring bij de West-Vlaamse multinational Bekaert. Daar klom Hautekiet op tot Senior Vice President binnen de divisie ‘Building Products’, die bestaat uit 700 mensen verspreid over de hele wereld.
China
Op internationaal niveau onderhandelde hij verschillende partnerships verspreid over meerdere continenten, waaronder ook in China. Hij is een zeer sterke, down to earth teamleider die werkt met passie en enthousiasme. Dit brengt hij ook over naar zijn teams.
Nieuwe wagens
Door de enorme terugval van de auto-industrie, is de behandeling van nieuwe wagens in de haven van Zeebrugge met een derde gedaald. De roro-trafiek eindigt na negen maanden op een verlies van 19,9 procent ten opzichte van vorig jaar (totaal tonnage: 9.934.693).
Containertrafiek
De containertrafiek kent een groei van 10,9 procent tot een totaal volume van 13.049.293 ton. Behalve een beperkt aantal deepsea annuleringen omwille van de COVID-19-crisis, is er geen verlies in de containersector. Zowel de deepsea diensten, de shortsea diensten als de estuaire vaart noteren groei, respectievelijk +65,7%, +22,9% en +58%.
LNG
De vloeibare bulk is gestegen met 42,1 procent tot 10.401.855 ton. Het aandeel LNG noteert nog steeds records: 86,8 procent groei in de voorbije negen maanden (totaal volume LNG: 9.178.173 ton). De aanvoer, op- en overslag van LNG op de terminal in Zeebrugge is de afgelopen jaren flink toegenomen. Het is het resultaat van de grote investeringen die de Belgische beheerder van gasinfrastructuur Fluxys heeft gedaan in opslag en nieuwe distributiesystemen voor het op de terminal in Zeebrugge aangevoerde vloeibaar gemaakte aardgas (LNG).
Stukgoed
Het stukgoed is gedaald met 31,1 procent tot 473.139 ton. De afgelopen jaren is er een graduele daling zichtbaar in het stukgoed. Dit heeft te maken met de switch in de verscheping van papierproducten, namelijk van stukgoed naar containers.
Vaste bulk
De vaste bulk is toegenomen met 33,5 procent tot 1.291.549 ton. Infrastructurele werken in de haven en in de regio drijven de volumes zand en grind op. (+34%) Ook de cijfers wat betreft het behandelen van veevoeders zijn sterk omhoog gegaan (+68,5%).
Passagiersvervoer
Het passagiersvervoer in de haven van Zeebrugge ligt nagenoeg stil vanwege de huidige restricties op reizen. De haven van Zeebrugge ontving na 11 maart geen enkel cruiseschip meer en ook op de ferryschepen is het aantal passagiers beperkt.