De ruim 75-jarige Haven Vereniging Rotterdam, met ruim 2000 leden, is het platform voor iedereen die de haven een warm hart toedraagt. In 2014 waren er meer events dan ooit te voren met een geslaagd lustrum feest in januari als start en vele bedrijfsbezoeken in het havengebied.
“Het succes van de Jong Haven Vereniging is onmiskenbaar met bijna 600 leden. Een RTM port party met meer dan duizend bezoekers is al gewoon. De Mainport meewerkdagen waarbij wij ervoor zorgen dat studenten korte meewerk stages in de haven krijgen, heeft zijn welverdiende plaats gevonden. We gaan nu al de zevende editie organiseren. De meewerkdagen houden in dat jongeren worden gekoppeld aan een medewerker die voor een dag of een deel van de dag de student op sleeptouw neemt. Wij willen de haven in zijn volle omvang laten zien. Studenten moeten weten dat de haven ook op de Boompjes en op het Weena te vinden is. Er is zowel plek voor mensen die graag een helm op zetten en op terminals rondlopen, als voor (mantel)pakken. Om die reden willen wij dat van ieder bedrijf zoveel mogelijk functies deelnemen, van logistiek tot operationeel en dienstverlenend. Wij zijn ervan overtuigd dat je hiermee studenten niet alleen voor de haven interesseert, maar ook behoudt voor de stad”, aldus Jan Bert Schutrops, voorzitter van de Haven Vereniging Rotterdam. De eerstvolgende meewerkdagen zijn van maandag 18 tot en met vrijdag 23 mei.
Dag van de Haven
Ongeveer 500 belangstellenden waren eind 2014 aanwezig op de 69e Dag van de Haven in het nieuwe Luxor theater, in het jaar dat de Haven Vereniging Rotterdam 75 jaar is geworden. Zij werden bijgepraat over hoe het de haven is vergaan in het afgelopen jaar. Preses Jan Bert Schutrops van de Haven Vereniging, gaf in zijn inleidende woorden aan dat er hopelijk enkele doorkijkjes voor 2015 van de sprekers zouden worden ontfutseld. “Benieuwd of ze een beetje lef hebben. Zo dadelijk zal eerst Pex Langenberg Wethouder Haven, Duurzaamheid, Mobiliteit en Organisatie van de gemeente Rotterdam ons toespreken gevolgd door Allard Castelein, President-directeur Havenbedrijf Rotterdam. Allebei doen ze dat voor het eerst, met knikkende knieën heb ik ze in de coulissen zien staan. Voor het eerst allebei examen doen op de Dag van de Haven. De toespraak van het jaar, en ze weten het. Hier moet het gebeuren. We zitten aan hun lippen, ieder woordje wordt gewogen. Grote investeringsbeslissingen worden vandaag al dan niet genomen. Wat heeft de politiek bij monde van de wethouder en wat heeft de haven bij monde van de President-directeur vandaag voor ons in petto?”, aldus Jan Bert Schutrops met een kwinkslag. Zowel Castelein als Langenberg ondergingen de vuurdoop met verve. Via stevige betogen bleek dat er op hoofdpunten overeenstemming is over de toekomstvisie. Essentieel want Havenbedrijf en Stad Rotterdam zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Skyline
“2014 was een bijzonder jaar: Een verschrikkelijke vliegramp, niet voor te stellen onthoofdingen, de dramatische ziekte Ebola in West Afrika en in Nederland ook de hevig emotionele… zwarte pieten discussie… Derde op het WK, een vracht aan gouden medailles op de Olympische winterspelen en Feyenoord weer op weg naar de finale van de Europa League. Wie had eind augustus gedacht dat Fred Rutten nog de trainer van Feyenoord zou zijn, een nieuwe Kuip leek waarschijnlijker… Maar ook een nieuw college in Rotterdam, onze burgemeester die door Elsevier uitgeroepen is tot man van het jaar, 10 jarig bestaan van Facebook met inmiddels meer dan 1 miljard gebruikers en … de laatste aflevering van Lingo. Rotterdam positief in het nieuws, tegenwoordig vaak op de juiste lijstjes als sexy stad, mede geholpen door bijvoorbeeld de prachtige skyline, het vernieuwde centraal station en de indrukwekkende markthal. 2014 was een bijzonder jaar en voor mij de derde keer dat ik u op de Dag van Haven mag toespreken. In 2012 vertelde ik u dat na bijna 10 jaar in het buitenland gewoond te hebben, het mij was opgevallen dat als ‘gere-immigreerde’ Nederlander er zo weinig waardering voor Nederland was, met name door veel mensen die hier altijd waren blijven wonen. In welk land is het beter, vroeg ik mij af en u als zaal moest daar toen het antwoord op schuldig blijven. Wat meer positivisme en optimisme leek mij verstandig en meer dan terecht. Het jaar daarna heeft onze premier dat toen overgenomen doordat we allemaal een nieuwe auto moesten kopen. Zo ziet u maar, je kunt er maar beter bij zijn op de Dag van de Haven.”
Passie
Een jaar eerder sprak de voorzitter over mensen met veel inspiratie, maar te weinig
transpiratie. Hier refereerde hij nog even aan op de 69e Dag van de Haven. “Bij jezelf beginnen en je richten op hetgeen je kan beïnvloeden. Dat passie belangrijker is dan talent. Willen belangrijker is dan kunnen. Passie om de haven steeds beter te maken, juist nu een aantal bedrijven en industrieën het moeilijker hebben. Positivisme, optimisme combineren met transpiratie en echte wil. Door passie kweek je medestanders. Eerst zullen mensen misschien nog even afwachten, maar uiteindelijk trekt passie anderen aan en wordt een gemeenschap sterker. Deze gemeenschap is uiteindelijk altijd krachtiger dan de individuen bij elkaar opgeteld. En alleen samen staan we sterk tegenover onze concurrenten.”
FNV
Vervolgens ging de voorzitter van de Havenvereniging Rotterdam in op de demonstratie van de FNV die buiten gaande was, juist op de Dag van de Haven. “Hoe gaan we met arbeidsverhoudingen in onze haven om. Ik ben van mening dat we de dialoog met de vakverenigingen aan moeten gaan. Dit geldt met name voor de wat traditionelere havenbedrijven. Doorgaan zoals we dat al sinds de jaren 70 doen met eisen van de bonden tegenover eisen van de werkgevers en dan stevig onderhandelen en uitruilen en uiteindelijk verandert er niks behalve dan dat alles weer duurder is geworden en mensen nog afhankelijker van bedrijven zijn, is wat mij betreft in 2015 echt achterhaald. Dat de haven afhankelijk is van mensen, is prima maar dat mensen afhankelijk zijn van hun werkgever, en eigenlijk geen kant op kunnen is een slechte zaak. Alles maar in loonruimte stoppen in plaats van investeren in de ontwikkeling en wend- en weerbaarheid van medewerkers is dom. Bijna iedereen snapt dat, in ieder geval alle medewerkers en bedrijven.”
Fast forward
Schutrops bepleit een echte dialoog om samen te komen tot afspraken. Met als idee dat je beter de taart eerst groter kunt maken omdat verdelen dan een stuk makkelijker wordt.
“De traditionele kapitaal-arbeid discussie waarbij de arbeider beschermd moet worden tegen dit kapitaal is niet langer houdbaar en gaat werknemers niet meer verder helpen. Sommige vakverenigingen begrijpen dat inmiddels. Maar ook werkgevers die opgeven de dialoog met de bonden te zoeken, zijn verantwoordelijk voor de ongewenste en ineffectieve status quo van de traditionele verhoudingen. Ik denk dat de havengemeenschap baat heeft bij het stoppen met indrukken van de pauze knop en in sommige gevallen zelfs de rewind. We gaan drukken op de fast forward knop. Dit vraagt wat van werknemers, vakverenigingen maar zeker ook van werkgevers. Dialoog vraagt vertrouwen en vertrouwen vraagt transparantie. Maar bovenal vraagt het optimisme en positivisme. Het vraagt passie en wil. Fast forward, de toekomst tegemoet. Want, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. En dat geldt zeker ook voor de haven van Rotterdam.”